IA Update, hur gör vi?

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Hur skall vi göra med Imperial Armour Update 1&2

1. Tillåt inte IA
25
42%
2. Spela med IA fast utan någon Update
4
7%
3. Spela med gamla Updaten
2
3%
4. Spela med nya Updaten
10
17%
5. Skriv om nya Updaten/Skriv en egen Update
18
31%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av DHettNeck »

Så länge uppdaten, Swfaqn och kompmallen går att hitta brevid varandra under en flik på framsidan som heter dokument eller liknande så borde det vara lugnt. Men som sagt, det blir en del jobb, iaf att skriva alla IG-prylar. Loyalisternas borde gå ganska snabbt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Jocke Rapp »

DHettNeck skrev:Så länge uppdaten, Swfaqn och kompmallen går att hitta brevid varandra under en flik på framsidan som heter dokument eller liknande så borde det vara lugnt. Men som sagt, det blir en del jobb, iaf att skriva alla IG-prylar. Loyalisternas borde gå ganska snabbt.
Det ska väl gå att ordna, när senaste versionen av allting kommit upp.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av egge »

En orsak till att jag röstade som jag röstade är för att majoriteten jag spelar med tycker det blir för krångligt att ta saker från codex, om de inte finns med i IA för då skall de användas med ett tredje dokument när de spelar hemma. Det gör att det blir två sorters sätt att göra sina listor på föreningen. I min förening betyder det att Sverige FAQ:en blir relevant för ungefär var tionde person medans 9/10 bara tycker det är jobbigt.

Jag tycker därför att man kan ta saker från codex, så långt som möjligt. Man får ta saker från IA så länge var bit inte är billigare än codex. Alltså man får inte ta uppgraderingar från IA som är billigare för enheten än i codex. Får jag fram hur jag menar? Det skulle innebära, för 10/10 personer i min förening att du får spela med codexet och därmed lätta göra listor, eller använda dig av uppgraderingar från en "inofficiell källa" så länge du inte poängmässigt tjänar på det. De som vill ha det enkelt får det. De som vill ha coola regler får det.

Märk då att ingen i min förening ligger på nivån: jag vill ha billiga rhinos för en annan har det. Likväl som att ingen har någonsin argumenterat emot att ha samma regler för samma wargear/vapen (bra jobbat SFAQ-gäng!).

Jag tror att använda sig av tre dokument för att göra sin lista (4 om vi räknar med GW's FAQ) blir då endast relevant för de som ligger kanske topp 100 i rankingen (och då tror jag jag tar i) medan en större del bara tycker det är jobbigt. Dock är det nog så att de 100 är klart en större andel på detta forum och Ylvas.

Min poäng är egentligen att det finns en stor marknad för turneringsspelare som inte blir hörda på sådana här diskussioner. Och jag tror det är endast de som har djupa kunskaper om att göra listor som blir hörda. Inte den större mängden som spelar på turneringar. Jag säger inte det är fel - veteraner kan ofta göra bättre beslut än nybörjare för turneringsväsendet - men jag tycker det skall tas hänsyn till att veteranernas personliga intresse att göra sin armé så bra som möjligt inte nödvändigtvis är detsamma som bäst för turneringsväsendet.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

frans
Inlägg: 95
Blev medlem: 13 jul 2009, 08:58

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av frans »

Det är inget större problem för de nya codexarna där finns det en tanke för 5th.

Deamonhunters och Witchhunters blir rätt konstiga med gamla priser och regler på transporter. Detta både till fördel och nackdel, crusadern får en massa extra utrustning utan någon större kostnad och Chimeran kostar massa mer med annorlunda regler.

De gamla codexarna borde använda IA för att underlätta för spelarna och komp-mallen. Det blir mera gemensamma regler. Det ger i och för sig en fördel till dessa codexar men jag tror att det finns få personer som tycker att de är extremt hård i grunden.

I gamla IA var ju knappast deathstorm pod:en godkänd eller ett under av balansering.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Nefrums »

Jag tycker tt det är för mycket som är brutet i nya IA. Om man kulle spela som innan med den lista på saker som inte är tillåtna skulle det bli en mycket lång lista nu.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Olof »

Min åsikt är att man gör en lista över tillåtna saker och bannade saker. Lång lista, javisst, men det finns säkert många som vill vara med och kompilera en sån lista.

Uppenbart brutna grejer som drop pods som sprutar assault cannon eller som man kan charga ur bannas medan milda saker som piranhas som släpper gun drones för twin linkat vapen etc tillåts.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av n00bn »

Röstade för att banna allt IA. Jag var kluven mellan 1 och 4. Det känns dock enklare om alla följer sitt codex. Jag har inget emot om man försöker skriva en egen update.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

sourpus
Inlägg: 244
Blev medlem: 07 jul 2009, 10:04

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av sourpus »

instämmer med Olofs senaste inlägg. som framförts på ylvas forum, så tillför IA lite extra krydda. sedan går det knappast att förneka att FW skrivit en hel minst sagt tveksamma regler, men dessa är det väl lätt för vana spelare att upptäcka?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Hoffa »

Vad blev slutresultatet av den här diskussionen ?

(Min egen preferens så här försent är att alla gamla codex köper sina grejor från IA (främst för att underlätta kompningen) medan alla 5:th edition köper från egna codexet. )
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

GLinus
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 nov 2008, 10:09
Ort: Gamlestaden

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av GLinus »

Rättades inte en hel del av problemen med updaten till senare under hösten? Såsom updaten ser ut idag så tycker jag absolut att man ska använda den. Det har ju funkat alldeles utmärkt under åren att tillåta IA på turneringar. Banna det som är uppenbart brutet men tillåt resten. 9/10 IA-fordon tillför spelet mer än de förstör det.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Skriv svar