SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas upp

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Alltid varit en icke-fråga tycker jag, står det inte Max 1 relik kan man alltid ta fler. Nids kan ta 4 på en modell har jag för mig.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Katarsis »

Tyranids har inte riktigt samma wording som SM/CSM:
"A model may replace any pair of scything talons with one of the following."

Nyckelorden är alltså "one" och "any". Problematiken som SM har är att man inte riktigt vet om "ett" ("one") skall läsas som singular eller som obestämd artikel, och vart betoningen ligger. Dvs:
Ett vapen får bytas ut... (endast ett vapen får bytas ut)
Ett vapen får bytas ut... (alla dina vapen får byts ut och det "kostar" ett stycket)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av NIB »

Angående ObSec
9.2. Units created during the game
Units that are created during the game (Termagants spawned from Tervigons, Daemons summoned
from the Warp Storm table, etc.) does not count as being part of a detachment unless specifically
stated otherwise. This means that such units does not gain the Objective Secured special rule.
Varför klumpas Termagants ihop med Daemons? De har olika wordings. Tervigonens regel säger att den nya enheten ska behandlas exakt som en enhet köpt från armélistan, för alla mission-specifika regler. ObSec är en mission-specifik regel.
A unit spawned by a Tervigon is identical in every way to a Termagant unit chosen from the Troops section of
the army list, and is treated as such for all mission special rules.
Nu kom codexen före 7th ed, men jag tycker regeln som den är skriven gott och väl täcker in ObSec.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Så om du spelar med ett Hive Fleet Detachment och en Incubator Node Formation samt en vanlig CAD med nids.

Vilka tervigoner föder ObSec och vilka föder inte ObSec?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

NIB
Inlägg: 263
Blev medlem: 30 maj 2011, 09:48

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av NIB »

Jag skulle säga de som spawnas av en CAD Tervigon. Det är så det spelas utanför Svedala, som det verkar.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Fast det finns inget regelstöd för att termagants specialregler är beroende av vilket Detachment tervigonen kommer ifrån.

Tills dess att det kommer en FAQ från GW är det lättare att säga att allt som spawnas/summonas inte är ObSec.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:Fast det finns inget regelstöd för att termagants specialregler är beroende av vilket Detachment tervigonen kommer ifrån.

Tills dess att det kommer en FAQ från GW är det lättare att säga att allt som spawnas/summonas inte är ObSec.
Vad är det då man menar med det andra citatet NiB gav?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av DarkMessiah »

Fast ObSec är ju ingen Mission Special rule. Det är en Command Benefit.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

DarkMessiah skrev:Fast ObSec är ju ingen Mission Special rule. Det är en Command Benefit.
vad är då dessa specialregler?
är det till exempel objective secured som fås av gargoyles i en formation innan sjunde släpptes som inte har erratats bort? den allra första objective secured vi sett?
är command benefiten för att köra CAD kanske att man får en special rule som heter objective secured? eller får man en command benefit som heter objective secured? jag har regelboken i garaget för tillfället så jag kan inte kolla den, men i harlequincodexen får man iaf specialregler, inte command benefits.

jag vill bara veta vad man får för att vara troop som köps från armélistan.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:
Flogger skrev:Fast det finns inget regelstöd för att termagants specialregler är beroende av vilket Detachment tervigonen kommer ifrån.

Tills dess att det kommer en FAQ från GW är det lättare att säga att allt som spawnas/summonas inte är ObSec.
Vad är det då man menar med det andra citatet NiB gav?
Det betyder:

"Detta codex skrevs till en annan edition så denna regeln är rätt jävla onödig nuförtiden".
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar