Två frågor om CSM

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Halvar

Re: Två frågor om CSM

Inlägg av Halvar »

Seregon skrev:"When firing a walker's weapons, pivot the walker on the spot so that its guns are aimed at the target (...).
så man får alltså inte smygpivota så att enheten precis finns inom sin 45 graders fire arc utan de måste peka rakt mot enheten. det hade jag inte räknat med direkt.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Halvar skrev:
Seregon skrev:"When firing a walker's weapons, pivot the walker on the spot so that its guns are aimed at the target (...).
så man får alltså inte smygpivota så att enheten precis finns inom sin 45 graders fire arc utan de måste peka rakt mot enheten. det hade jag inte räknat med direkt.
Jodå, så länge alla vapen kan skjuta så kan du spara 22.5 grader på din pivot. Jag skrev mest inte med förtydligen med fire arc, men det står lite längre upp i tråden.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Arioch

Inlägg av Arioch »

men de är ju i alla fall "vastly superior in agility" och det är väl...bra...??? :roll: :mrgreen:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

EyeGuy

Inlägg av EyeGuy »

Seregon skrev:Det verkar ledsamt nog som att jag har fel i detta fall. Chaos-nougaten är verkligen skitdålig.
Jag och nej. Den är något billigare än SM-varianterna, men har 1 mer A.
Och, rätt placerad så kan du vända nackdelen till en fördel (gratis dubbel-shooting). Ännu bättre eftersom dom får missile launchern gratis till skillnad från SM.
Håll honom utanför LoS från dina egna units, eller långt ifrån dom så att fienden alltid är närmare, osv osv.
Självklart väldigt lätt att säga mot att spela, men jag håller inte med om att den är skitdålig... bara dålig. (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

100p och ca-3komp (med forddonskomp) som gör något man förmodligen inte vill var tredje runda, i tid och otid, nein danke.

Senast jag hade med min dödade den mer på min sida än fiendens, utslaget över en turnering, kaske lite klantigt att ha en HF nära en rhino som motståndaren spränger så att jag får 2x7wounds på bränn och passande nog 6 träff med TLHB :( men i alla fall...
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Excessus skrev:Jag vet inte bakgrunden till at de satt 45grader versionen i adepticon FAQen, men den är rätt stor så de har nog någon form av belägg för det. Imho är det inget att förlora på att sätta den som 45 grader, det är inte som att CSM plötsligt börjar vinna turneringar enbart för det, men man kanske kan börja ha andra vapen på dem än 2xDCCW för en gångs skull om det vore så...
De har tolkat det som att vapnens LOS är samma som fordonets LOS. INAT är lite roliga på det där sättet, de kan få för sig alla möjliga konstigheter när de börjar bokstavstolka, medans de vid andra tillfällen bara hittar på helt egna regler istället.

Om dreadens Fire Frenzy är begränsad till ett 45 graders arc så blir den plötsligt väldigt mycket kraftfullare än den är nu, det arcet är så smalt att man ganska lätt kan välja ut vad man vill att den ska skjuta på om han får FF.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

kelaino skrev:100p och ca-3komp (med forddonskomp) som gör något man förmodligen inte vill var tredje runda, i tid och otid, nein danke.

Senast jag hade med min dödade den mer på min sida än fiendens, utslaget över en turnering, kaske lite klantigt att ha en HF nära en rhino som motståndaren spränger så att jag får 2x7wounds på bränn och passande nog 6 träff med TLHB :( men i alla fall...
Två favoriter när jag har spelat:

* Skulle gå uppför en mindre kulle och banka sönder en halv tac.squad. Slår fire frenzy, heavy flamern når inte så jag skjuter med en bolter och gör inte ett dugg. Nästa runda vänder tac.squad:en på sig och laserkanonar honom till döds.

* I slutskedet av en match står motståndaren på ett objective och jag behöver bara traska upp och ställa mig i närheten med min gräddnougat för att contesta och därigenom vinna matchen. Slår blood rage och anfaller istället en immobilized, weapon destroyed, rhino. Matchen tar slut och det blir oavgjort.

+1 attack och 5p billigare (men med dyrare vapenuppgraderingar) är verkligen inget som uppväger crazed.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

HeadWar skrev:
Excessus skrev:Jag vet inte bakgrunden till at de satt 45grader versionen i adepticon FAQen, men den är rätt stor så de har nog någon form av belägg för det. Imho är det inget att förlora på att sätta den som 45 grader, det är inte som att CSM plötsligt börjar vinna turneringar enbart för det, men man kanske kan börja ha andra vapen på dem än 2xDCCW för en gångs skull om det vore så...
De har tolkat det som att vapnens LOS är samma som fordonets LOS. INAT är lite roliga på det där sättet, de kan få för sig alla möjliga konstigheter när de börjar bokstavstolka, medans de vid andra tillfällen bara hittar på helt egna regler istället.

Om dreadens Fire Frenzy är begränsad till ett 45 graders arc så blir den plötsligt väldigt mycket kraftfullare än den är nu, det arcet är så smalt att man ganska lätt kan välja ut vad man vill att den ska skjuta på om han får FF.
Jag hittade deras belägg i "Vehicle weapons & line of sight" vilket säger att för att skjuta drar man line of sight från vapnen på fordonen. Det skulle kunna tolkas som att ett fordons LOS faktiskt är vapnens LOS, och om så är fallet kan gräddnougaten enbart se det vapnen är riktade mot.
Iom att de isf inte kan se den vänliga enheten bakom dem behöver den inte vända sig om.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:
HeadWar skrev:

Jag hittade deras belägg i "Vehicle weapons & line of sight" vilket säger att för att skjuta drar man line of sight från vapnen på fordonen. Det skulle kunna tolkas som att ett fordons LOS faktiskt är vapnens LOS, och om så är fallet kan gräddnougaten enbart se det vapnen är riktade mot.
Iom att de isf inte kan se den vänliga enheten bakom dem behöver den inte vända sig om.
Då skulle man ju dock kunna infiltrerar 12" bakom ett fordon, och så kör ju ingen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

En besläktad fråga: Hur är det med Deathcompany Dread och dess rage? Den bör väl använda samma tolkning som man kommer fram till om CSM dread, dvs den har 360grader LoS för att avgöra vad den ska rage:a mot och man kan inte vrida upp den för att undvika att se fiender?

Skriv svar