Lansar vs Quantum shielding

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:Båda reglerna har en "set value", spelaren vars tur det är väljer. Så på overwatch från lansar väljer du, men i motståndarens skjutfas väljer hen. Problem löst.


Men med din argumentation kan man hävda att grav woundar en terminator karaktär på 3+ eftersom den har 3+ save i sin profil, att den köpt till terminator armour spelar ingen roll. Blir rätt fjantigt.

Quantum shielding = AV 13
Lans = sänker denna till AV12

Du har inte AV11, du har 13. Vad du har innan dina specialregler är irrelevant.
Tycker du har en nedlåtande ton när du säger att jag är fjantig och sen tar ett jättedåligt exempel, blir lite ad hominem över det hela. Diskussionen som jag för upp är att du har två regler som påverkar AV "samtidigt".

Jag ser på det såhär.

Ghost Ark har AV 11 11 11.
Lance -> om AV > 12 så AV = 12.
QS -> AV = 13 13 11.

resultat AV 13 13 11

eller:

Ghost Ark har AV 11 11 11.
QS -> 13 13 11
Lance -> Om AV > 12 så AV = 12

resultat AV 12 12 11

Jag köper definitivt att man kör AV12 när lans skjuter på QS om det är så det är tänkt att det ska fungera med multipla "Set Values" modifiers.

Dock så tycker jag att det ska vara ett regelförtydligande antingen som en rules change på just Lance (Eller QS) eller ett regelförtydliande ang. Multiple Modifiers. (D.v.s något i stilen med" in the case of multiple modifiers that both set a characteristic active player chooses which modifier has precedence").

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av Flogger »

SWEFAQ tar med det i nästa version.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:SWEFAQ tar med det i nästa version.
Tack! Lance vs QS = AV 12 alltså?

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av Ancalagon »

fauh skrev:
Flogger skrev:SWEFAQ tar med det i nästa version.
Tack! Lance vs QS = AV 12 alltså?
Mest troligt ja.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av Lottomannen »

Alltid intressant det här med olika regeltolkningar. I mitt huvud (som iofs är en annorlunda plats) så har jag alltid sett det som självklart att det är av 12 som gäller med lansar mot QS. Men efter att ha läst argumenten så ser jag absolut hur någon kan ha tolkat det annorlunda.
Spännande hur olika det "självklara" kan vara :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av fauh »

Lottomannen skrev:Alltid intressant det här med olika regeltolkningar. I mitt huvud (som iofs är en annorlunda plats) så har jag alltid sett det som självklart att det är av 12 som gäller med lansar mot QS. Men efter att ha läst argumenten så ser jag absolut hur någon kan ha tolkat det annorlunda.
Spännande hur olika det "självklara" kan vara :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Exakt så tänkte jag också men jag tog och läste i regelböckerna och fick ett "Aha"-moment. Sen kan jag tycka att RAI verkar vara att lance ALLTID räknar vad det än skjuter mot som AV12 men RAW vs RAI är alltid en "intressant" debatt.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av Halvar »

fauh skrev:Regel kruxet just nu är väl att både Lance och Quantum Shielding påverkar AV.

En Ghost Ark har AV 11

Lance: weapon with the "Lance" rule treats all armor values greater than 12 as if they were 12"

Quantum Shielding: "...counts all of its Front and Side Armour Values as 13."

Ur regelboken: "If a model has a combination of rules or wargear that modify a characteristic, first apply any mulipliers, then apply any additions or subtractions, and finally apply any set values"

Detta är det som har ändrats i och med 7E Necrons.

Innan var Quantum Shielding en modifier som gav dig +2 AV dvs en addition. Nu är det en 'set value' precis som Lance.

Därför blir det klyddigt för båda sakerna "händer samtidigt". Dock så är Quantum Shielding en Advanced Rule iom att den kommer ifrån en codex medan Lance är en Basic Rule då den är med i regelboken. Och vid konflikt av regler så är står det att om en regel ifrån en codex är i konflikt med en regel ifrån regelboken så ska man gå på codexen.


Givet detta så borde det faktiskt bli AV 13 på Necron båtarna men det är defintivt inte 100% hur det är tänkt att det ska fungera, det borde göras ett regelförtydligande om hur det skall tolkas. ( Detta borde dessutom sätta en standard för hur man ska se på dubbla "Set values")

TL:DR reglerna säger faktiskt AV 13 på Quantum Shielding vs Lance. Krävs defintivt FAQ för detta. Jag kommer argumentera för att mina båtar har AV13 om det inte kommer en officiel ruling iallafall ;)
Fast basic vs advanced är inte så enkelt som att regelbok vs codex. Det är snarare så att något som är mer avancerat/utvecklat får sin speciella effekt trots att en mindre specifik regel säger något annat. Lite som dangerous terrain vs move through cover.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Lansar vs Quantum shielding

Inlägg av Ancalagon »

basic vs advanced regeln är i grund och botten otroligt enkelt. Basic täcker reglerna movement, shooting, assault och morale Det står tom mellan vilka sidor Basic reglerna står har jag för mig. ALLT annat är Advanced. I det här fallet är det alltså fråga om Advanced vs Advanced :)

Skriv svar