SvFAQ 7.2

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Ancalagon »

Evola skrev:tror ni det kommer försökas med någon sorts standardisering kring turneringar framöver?
Mer än i regel form då?
Det tror jag inte. Folk vill ha variation, även om det är många turneringar som har upplägg som liknar varandra. Det är heller inget som SvFaq varken vill eller bör blanda sig i. Vi lämnar det upp till arrangörerna, då de oftast vet hur de vill ha det och även känner sina deltagare :)

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Check.

Vi ses på en turnering i norr om inte allt för länge så får vi se om oss skoteråkare preppat bättre för denna turnering än för föregångarna :p

Kommer hugga som en kobra på faq snacket. Vore kul med någon norrlänning i crew.. Just saying ;)
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:
Evola skrev:tror ni det kommer försökas med någon sorts standardisering kring turneringar framöver?
Mer än i regel form då?
Det tror jag inte. Folk vill ha variation, även om det är många turneringar som har upplägg som liknar varandra. Det är heller inget som SvFaq varken vill eller bör blanda sig i. Vi lämnar det upp till arrangörerna, då de oftast vet hur de vill ha det och även känner sina deltagare :)
+1

Jag (och folk i övrigt) gillar variation, så jag tror inte vi kommer se någon standardisering direkt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Jag (och folk i övrigt) gillar variation, så jag tror inte vi kommer se någon standardisering direkt.
Jag är likadan till en viss gräns. Är inget fan av komp mallen som finns /funnits men folk tycker ju som tur är olika. var mest nyfiken där med. Rätt stor skillnad att över hela Sverige sett så där generellt.
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

wolf
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 jun 2012, 21:58

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av wolf »

En annan knasig fråga men kanske rätt viktig. Hur ställer sig swefq till chapter tactics och space marine chapters. Regeln är ju rätt tydlig med vart vilka karaktärer hör hemma.
Kan man spela chapter tactics med tex white scars och involvera en special character som Korrsarusan, utan att måla honom vit, med matchande arme? Eftersom alla vet att white scars är vita? (Annars bör han ju räknas som in allierad till ett successor chapter)

Om svaret är ja,

Kan du måla ultramarines, men spela dem som Iron hands på en turnering?

Det kan ju verka trivialt, men rätt tydliga regler i SM boken

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Gonka Koff »

wolf skrev:En annan knasig fråga men kanske rätt viktig. Hur ställer sig swefq till chapter tactics och space marine chapters. Regeln är ju rätt tydlig med vart vilka karaktärer hör hemma.
Kan man spela chapter tactics med tex white scars och involvera en special character som Korrsarusan, utan att måla honom vit, med matchande arme? Eftersom alla vet att white scars är vita? (Annars bör han ju räknas som in allierad till ett successor chapter)

Om svaret är ja,

Kan du måla ultramarines, men spela dem som Iron hands på en turnering?

Det kan ju verka trivialt, men rätt tydliga regler i SM boken
Jag är inte en swefaq-gubbe men känner mig väldigt säker på min sak när jag svarar att swefaq inte bryr sig om hur gubbarna är målade. Däremot kan märklig målning (typ blå gubbar med ultramarinesmärken som påstås vara space wolves) vara något som irriterar både motståndare och turneringsarrangörer. Om man ligger i gränslandet mellan vad som kan antas vara ok så bör man kolla med arrangören och fråga hur det ligger till. I till exempel turneringar som heter "inför turnering xx" så är det mesta ok, men på till exempel GarageGamers är det inte tänkt att man ska spela med gubbar målade i ett chapter med regler från ett annat.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Newyn »

Har sen jag började spelat alltid kört SW. De är blåa så händer till och från att folk säger att jag kör ultra marines. Har bara kört SM när jag provade spelet för första gången hos en kompis. Pga de som frågat har jag filat bort alla UM markeringar jag hittat, så äger ett lag SW som har WS, BA, SW, CSM, BT etc markeringar och har aldrig haft problem på turneringar.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Detta är inte riktigt en SvFAQ fråga, utan snarare en arrangörsfråga. Oftast är det ok att spela med vilka chapter tactics man vill på sina gubbar oavsett målning. Dock gäller detta generic space marines som kommer från den vanliga codexen, det brukar vara lite kinkigare om man vill spela sina deathcompany med massa utsmyckning som SM assault marines.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Smagol
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 okt 2012, 10:37

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Smagol »

Ok tänkte förklara varför jag inte tycker att stomp kan fungera som den gör. Det kan även appliceras på C'Tan powers, den följer igentligen ert tänkt, fast lite annorlunda.
1. Är Stomp en cc attack? -> ja, det är den
2. Är det en special cc attack -> ja det är den.
Motiveringen skulle vara att det är en special cc attack som lyder under i alla flesta fallen under cc regler OCH den följer även sina Stomp regler, vilket skulle då vara templaterna men inte units utanför cc.

Skulle man applicera detta på C'Tan regler så skulle den då vara en skytte med allt som ni tycker förutom att den inte skulle gå använda i cc eller in till cc. Sedan skulle man då bestämma om den kan skjuta på flygare, vilket i sig inte skulle vara ett problem.

För att förtydliga så skulle mallen se ut ungefär såhär
1. Skytte? Ja/ nej? -> om ja till skytte. Är det en special skytte attack? Ja/ nej

På detta sätt applicerar man basregeln och bygger på med special grejer, inte separerar dem...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Se det så här, stomp funkar lite som Yriels blast:
The Eye of Wrath:
One use only. In the Fight sub-phase, provided he is not in a challenge, Prince
Yriel can make a special attack at his Initiative step instead of making any
close combat attacks. Centre a large blast marker over Prince Yriel; all units
(friend or foe) suffer a number of Strength 6 AP3 hits equal to the number of
models from their unit at least partially under the template (excluding Prince
Yriel). Only unsaved Wounds caused to enemy units count towards combat
resolution.
Det råder väl ingen tvekan om att alla enheter, även de utanför combat, tar skada av denna? På samma sätt kan stomps skada utanför combaten man är i.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar