SvFAQ 7.2

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Katarsis »

Smagol skrev:Ang. Ctan powers, så tolkar inte jag det, att man kan attackera något/ utifrån cc. Var står det, eller är det er SweFaq grupp som tolkat det så?
Det är bara Nightbringerns Gaze of Death som Ancalagon syftar på. Powers of C'Tan används som vilket skyttevapen som helst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Smagol
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 okt 2012, 10:37

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Smagol »

Nog fattar jag att Stomp har en egen regel, man behöver inte vara dryg det vinner du inga argumentationer på. Bara för att Stomp har egen regel behöver den inte bryta hela cc upplägget, vilket den gör.
Om C'Tan Gaze of Death är en skytte attack, varför kan/ får den då användas in i eller ut ur cc?


Reagerar lite på Ancalagon i ett tidigare inlägg;
Är det så att man tar på sig att göra en SweFaq som man sedan begär att alla stora turneringar ska använda då får man banne mig acceptera att folk frågar och ifrågasätter era regeltolkningar utan att svara att "så görs det" eller små dryga kommentarer. Jag utgår även ifrån att ni som gör detta tittar på omvärlden o ser vad de gör och förankrar SweFaq i Sveriges spelcommunity innan beslut spikas.
Sedan ska en jobbig person som mig finna sig i och acceptera era beslut om ovanstående är uppfyllda :D

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av lurräven »

Smagol skrev: Om C'Tan Gaze of Death är en skytte attack, varför kan/ får den då användas in i eller ut ur cc?
Det är den inte. Här togs det upp lite kort: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=13586

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

+1 @Smagol
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Ancalagon »

Smagol skrev:Nog fattar jag att Stomp har en egen regel, man behöver inte vara dryg det vinner du inga argumentationer på. Bara för att Stomp har egen regel behöver den inte bryta hela cc upplägget, vilket den gör.
Om C'Tan Gaze of Death är en skytte attack, varför kan/ får den då användas in i eller ut ur cc?


Reagerar lite på Ancalagon i ett tidigare inlägg;
Är det så att man tar på sig att göra en SweFaq som man sedan begär att alla stora turneringar ska använda då får man banne mig acceptera att folk frågar och ifrågasätter era regeltolkningar utan att svara att "så görs det" eller små dryga kommentarer. Jag utgår även ifrån att ni som gör detta tittar på omvärlden o ser vad de gör och förankrar SweFaq i Sveriges spelcommunity innan beslut spikas.
Sedan ska en jobbig person som mig finna sig i och acceptera era beslut om ovanstående är uppfyllda :D
Det var inte meningen att vara dryg, men det verkade inte som att det "fastnade" även när många olika personer sa samma sak :) Jag antar att det är bristen på motivering från vårt håll som är det som felas? Jag ska ta det lite utförligare :)

Regeln om att du inte kan allokera cc attacker utanför själva cc'n gäller för cc attacker. Stomp är inte vanliga cc attacker, alltså kan du inte applicera de reglerna på Stomp.
Stomp följer sin egen regel, som är utförlig, och förklarar precis hur den fungerar. Allt du behöver veta om vem/vilka du kan Stompa står i dess regel, du ska alltså inte blanda in några regler för cc. Det är också en klassisk "Basic vs Advanced" regel, och då gäller alltid Advances.
Själva Stomp reglerna gäller för Stomps istället för de vanliga cc reglerna. Regeln finns där av den enkla anledningen att den ska frångå de vanliga reglerna för cc.

Som många (däribland jag) tänker gällande regler av detta slag:

Är detta en cc attack ? -> följ reglerna för cc attacker
Är detta en shooting attack? -> följ reglerna för shooting
Är detta en specialattack? -> följ reglerna för specialattacken.

"Instead, it must be placed so that it is at least partially within 3" of
where the last blast marker was placed, and not over the Super-heavy Walker. This allows
you to ‘Stomp forward’ into the enemy!"

Även om det skulle vara oklart innan så är det den regeln (och bristen på någon begränsning för den) som gör att stomp fungerar utanför närstriden.

Hoppas att det var utförligt nog. Vi försöker att alltid ta diskussioner i gruppen, kolla hur de gör i övriga världen, men främst lyssna på medlemmarna här när vi diskuterar olika tolkningar. I just det här fallet har vi nog egentligen inte känt något behov av diskussionen inom gruppen eftersom vi tycker det är tydligt i reglerna :)

Smagol
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 okt 2012, 10:37

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Smagol »

Tack för svaret, accepterar det trots att jag inte riktigt håller med i resonemanget.
Uppskattar verkligen den pedagogiska förklaringen.
Sitter dumt till men kommer att skriva mer och ställa fler idiot frågor :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av DHettNeck »

Som ett extra förtydligande kan jag också tillägga att mycket som kommer in i SWFAQ är sådant som redan spelas på turneringar eller sånt som kommer upp på turneringar (och det är turneringar som SWFAQ är till för). Mig veterligen har det inte varit en enda turnering där man inte fått stompat vem man vill i Sverige, så därav kände vi inte att det behövdes något förtydligande här.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Sverige är väldigt geografiskt delat i hur det spelas 40k är min uppfattning efter ett gäng år i hobbyn.

Swefaq bestäms av folk i Sthlm och Göteborg.
Vad norr och söder om dessa städer tycker spelar ingen roll.

Det ovan var en rejäl generalisering så klart och säkert inkorrekt men det är lite känslan jag fått då jag lyssnar och pratar med folk runtom i landet.

Rätta mig gärna om jag har fel för en Faq behövs och GW kommer inte ge oss någon.
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Neth_Oni »

jag bor visserligen i södra delen av Sverige men en bra bit norr om Stockholm trots det och kan säga att även om inte alla individer kommer vara överens om alla punkter i dokumentet så är swefaqen allmänt accepterad även här (och även bland mina motståndare på fantasia i våras). Sen att Stockholm och Göteborg utgör en väldigt stor del av spelarna ska ju såklart också beaktas, även om de båda städerna har ökänt delade meningar om det mesta i hobbyn ;)

Evola
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 feb 2015, 18:36

Re: SvFAQ 7.2

Inlägg av Evola »

Äääh skräp. Skrev ju så fint och så kom det inte fram.

Iaf så det jag försökte få fram va att det vore kul med lite mer geografisk mångfald i svefaq crew.

Jag bor och spelar mestadels norr om Gävle, dvs Norrland :p, och vi spelar svefaq rätt mycket men även en del itc. Svefaq känns stabil och bra men några få rejäla beundrar som man bara får acceptera tyvärr. Vi spelar ett komplext spel så det är klart att det blir knas ibland (då menat GW).

Keep up the good work crew men bjud gärna in den mångfald jag eftersöker.
http://Trollapan.blogspot.se

Min blog kring 40k, Warmahordes och hobby i stort.

Skriv svar