Charge genom terräng

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Charge genom terräng

Inlägg av Newyn »

När/hur mäter man för att se om man ska göra en charge genom terräng
Charge 2.jpg
Charge 2.jpg (18.56 KiB) Visad 2875 gånger
Svart Chargar Röd slår tillräkligt högt/lågt för att gå runt terrängen. Men på S. 47 under Charge through Diff står det. If, when charging, on or more models have to move through difficult terrain in order to reach the enemy by shortest possible route the entire unit must subtract 2 from its dice roll total when determining its chargerange.
Som jag tolkar det så går därför enheterna genom terräng för charge rangen fast de gick runt. Spelar ingen roll om man kan mäta runt eftersom man kollar kortaste vägen möjlig.

Man slipper dock I straffet om man kan gå runt eftersom det inte står Shortest possible route i det stycket.


Edit: skulle vara i regel delen :?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Ancalagon »

Nej.

"if at least one model in the
charging unit moved through difficult terrain as part of its charge move, all of
the unit’s models must attack at Initiative step 1, regardless of other Initiative
modifiers, even if the charging unit is not slowed by difficult terrain."

1. Du måste alltid gå kortaste vägen i en charge, alltså kan du inte gå runt terrängen även om din charge move skulle räckt att gå runt.
2. om minst en av modellerna gick genom terräng under charge så räknas hela enheten som I1.

Så det går inte att komma undan I1 utan hjälp av t.ex grenades etc :)

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Lottomannen »

Jag har fått för mig att "shortest possible route" gäller initial charger. Men det kan vara glädjeläsning från mitt håll.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Newyn »

Initial charger måste gå Shortest possible route. Sen står det inte shortest possible på de andras charge move.
Tas först upp på Move through diff delen när man ska mäta för att se om man kommer gå genom terräng.

Men när och hur ska man mäta för att se om man går genom terräng för charge range?
Närmsta fiende för den modellen upp till 12" som inte redan har mätts till av annan modell?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Ancalagon »

"Moving Charging Models
Charging units must attempt to move into base contact with as many opposing models in
the enemy unit as possible with as many of their models as possible – no holding back or
trying to avoid terrain!"

Lusläs igenom hela charge sub phase reglerna igen (inkl GWs faq). Allt hänger ihop. Det går inte att läsa delar av reglerna och tolka dem separat.

Du måste gå kortast möjliga väg med varje modell för att komma i baskontakt med så många fiendemodeller som möjligt, antingen genom att gå på en modell som inte har en modell i bas, kan du inte det måste du gå på någon fiende som redan är i baskontakt med någon av dina modeller. Går inte det heller måste du gå inom "2 från en av dina modeller i baskontakt etc etc.

"If, when charging, one or
more models have to move through difficult terrain in order to reach the
enemy by the shortest possible route"

Eftersom det står "one or more models" så innebär det att alla måste gå shortest possible route för att antingen i första hand komma i baskontakt med någon fiende som inte redan har någon av dina modeller i baskontakt, i andra hand att komma i baskontakt med någon fiende någon av dina modeller redan står i baskontakt med, i tredje hand inom 2" från en av dina modeller som står i baskontakt med någon fiende och om inte det går måste han hålla sig i coherency.

Förenklat kan man säga att om någon modell måste gå igenom terräng ens lite grann för att uppfylla något av kraven ovan så får hela enheten dra av 2 på charge range. För att avgöra om du kommer behöva ta avdrag så slå 2d6 och kontrollmät utan att flytta några gubbar tills du avgjort om någon blir tvingad att gå genom terräng. Måste någon det så dra av 2 och börja flytta.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Newyn »

Tackar.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Hylander »

Jag tror det du skriver kan misstolkas.

Första modellen dun initiala chargern måste gå genom terräng om det ligger i den kortaste vägen till närmsta motståndarmodell. Därefter gäller Punktlistan på s46 i regelboken. De efterföljande modellerna måste inte gå kortaste vägen så länge de kan uppfylla kraven. Dessutom kan du vara relativt kreativ i valet av vilken modell du vill flytta efter den första. Dvs du kan ta en längre bak så länge den når coherency med den första och på så sätt blocka vägen för modeller du vill flytta senare och på så sätt undvika terräng.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Charge genom terräng

Inlägg av mtz »

E det för att slippa dangerous du inte vill gå i terräng? För det räknas som om du chargar genom terräng om kortaste sträckan från någon modell till närmaste motståndarfigur är genom terräng. Sen hurvida du faktiskt behöver flytta genom terräng sen spelar bara roll för om du slår på I1 eller ej. Du tappar ändå dina 2" movement oavsett vad.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Charge genom terräng

Inlägg av LillePer »

Eh va?

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Charge genom terräng

Inlägg av Newyn »

Det finns flera anledningar till att man inte vill gå i terräng.
I straff.
Charge range vilket påverkar antal moddler som får slåss eller ichu a chalange. Hammaer of Wrath, samt andra special förmågor en enhet kan ha som gäller base to base.
Dangerus terrain

Det hade varit mycket enklare om man skulle flytta närmsta moddelen först men nu har GW inte skrivit så.
Så många modeller som möjligt ska in i base to base. s46 Vilket betyder att man behöver flytta de som står längre back i de flesta fall före de som står närmast eftersom de som står närmare kan komma i base to base med de som står längre bak i fiende enheten. Vilket påverkar punktlistan på s46.
Den biten är inte knepig men nu så har vi terräng att ta hänsyn till också och då kommer det regler som ibland står kortaste möjliga väg och ibland inte. De reglerna påverkar resten av enhet och hur de får flytta på sig och hur de slåss i närstrid. Här har jag mött personer som gjort olika vilket gjorde att jag ställde frågan.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar