Sida 49 av 51

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 21 dec 2015, 17:46
av zodd
Det dök upp ett par frågor sist jag spelade mina tre Tyranid Biovores.
1. Fortsätter resten av skotten att scattra efter att den första blasten missat och d3 spore mines dykt upp?
Jag tolkar det som att varje Biovore har fått d3 spore mines var. Men i grupp kommer bara en d3 spore mines att komma ut och dem andra fortsätter att scattra från den positionen, eftersom det inte står att det kommer ut spore mines istället för att skottet avslutas.
2. Living artillery node Biovores får rerolla scattre dice(modells in Living artillery node can reroll scattre dice). Gäller det då om dem andra fortsätter att scattra från den första blasten också?
3. Kan spore mines göra en charge samma runda dem anlänt från Biovores attack?
Tolkar det som att dem inte är hindrade av att komma från reserv, för dem kommer ut efter en shooting attack.

Jag tolkar det som att om jag skjuter mina 3 Living artillery node Biovores ska jag först se om dem träffar genom att rulla scattre dice, sen rerolla om jag inte gillar resultatet. När slut positionen bestämts ser jag om hela large blasten missat, då lägger jag ut eventuella minor, sen scattrar dem andra två skotten och ser om jag gillar resultatet på dem två(en i taget) rerollar om jag inte gillar resultatet. I Assault Phasen gör minorna en charge och exploderar I 10 S4 AP4 large blast +1S för varje mina efter den första.

Jag vet att GW har tendens att skriva knasiga regler(bra och dåliga och även brytna sådana).

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 21 dec 2015, 20:36
av Halvar
om första skottet missar lägger man bara ut en d3 spore mines. det finns ingen fördel med att vara fler i det fallet.
du får chargea (och suga upp overwatch) samma runda som du spawnar en spore mine.

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 30 dec 2015, 20:13
av Simpilicious
Taufråga:

Om en Commander har "Counterfire defence system" (overwatch på bs2) och har dronecontroller - Overwatchar markerdrones eller gundrones i uniten också på bs2?

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 30 dec 2015, 20:43
av DHettNeck
Simpilicious skrev:Taufråga:

Om en Commander har "Counterfire defence system" (overwatch på bs2) och har dronecontroller - Overwatchar markerdrones eller gundrones i uniten också på bs2?
Nej. Drones snapfire BS ändras inte.

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 02 feb 2016, 17:55
av Pipkin
Är det någon ny basechart på gång?

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 02 feb 2016, 18:51
av Katarsis
Nja, men det behöver fixas. Bra att du petar på os.

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 13 feb 2016, 21:23
av Apocswe
Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 14 feb 2016, 02:20
av Flogger
Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 14 feb 2016, 08:11
av DHettNeck
Flogger skrev:
Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?
Nej, och det är det som är problemet.

Som jag ser det verkar wording kanske tillåta att man kan tvinga motståndaren att slå om ett tärningsslag. Dock brukar det stå väldigt tydligt när detta är fallet, så jag skulle nog vara lite försiktig och säga att man bara får slå om sina egna tärningar.

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Postat: 14 feb 2016, 09:08
av Apocswe
DHettNeck skrev:
Flogger skrev:
Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?
Nej, och det är det som är problemet.

Som jag ser det verkar wording kanske tillåta att man kan tvinga motståndaren att slå om ett tärningsslag. Dock brukar det stå väldigt tydligt när detta är fallet, så jag skulle nog vara lite försiktig och säga att man bara får slå om sina egna tärningar.
Gamla regeln:

The Far-Seeing Eye: Corbulo allows you a single re-roll once per game. This can be any roll you have made, such as for an armour save, a Leadership test, a To Hit roll, a scatter roll or
even to seize the initiative. If Corbulo is slain before this reroll is used, then it is lost.

Nya regeln:
Far-Seeing Eye: Once per game, as long as Corbulo has not been removed as a casualty, this ability may be used to do one of the following:

1. Re-roll the dice to seize the initiative.
2. Re-roll the dice to see if a unit arrives from reserve.
3. Re-roll a single dice used in a to hit or to wound roll, or a single dice used in a saving throw.
4. Re-roll a single scatter dice.

Gamla regeln var klar som korvspad, och om dom ville behålla det som så att man bara fick slå om sin egen tärning, varför ändrade dom då wordingen? Ett enda "you" i regeln hade varit klart nog :?: