Förfrågan om regeländring (Tankshock)

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av LillePer »

Nej flogger, det är så att efter pile ins, om ingen basar en fiendemodell (på någon sida) så försvinner resterande initiativsteg. Man går direkt till end of combat. (Den check görs efter pile ins på alla I-steg som någon modell pilat på)

Sen måste alla fiender vara mer än 6" ifrån varandra för att närstriden ska upphöra. (2x3" end of combat pile)

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av Neth_Oni »

Det står faktiskt på s49 i regelboken, längst upp till vänster, att om man inte lyckas basa varandra efter båda spelare gjort sin pile-in move på det initiativet så avbryter man striden rakt av och räknar ut combat resolution

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av Flogger »

Ja, se på fan. Ni har rätt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av LillePer »

Hänvisar till kinnunens referens.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av Gonka Koff »

Ta gärna med den kassa emergency disembarkregeln som säger att de drabbade inte får göra något mer under aktuell runda. Borde såklart vara följande runda man blir fast.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av Newyn »

Tack Robin trodde det var något annat som jag missat.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av DHettNeck »

Nu pratar jag bara för mig och inte för hela gruppen. Men jag har INGA planer på att ändra i tydliga regler bara för att det är på folks wish-list, det är inte vad SWFAQn är till för.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:Nu pratar jag bara för mig och inte för hela gruppen. Men jag har INGA planer på att ändra i tydliga regler bara för att det är på folks wish-list, det är inte vad SWFAQn är till för.
Nä, det var inte heller det jag föreslog. Eller inte det som var min intention.

Men är det en dålig idé att en grupp som är bra på regler rättar till lite konstigheter? Kalla det publika husregler eller vad som helst. Det skulle isf bli en lista som det är upp till var och en(hemmaspelare eller turneringsarrangörer) att använda.
Min tanke är inte heller att man skall vara tvingad eller uppmanad att annamma alla eller ingen av punkterna i denna lista utan att man på ett smidigt sätt skall kunna husregla 40k:s konstigheter.

Ex.
Under denna turnering gäller "publika husregel 1, 2, 6 och 7. Se dokument X.

Dokument X
#1
Tankshock funkar såhär...

#2
Close combat funkar såhär

...
---------------------------------------------------------------------------------
Visst kan vem som helst skriva ett dokument som detta, men jag ser helst att det görs av en grupp och helst att denna grupp är förtrogen med att disskutera regler. Grupp för att det inte får bli enmans åsikter som gäller, regeltolkningserfarenhet för då är man bättre på att formulera sig.

Men låt oss anta att ni i SWE-faq har för mkt att göra. Skulle det finnas möjlighet att ni review:ar ett dokument som detta? och innan det kommer till den punkten om jag skulle sätta mig och skriva något som det skulle jag nog kolla med de större turneringsarrangörerna om de skulle vara intresserade av att använda det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av DHettNeck »

Det är egentligen inte tidsfråga, utan det handlar om att vi bör (enligt mig) spela spelet som GW tänkt sig, annars blir det en slippery slope, vart slutar man ändra? Därav tycker jag inte sånt hör hemma i en SWFAQ.

För att underlätta kan dock alla sånna här konstigheter tas upp i swfaq bara för att belysa att dom finns, så att folk inte blir överraskade av dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Förfrågan om regeländring (Tankshock)

Inlägg av refabricated »

Mmm, mitt problem med dem är att saker som dessa, låt oss utgå från tankshock-stuffet, inte tillför ngt till spelet i sig. Det skadar bara matcher.

Man kommer aldrig kunna göra detta mot erfarna spelare som känner till detta. Dessa kommer ställa sig på dubbla led eller vad som nu krävs för att undvika att detta inträffar med kritiska modeller. Att du lyckas köra över en gaunt är det ingen som gråter över.
De du kommer kunna köra detta "trick" effektivt mot är 1-turnering-om-året-spelare som åker på TTT med sina vänner för att ha kul. Då är det inte så lajbans när denna kaninen kommer ur hatten och överraskar dig.
Visst kanske det lägger lite band på dödstjärnor, men det är imo rätt marginellt. Tycker skadan är större.
- - - - - -

Jag är helt för att saker som detta MINST tas upp och förklaras i swe-faq. Då blir det lättare för folk att sätta sig in i hur det funkar och det minskar risken att någon bränner sig på det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar