SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas upp

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:
Halvar skrev:
Flogger skrev:Fast det finns inget regelstöd för att termagants specialregler är beroende av vilket Detachment tervigonen kommer ifrån.

Tills dess att det kommer en FAQ från GW är det lättare att säga att allt som spawnas/summonas inte är ObSec.
Vad är det då man menar med det andra citatet NiB gav?
Det betyder:

"Detta codex skrevs till en annan edition så denna regeln är rätt jävla onödig nuförtiden".
ok.
Ja' än't bittä'!

bracobraco
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 apr 2014, 21:02

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av bracobraco »

Flogger skrev:"Detta codex skrevs till en annan edition så denna regeln är rätt jävla onödig nuförtiden".
shit, vilken otrevlig ton.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Jag kan säga, som själv tidigare argumenterat för ObSec på termagants, att de specialregler som termagants har är:

Bild


Alltså 2st. Där står ingenting om ObSec. När en enhet föds står det att enheten har samma specialregler som termagants valda ifrån troop sektionen. Alltså ingen ObSec.

Vilket detachment du spelar är irrelevant i frågan.


Sedan att det vore rimligt att anta att ObSec tervigons föder ObSec termagants, ja, det håller jag med om. Men tills GW FAQar det så blir det nog inte så.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av NIB »

RAW så visst, det står uppenbarligen inte att spawnade Gants har ObSec. Det är det ingen som påstår.
Jag tycker dock att avsikten med att införa en text som "identical in every way to a Termagant unit chosen from the Troops section (...) for all mission special rules", verkar täcka situationen. Det hände sig bara att dom skrev codexen före 7th ed.

Jag skulle säga att RAI så är spawnade Gants ObSec.

Balder
Inlägg: 104
Blev medlem: 16 okt 2009, 07:59
Ort: Skurup, Skåne

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Balder »

Finns det inte en del motsägesler i detta?:

"Detta codex skrevs till en annan edition så denna regeln är rätt jävla onödig nuförtiden".

"Alltså 2st. Där står ingenting om ObSec. När en enhet föds står det att enheten har samma specialregler som termagants valda ifrån troop sektionen. Alltså ingen ObSec."

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad

Inlägg av Jonke »

Begreppet "mission special rules" finns inte definierat vad jag vet, så exakt vad som syftas på är ju lite gissninglek.

Att vara troops ger ju inte automatiskt några effekter i 7e, objective secured får troops från CAD och allied detachment som command benefit. Command benefits fås bara av enheter som ingår i det aktuella detachmentet. Räknas spawnade gaunts som att de är del av något detachment?

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad

Inlägg av NIB »

Kanske lika bra att Tervigoner inte får nån upside, så man inte frestas att fielda en Gant-spam armé som lägger en filt över bordet ;) Tråkigt så klockorna stannar.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad

Inlägg av Flogger »

NIB skrev:Kanske lika bra att Tervigoner inte får nån upside, så man inte frestas att fielda en Gant-spam armé som lägger en filt över bordet ;) Tråkigt så klockorna stannar.
Fast sjukt skoj att spela! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av DHettNeck »

Jag vill också säga att ETC rular detta likadant som swfaq, så hela världen spelar snarare på vårat vis.

För mig är detta väldigt lätt. Kommer spawnade gubbar från din CAD/AD? Nej, dom står inte med under det detachementet = ingen OS.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar