SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas upp

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

Ceasar skrev:Ny necron bundle levereras med 32mm

http://www.games-workshop.com/en-SE/The ... id=8578129
Och den stora bundlen levereras med både stora och små, så att man får välja enligt hemsidan.
Ja' än't bittä'!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

Har ni kommit till beslut i frågan om basstorlekar och är redo att offentliggöra åtminstone delar av det?ganska ovärt att köpa baser till 50 warriors,och ett femtital andra necrons om man inte får ha dem på 32or där fötterna inte sticker ut över kanten.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av DHettNeck »

Som det verkar just nu kommer BÅDA storlekarna vara ok eftersom GW inte är konsekventa. Så det kommer vara en relativt lång övergångsperiod där båda är tillåtna skulle jag tro.

Vill man framtidssäkra sig så är det nog dock bra att ställa allt necron inf och alla Power armour snubbar på 32mm.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

warman
Inlägg: 44
Blev medlem: 08 aug 2013, 20:26

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av warman »

Jag vet inte hur era Deathstorm boxar såg ut men min kom med 32mm för Death Company, 25mm baserna som kom i min box var till för Genestealers. (Precis som bilden på GWs hemsida visar: http://www.games-workshop.com/en-SE/Shi ... rm-English )
Alla BA tacticals kommer också nu med bara 32mm (i alla fall mina tre boxar).
Tyvärr kommer Assault Marines och andra "vanliga" marines på 25mm baser vilket gör det lite jobbigt. Speciellt när man har sina specialvapen-snubbar som ibland är i en tactical squad och ibland i en assault marine squad utan JP eller en vanlig tactical som kanske är en devastator utan specialvapen etc. Då blir det blandade baser i en squad vilket kanske inte är så snyggt men ett resultat av att man (jag?) inte har hur mycket specialvapen som helst.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Halvar »

Det är jag som fick för mig att terminators var tacticals. det enda som var märkligt med baserna var dc, broodlord och fexens.
Ja' än't bittä'!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av frigobben »

Utan att dra igång det här med basdiskussionen igen vill jag bara fråga för att själv försöka förstå: varför inte tillåta både 32mm och 25mm hur man vill? (Frågan är väl relevant för de andra storlekar som bytts lite fram och tillbaka det sista)

Jag tänker mig två scenarion:
1. Som hobbyspelare (i det här fallet jag själv) har lagt en del tid på mina baser, kanske integrerat det i modeller, och har inget sug alls på att ens åka på en turnering om jag tvingas basa om min armé. Om jag tillåts åka på en turnering där olika baser tillåts, skulle jag heller inte bli jätteknäckt om någon elitspelare basat om hela sin armé för att få ett litet övertag i spelet. Det kommer elitspelaren ändå ha.

2. Jag är elitspelare (i det här fallet inte jag) och kan tänka mig att basa om min armé om det kan ge mig lite fördel. Tillåts olika baser, har jag valmöjlighet att basa om om jag vill. Tillåts inte olika baser är jag ändå tvungen att basa om, eftersom storleken ändå ändras titt som tätt.

Som jag tänker tjänar alla på att tillåta olika baser, så något måste ju vara fel i mina resonemang eller mina grundantaganden. Upplys mig gärna!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av LillePer »

Basdokumentet är ju dock ingen lag utan bara en rekommendation på vad som är den senaste basen för vissa enheter. Upp till varje arrangör att fria/fälla "fel" baser.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av DHettNeck »

@frigobben
Vilka modeller snackar du om? För man kan verkligen inte släppa alla basval fria på alla modeller. Conscripts på 32mm skulle ju bli helt tokigt tex.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av Flogger »

Mina gaunts hade älskat 32mm baser, lättare att täcka brädet då :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: SVFAQn 7th - Introduktion och förslag på vad som bör tas

Inlägg av frigobben »

DHettNeck skrev:@frigobben
Vilka modeller snackar du om? För man kan verkligen inte släppa alla basval fria på alla modeller. Conscripts på 32mm skulle ju bli helt tokigt tex.
Jag tänkte främst på de modeller som nyligen bytt den bas de levereras med, eller kanske misstänkts byta. Exv assault marines, BA tacticals (kanske blir alla marines i slutändan). Även Hive Guards och annat. Jag blev kanske mest lite orolig när argumentationen gick något i stil med "om vanliga tacticals nu kommer levereras med 32mm kommer alla marine-spelare tvingas byta baser på en 1-2-årsperiod".

Men ni verkar ha löst det på ett sunt sätt med beasts of nurgle, så jag kanske oroade mig lite i onödan.

Skriv svar