SvFAQ 7.2

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Det är klart att "södra" Sverige (Uppsala och neråt, Olof representerar Skåne/Danmark ;) ) får mer att säga till om i SVFAQn eftersom en övervägande majoritet av turneringarna spelas där. SVFAQn är en FAQ av spelarna för spelarna.

Så för att svara på din fråga så, ja södra Sverige har mer inflytande, men det är mest beroende på att flest spelare finns där.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Självklar blir det ju så. Men av 9 personer på listan så är 1 från Skåne och resten från Sthlm och Gbg?

Jag blir såklart nyfiken hur det resoneras fram till det som beslutas i faq?
Finns det någon av er som känner sig manad att skriva ihop en liten artikel kanske?
Enbart RAW eller tänks RAI in i besluten och så vidare


Och om det verkar drygt det jag skriver så är det inte min mening. Jag är bara nyfiken av mig :D
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

SvFAQ 7.2

Inlägg av LillePer »

Jag är ensam från Gbg och jag tror det är 2-3 från Sthlm. Sen är det lite Uppsala, Jönköping x2, Varberg. Ja allt är "södra" Sverige, men det har nog mest med spelartäthet att göra.

Angående raw/rai, så är det väldigt olika från fall till fall, vi vill ju göra det till ett tydligt spel, utan onödiga frågetecken vid bordet. Samtidigt som vi inte vill bestämma hur spelet ska se ut. Det kan ofta bli en balansgång hur mycket man ska gå in och pilla.
Ska spela lite skön 40k snart så längre utlägg blir det inte just nu :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Nej, det finns många mer städer representerade:

Uppsala
Stockholm
Jönköping
Varberg
Göteborg
Linköping
Danmark (eller vart Olof nu bor).

Så det är ganska ok spridning från Uppsala och nedåt.

Vi är öppna för att ta in nya medlemmar i gruppen. Visar man intresse samtidigt som man visar sig aktiv här på forumet och för bra resonemang i regeldiskussioner som kommer upp här finns det goda chanser att man får komma med i gruppen.

RAW vs RAI är inget vi spikat utan det är från fall till fall vad som känns rimligast. Är det saker vi inte är överrens om så röstas det i frågan och majoriteten får igenom sitt beslut. Jag tror inte att det finns en enda medlem i gruppen som fått alla frågor rulade som denne vill, utan det är alltid en kompromiss.

EDIT: Ninjad av lillper
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Neth_Oni »

som jag förstått det så kan väl vilken spelare som helst visa sitt intresse att vara med i swefaq-crew, sen är det ju upp till de som redan sitter i den att bedöma om dina regelkunskaper och förmåga att diskutera på ett resonabelt sätt är på en acceptabel nivå. Tror faktiskt inte de bryr sig alls om vart i Sverige personen befinner sig, men då de flesta spelarna och turneringarna finns i söder är det ju inte så otroligt att även de flesta i gruppen kommer därifrån. ;)

EDIT: Lol, ninjad av Tröger

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Ancalagon »

Evola skrev: Swefaq bestäms av folk i Sthlm och Göteborg.
Vad som finns norr och söder om dessa städer spelar ingen roll.

Rätta mig gärna om jag har fel
Rättat ;)

Nej men skämt åsido. Vi är från andra delar av sverige än de båda städerna :) Däremot är det ganska naturligt eftersom precis som dhettneck säger så påverkas ju svenska turneringar av dess deltagare, och om turneringarna har deltagare från dessa städer som vi får input av så faller det sig naturligt att det i många fall kan bli färgat av det. Jag tror det kan vara en större bidragande orsak till att det kanske känns så mer än SvFaq-medlemmarnas hemorter :)

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Exakt precis den här sortens resonemang jag vill ha på det här forumet. Vuxet resonemang. Snygg gubbar :D



Ny har jag, och säkert ett gäng troll, lite mer förståelse för hur Swefaq bestäms.

Ett exempel man kan ta, som ni rulat RAW på, är ju Ravenwing strike force och dess HQ del. En uppenbar regel miss av gw (karaktärer på bike ska ha ravenwing regeln ELLER att dom satte in 2 HQ slots för mycket i det detachment).
Av nyfikenhet så hör stod röstningen där? Inte vem som röstade vad men antalet röster?

Edit: autocorrect är awesome haha
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Evola skrev:Ett exempel man kan ta, som ni rulat RAW på, är ju Ravenwing strike force och dess HQ del. En uppenbar regel miss av gw (karaktärer på bike ska ha ravenwing regeln ELLER att dom satte in 2 HQ slots för mycket i det detachment).
Av nyfikenhet så hör stod röstningen där? Inte vem som röstade vad men antalet röster?
Det är RAW, men här finns ingen annan lösning som känns rimlig. Att ge karaktärer en extra regel (som också råkar vara väldigt bra) går utanför ramarna för vad vi tycker är ok i SWFAQ. Att ge dessa karaktärer RW (eller tillåta att dom tas i en ravenwing strikforce) är på samma nivå som att säga att det är ok att ta tigurius i en White scar armé.

Det var helt enkelt ingen omröstning då det inte fanns något behov av det. Tills GW faktiskt FAQar detta är det väldigt tydligt hur det funkar (och ja, att dom klantat sig).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Ancalagon »

Vi försöker i största möjliga mån undvika att göra för stora ändringar. Ett exempel kan vara att det inte ingår HQ i en formation är en sån sak. Då är det strikt RAI som skulle göra att vi skulle lägga till det helt på eget bevåg. Då måste vi anta att det är en miss/typo och inte medvetet.

Det kan absolut vara ett medvetet val av gw av följande skäl:
Folk kommer säkert vilja köra sina gamla HQn = de kör fler formations/detachments för att få in dem = fler sålda modeller.
Arméer behöver egentligen inte HQ val längre, speciellt inte eftersom ens Warlord kan vara egentligen vilken gubbe som helst. Valet att ha med en ledare behövs liksom inte längre för att ha en legal armé :)
Det kan också vara uppdaterat fluff som t.ex hur armén är uppbyggd i storyn, så ska det sedan reflekteras i spelet (t.ex av ett council av ledare, som beordrar ett lägre befäl att ta hand om en formation t.ex).

Dessutom om vi lägger till saker som någon "tycker borde vara där" så kommer vi snart bli överhopade av meningar som "det är ju självklart att denna formation ska innehålla enhet X, det förstår ni väl, det läste jag i en bok".

Hoppas det ytterligare förklarar lite hur vi tänker runt saker.

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Jag håller med i ett beslut helt och hållet (även om det är trist att gw skrivit så.. Ja, som dom gjort) men tog det som exempel för det va den nyaste jag kunde komma på haha.

Kommer hålla mer koll på regel tråden och forumet i stort igen nu om det förutsätts diskuteras å det här mycket trevliga sättet.

Btw tror ni det kommer försökas med någon sorts standardisering kring turneringar framöver?
Mer än i regel form då?
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Skriv svar