Defensive Grenades

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus

Re: Defensive Grenades

Inlägg av Excessus »

HeadWar skrev:Ooooh vad sugen jag är på ett "din mamma"-skämt här...
http://www.youtube.com/watch?v=KIeq4i-us8I :P
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

egge skrev:
HeadWar skrev:
Snot skrev:Jag tycker också att den tolkningen är rätt och enkel. Om en enda modell nuddar en modell med defensive grenades, så får ingen i uniten som assaultar +1A.
Så om man inte går in i bas med de modeller i enheten som har defensive grenades så påverkas man inte? Inte riktigt vad egge har sagt, men ok. Och dessutom står det att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.
Istället för att bara försöka vara lustig kanske jag skall försöka bidraga med något. Jag tycker att; för att en enhet skall assaulta en enhet måste hela enheten göra det. Sedan om några enstaka modeller hamnar i bas till bas med en annan enhet gör inget. De har assaultat enheten som har defensive grenades och skall därför få -1Attack även om de slår på annat.

Jag bygger detta på att enstaka modeller i en enhet kan inte assaulta en enhet utan det måste vara hela enheten som sedan kan även assaulta andra enheter. Likaså så är alla modeller fast i en närstrid oavsett om det är några enstaka modeller som även hamnat i bas till bas med defensive grenades eller inte. För mig tyder det på att alla modeller i en enhet räknas som att de har assaultat alla enheter för du kan helt enkelt inte välja att endast assaulta med några enstaka modeller i enheten.

Dock är inte frågan så värst betydande för mig. Särskilt då jag tolkar det på det sätt som oftast är sämst för mig. Jag kan köpa den andra tolkningen för den är bättre för mig, men som det är nu tolkar jag som att defensivegrenades skall ha den mer fördelaktiga tolkningen för dem.
+1

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

HeadWar skrev:Så om man inte går in i bas med de modeller i enheten som har defensive grenades så påverkas man inte? Inte riktigt vad egge har sagt, men ok. Och dessutom står det att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.
Vaddå, spelar folk i vanliga fall med att modeller som inte står i base to base med en enhet(typ, PMs) som har defensive grenades får sin assault attack? Jag har alltid spelat med att alla i enheten inte får +1 attack även om de inte når fram.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Excessus skrev:
HeadWar skrev:Så om man inte går in i bas med de modeller i enheten som har defensive grenades så påverkas man inte? Inte riktigt vad egge har sagt, men ok. Och dessutom står det att det är enskilda modeller som tappar attacker, inte hela enheten.
Vaddå, spelar folk i vanliga fall med att modeller som inte står i base to base med en enhet(typ, PMs) som har defensive grenades får sin assault attack? Jag har alltid spelat med att alla i enheten inte får +1 attack även om de inte når fram.
Det där var inte vad varken jag, snot eller egge sa. ;)

För övrigt har jag vad jag vet inte yttrat mig alls i den här tråden om hur jag tycker att det borde vara, jag har bara med en dåres envishet hävdat att det inte står i reglerna vad som gäller.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

HeadWar skrev:För övrigt har jag vad jag vet inte yttrat mig alls i den här tråden om hur jag tycker att det borde vara, jag har bara med en dåres envishet hävdat att det inte står i reglerna vad som gäller.
Vilket var min poäng från början för 5 sidor sedan... :)
Jag bryr mig inte ett dugg om vad som skrivs, bara att något skrivs så man slipper diskussion under matcher (och jag spelar oftast plague marines, så egges förslag är bara bra för mig :twisted: , kanske till och med Typhus blir mer intressant att ta med nån gång..).

(om det blir att en enda defensive grenade påverkar även modeller som slår på helt andra enheter vid en multi-charge, så bör även Blind Grenades ge något mer kompminus för sina 5p...)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag tror ingen har tyckt att modeller som slår på en helt annan enhet än de med granaterna ska få minus? Den stora frågan är väl huruvida en IC sprider granater till sin enhet (och vise versa).

Personligen skulle jag säga ja på den punkten, men jag är inte med i SweFAQ-gänget. :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:Jag tror ingen har tyckt att modeller som slår på en helt annan enhet än de med granaterna ska få minus? Den stora frågan är väl huruvida en IC sprider granater till sin enhet (och vise versa).
egge skrev:Multiple charge
Chargar din enhet en enhet som har defensive grenades? Om ja - du får inte charge bonus. Om nej - du får din charge bonus.

egge

Inlägg av egge »

Precis som HeadWar visade så tycker jag att enstaka modeller i en enhet kan inte charga. Utan det är alla modeller i enheten som måste göra det. Så jag tycker inte att det är enstaka modeller som skall få avdrag antal attacker utan alla som chargar enheten (vilket alltid är alla i enheten).
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

egge skrev:Precis som HeadWar visade så tycker jag att enstaka modeller i en enhet kan inte charga. Utan det är alla modeller i enheten som måste göra det. Så jag tycker inte att det är enstaka modeller som skall få avdrag antal attacker utan alla som chargar enheten (vilket alltid är alla i enheten).
Vid en multi-charge är det inte hela enheten som chargear den enheten. Det kan vara så få som en eller så många som alla utom en. Hela konceptet med en multi-charge är dock att det aldrig kan vara alla modeller.

Om man vi tittar på bilden på sida 41 i regelboken och låtsas att Orken som står i b2b med Marine 8 är en IC med defensiva granater, hur tycker du då att det ska fungera?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Är ganska inne på egges linje men har inte riktigt bestämt mig. Dock funderade jag över ett helt annat synsett: Vad kostar defensive grenades och hur bra borde detta göra dem, iom att det är något oklart(?) hur de ska fungera kanske man kan rule'a deras effektivitet till att matcha kostnaden? Eller är jag ute på hal is då?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar