Templars - nu med extra meningslöshet!

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av DHettNeck »

Valrosskorv skrev:
Zurken skrev:Anledningen varför man Standardiserat alla fordon är för att man tycker att det är fånigt med fordon med samma namn kostar olika och har olika regler och att utrustningar med samma namn ger olika effekter. Förr så fanns det många arméer med gamla reglerna, men nu är det bara BT som finns kvar. Swefaqen uppdaterade BTs Storm Shields och Cyclones flera år innan GW gjorde samma sak t.ex.

Så BT betalar samma för sina fordon och använder samma regler för dem, vilket är helt enkelt rättvist. Det är bara typhoons och Tri-las preds som blir dyrare, allt annat kostar samma eller billigare.

Det som gör BT unikt är fortfarande Veteran skills, 2 Cyclones på 5man, Las/plas squads på 5 man (typ mest prisvärda immobila scoring i spelet), de rör sig framåt när de tar skada, scouts och marines i samma enhet och de kan vara 20man i sina squads, Stenhårda standardkaraktärer, Wovs och en hel del unik wargear. Om det är något chapter som inte är speciellt unikt så är det DA...
Men att Blood Angels köper sina speciella fordon är OK? Righteous Zeal är i princip meningslös, precis som scouts i Crusader squads. Crusaders har inga granater i bas, har en attack i bas med PF och ingen sergeant. Att bygga sin armé runt Termosar är svårt nog för de Chapters som har dem som troops, att göra det när du måste ha troops vars enda bra roll är att hålla backfield-objectives och nästan alla bra choices ligger på Elites är ännu svårare. Och visst, Templars har coolt wargear, men hur mycket av det är faktiskt andvänbart?
Jag fattar egentligen inte vad du vill. Vill du spela typhoon spam och är nu ledsen att dom kostar rimligt? För annars är det väl inget som är sämre med SWFAQn.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev: Jag fattar egentligen inte vad du vill. Vill du spela typhoon spam och är nu ledsen att dom kostar rimligt? För annars är det väl inget som är sämre med SWFAQn.

Sämre Venerable Dreadnought, inga PotMS Vindicators, dyrare Land Raiders, inga blessed hull, dyrare Typhoons, dyrare Predators, sämre och dyrare drop pods. De enda två fordonet som blev billigare är rhinoes och razorbacks, vilket mer eller mindre tvingar in Templars i en sämre variant av razorspam. Problemet är att Razorspam var ungefär lika dyrt innan (det man förlorade på dyrare transporter fick man igen på allt som var billigare), medan drop pod-listor och Land Raider-spam faktiskt fungerade. Nu har razorspam blivit lite bättre, medan drop pod-listor och Land Raider-spam blivit sänkta i och med uppdaterade Drop Pod Assault-regler respektive förlusten av Blessed Hull, billiga predators, PotMS Vindicators och billiga Typhoons. Problemet är ju bara att alla andra Marineböcker utom DA är bättre på razorspam.

Kimich

Inlägg av Kimich »

En enkel fråga, när BT får ett nytt codex. Tycker du fortfarande att bara dom ska få behålla den gamla poängsättningen på fordonen och deras specialregler så som Potms?

Du kanske ska fundera på din spelstil och utveckla den istället för att bara se dom "dåliga" sakerna. Har bara mött footslogging BT, dock med en ca 20-25 termisar och blä vad dom är jobbiga.

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Kimich skrev:En enkel fråga, när BT får ett nytt codex. Tycker du fortfarande att bara dom ska få behålla den gamla poängsättningen på fordonen och deras specialregler så som Potms?
Blood Angels har ju annorlunda Rhino-chassis, Smurfarna har Land Raiders och Drop Pods med 2 fler luckor. Du har dock förmodligen rätt och jag bara gnäller utan anledning, men det känns konstigt att SweFAQ ska nerfa alla fordon utom vanliga dreadnoughts, icke-typhoon speeders och rhino/razorbacks. Det är nog det som jag har problem med; har vi inte redan tillräckligt med razorbacks överallt som det är?

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

När BT-codexen släpptes var deras fordon identiska med vanliga marines, förutom att de kunde köpa blessed hull. Det har aldrig varit meningen att deras fordon skall vara unika. Och med Swe-FAQ:n är deras fordon fortfarande identiska med vanliga marines.

BA:s fordon var annorlunda redan när deras codex släpptes.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

BT har grymma troops, deras Crusader squads lider lite av att inte kunna ta fistar, men som offensiv scoring tjänar de mycket på att kunna köpa billiga Neophytes som slåss lika bra men är mycket billigare. Som defensiv scoring får de Las/plas för 101p, de kan ta dubbla cycloner med tankhunter som är riktigt stark och otroligt prisvärd anti-tank och deras karaktärer är löjligt hårda. Jag skulle inte säga att razorback-spam är den "optimala" builden för BT.

Sen är inte BT det starkaste codexet som finns, det lider lite av att ha några år på nacken, vill du spela med det allra bästa föreslår jag SW/BA eller IG.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:Sen är inte BT det starkaste codexet som finns, det lider lite av att ha några år på nacken, vill du spela med det allra bästa föreslår jag SW/GK eller IG.
Jag rättade dig en smula. :)
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Zurken skrev:BT har grymma troops, deras Crusader squads lider lite av att inte kunna ta fistar, men som offensiv scoring tjänar de mycket på att kunna köpa billiga Neophytes som slåss lika bra men är mycket billigare. Som defensiv scoring får de Las/plas för 101p, de kan ta dubbla cycloner med tankhunter som är riktigt stark och otroligt prisvärd anti-tank och deras karaktärer är löjligt hårda. Jag skulle inte säga att razorback-spam är den "optimala" builden för BT.
Bara av intresse, vad skulle du säga är optimalt? Neophytes får ju inte rerolls och har bara 4+-save, så jag vet inte om jag riktigt håller med om att Crusader squads är så jättebra offensivt sett. Lasplas är dock bra på att hålla objectives, det kan jag inte annat än hålla med om.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

theWatchman skrev:(...)ett av spelets bästa codexar (...)
Jocke Rapp skrev:(...) dålig codex och inga FAQar i hela världen kommer rädda dom (...)
Aaaaaaannnnd fight!

Som jag ser det så har Sverige FAQn uppnått sitt syfte att streamlinea fordon och wargear så långt det går mellan Chapter-codexarna. Att vissa har lite andra regler än andra (BA's fast-fordon, DA's Ravenwing-Speeders och SM's extra transportplatser) är resultatet av en avvägning vi har fått göra; är det meningen att de skall ha andra regler? Svaret på frågan har hittills blivit ja.
Olikheterna diskuterades ganska mycket inom SVFAQn och hur det skulle göras med dem, skall man få spela med vissa regler från codex och vissa från IA? Skall man få spela med uppdaterade poängkostnader men fortfarande köpa uppgraderingar från sitt codex. Skall extrareglerna från egna codexet eller senaste codexet (eller regelboken) användas? Slutligen så bestämdes det att alla fordon som historiskt set har vart unika för ett codex skulle köpas från codexet och alla andra fordon skulle köpas från IA-Update. Samt att i de fall då GW medvetet verkat vilja att ett codex skall ha andra regler än det senaste (SM transportkapacitet, styrka på Shotguns m.m.) så skall de reglerna vara kvar.
Black Templars ansågs inte falla in under några av dessa kriterier. Kostnaden på Venerable Dreadnoughts och Typhoons var bara en kvarleva från tidigare editioner t.ex. Det som jag har för mig diskuterades var just POTMS och Blessed Hull men vi ansåg att man inte borde börja blanda regler mellan codex och IA; då kan man lika gärna skriva egna regler. Det är en avvägning hur mycket man bör gå in och pilla i reglerna och här ansåg vi vara en lämplig punkt att sluta.

Med det sagt så vill jag även hålla med en hel del utav föregående talare; Black Templars är fortfarande ett riktigt starkt codex med mycket kvar som gör dem unika. Razorback-spam är inte alls det enda sättet att spela dem riktigt kompetativt på, många utav förslagen som kommit upp här tycker jag har vart bra.

Avslutningsvis skulle jag även vilja tillägga att det är intressant att ingen klagade på SVFAQns beslut innan GW också bestämde sig för att ge Cyclones två skott och Storm Shields 3++ save.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag är ingen BT-spelare (spelar SM/BA), så jag får väl erkänna att jag inte lagt ner mycket tid på att bygga hårda BT-listor, men man kan snabbt se att det finns mer än Razorback-spam att göra (och vill man göra det finns det bättre codexar att göra det med, precis som du säger).

Om man jämför en Crusader squad med 6 Initiates och 4 Neophytes med en Melta gun, ett power weapon och fraggrenades i en rhino med spelets hårdaste marine troop (Grey Hunter med Wolfguard fist, melta, combi-melta och flagga). Crusader squaden hamnar inte alls så långt efter.

Crusader squaden kostar 201p och GH-squaden 238p, det man förlorar på i Crusader squaden är counter-attack, flaggan, bolters, fist, 2 meltor och några 3+ saves, men man tjänar en bit på re-roll to-hit. (en Initiate med 2 attacker och re-roll snittar på lika många träffar som en Grey Hunter med 3 attacker). För skillnaden i poängkostnad är det främst fisten som gör ont att sakna, men har man ett gäng S9 cycloner så tror jag att man klarar av att skjuta bort alla dreadnoughts och monster som gör livet surt när man inte har en fist. Dessutom är det gött att lägga AP3 och PW wounds på neophytesen.
Alexander Merinen

Skriv svar