Charge genom diff terräng.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Gonka Koff »

kelaino skrev:Regeln välj om du vill slå difftest står i konflikt med flytta in i bas om möjligt mm.
Det tycker inte jag, eftersom det är saker som sker i en förutbestämd ordning.

Man startar med att bestämma om man skall gå genom diff eller inte. Då är det bestämt hur långt och hur gubbarna kan gå. SEDAN försöker man uppfylla punktlistan efter bästa förmåga.

Jag kan löjla mig med att påstå att om man verkligen sätter punktlistan i första rummet, så borde man tvingas att redan i movementfasen flytta gubbarna så att maximalt antal modeller kommer i BtB när de chargar i assaultfasen. Kanske skall man flytta tillbaka modellerna flera rundor tillbaka och se om det var möjligt med en mer effektiv charge?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Yautja »

Vi kan väl alla vara överrens att när man assaultar följer man fortfarande reglerna för movement? Det står utryckligen i assaultreglerna att regeln att man inte får vara 1" ifrån en fiende ignoreras. Det står även om den närmaste modellen måste gå igenom difficult terrain slår man för det.

Så när man assaultar följer man assaultregler och punktlistan men inom movement reglerna eller hur? I movementreglerna declearar du när du börjar mova om du vill gå in i difficult terrain eller inte. VÄljer du inte så får du inte enligt movementreglerna gå in i difficult terrain.

Om man inte följer movementreglerna när man assaultar (vilket man såklart gör eftersom det står det) så bör man rimligtvist kunna (nej måste) flytta/ställa modeller på impassable terrain om de kan komma in btb (no holding back, eller hur?)

mina 5 cent.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av egge »

DHettNeck skrev:Fast om inte punkt listan ska trumfa allt kan vi ju köra med no holding back också när vi ändå är igång och skippa egge-charges.
Fast det heter inte Egge charge!

Holding back är nästintill omöjligt att få till. Så det är bara dumt att ta upp det. :roll:

Hur som helst är alternativen att ibland vara tvungen att flytta tillbaka samtliga charges eller slippa bry sig om det. Jag är inte säker på att någon av versionerna har riktigt stöd i reglerna utan det är en tolkningsfråga.

När det kommer till assaults där man måste slå diff om man får in fler så kan man lätt komma förbi det också. För mig kommer det inte spela någon roll. Jag kommer slippa slå diffslaget och få in alla mina modeller ändå, oftast. Men det är bättre flyt i spelet om man får välja.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av kelaino »

Jag måste, tyvär, hålla med (migsjälv och andra) att det är en tolkningsfråga.

Tänker dock lägga in ett betänkande angående move through difficult terrain. Hur fungerar diff. och modeller som inte bestämmer själva hur de ska gå? Jag ser modellers flyttande in i närstrid som ganska tvingat (de måste röra sig mot fienden etc.), men även rage-ande enheter. Kan man med de senare välja att inte slå terrängslag för att tvinga dem att gå runt en terrängbit? Eller tom slå terrängslag alltid för att de inte ska gå så fort? Kan man välja att slå terrängslag med sina assaultande modeller som uppenbart står i det öppna och hoppas på en fjös-charge?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av egge »

kelaino skrev:Tänker dock lägga in ett betänkande angående move through difficult terrain. Hur fungerar diff. och modeller som inte bestämmer själva hur de ska gå? Jag ser modellers flyttande in i närstrid som ganska tvingat (de måste röra sig mot fienden etc.), men även rage-ande enheter. Kan man med de senare välja att inte slå terrängslag för att tvinga dem att gå runt en terrängbit? Eller tom slå terrängslag alltid för att de inte ska gå så fort? Kan man välja att slå terrängslag med sina assaultande modeller som uppenbart står i det öppna och hoppas på en fjös-charge?
Tja, rage-modeller behöver inte charga så och får skjuta rapid fire
slå terrängslag med sina assaultande modeller som uppenbart står i det öppna och hoppas på en fjös-charge?
Jag försökte hitta en punkt det här kunde vara bra vid men kom inte på någon.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av kelaino »

Problemställningen var väll mer tänkt som "får man göra såhär" snarare än "är det är smart".

Ang. fjöscharge kanske man vill döda något lite lagomt (så det inte flyr) så man kan vilja få in så få modeller som möjligt och råkade ställa sig lite nära. Det är inte så smart och löses mycket bättre i movement-fasen, men som sagt så är det mer tänkt som "får man"?

I grund och botten är det en problematisering av "när får man välja att slå terrängslag", känns relevant i diskussionen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av HeadWar »

Jag tar och skjuter hål i min egen båt.

Sidan 36, Assaulting through cover: "Remember that assaulting models must try to engage as many enemies as possible - no holding back to avoid the test."

Det är helt enkelt inte meningen att reglerna ska vara strikt praktiska, de ska framförallt vara coola!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av egge »

HeadWar skrev:Jag tar och skjuter hål i min egen båt.

Sidan 36, Assaulting through cover: "Remember that assaulting models must try to engage as many enemies as possible - no holding back to avoid the test."

Det är helt enkelt inte meningen att reglerna ska vara strikt praktiska, de ska framförallt vara coola!
*Sitter i samma båt*. Jag tar med mig borr... :|
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:*Sitter i samma båt*. Jag tar med mig borr... :|
Pax för att vara Kapitalet!

Skriv svar