Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Excessus »

Ser ingenstans där att Warp Quake skulle vara impassible terrain för DSande.

Det enda jag ser är det som ordagrannt står där, ganska tydligt i min mening.

Allt av fiendens arme som DSar inom 12" får slå på misshap...det är samma effekt som att de skulle DSa i impassible terrain, ja, men det gör inte marken till impassible. Jag hade kunnat säga att både en Lascannon och en Plasma Gun har ap2, alltså lider också en Lascannon av "Gets Hot!"...men det gör jag inte för det är inte sant...du lägger till en regel som inte finns där...


I mina ögon får man placera något inom 12" genom Misplaced, men man måste fortfarande slå en gång på tabellen igen...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av daskad »

Tycker faktiskt inte dina argument håller. Håller helt med Excessus
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Seregon »

daskad skrev:Tycker faktiskt inte dina argument håller. Håller helt med Excessus
Alltså är det helt okej att, vid misplaced-mishap, motståndaren ställer dina DS:ande termosar ovanpå sina egna modeller för att få ännu en chans att de ska bli destroyed?
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av lurräven »

Det är ju skillnad på impassable och effekt som ger samma resultat som impassable. Men det är väl precis som alla redan sagt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Jag tycker precis tvärt om. För mej är det helt självklart att man får placera dom inom bubblan så att dom får rulla på tabellen igen. Det fin ingen regel som säger att man inte skulle få göra det.
Om du på riktigt försökte spela på det sättet mot mina demoner så skulle det behövas ett rektoskop för att få tag på mina Bloodcrushers igen. Jag skojar inte ens...

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced

Inlägg av Snot »

Den här tråden får mig att vilja deploya assaultmarines på mina egna rhinos.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Seregon skrev:3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."

Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.

Det är tämligen självklart att det inte är meningen att förmågan ska användas för att autodöda enheter, sen om det är meningen att man ska kunna placera ut dem innanför bubblan eller inte har jag inga starkare åsikter om.

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

Seregon skrev:
daskad skrev:Tycker faktiskt inte dina argument håller. Håller helt med Excessus
Alltså är det helt okej att, vid misplaced-mishap, motståndaren ställer dina DS:ande termosar ovanpå sina egna modeller för att få ännu en chans att de ska bli destroyed?
Nej.

"Remember that other models, friends and enemies, also count as impassable terrain." sid 13, stora boken
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av Yautja »

HeadWar skrev:Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.
humm, betyder det att Dantes deep strike och teleport homers inte triggar Warp Quake?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced

Inlägg av HeadWar »

Yautja skrev:
HeadWar skrev:Och bara för att vi ska slippa akut rektoskopi så tillför jag att eftersom man inte slår för scatter så finns det inget "after scattering", och alltså gäller inte förmågan när motståndaren placerar ut dina modeller.
humm, betyder det att Dantes deep strike och teleport homers inte triggar Warp Quake?
Fan vad du är jobbig, här försöker man lösa det på ett snyggt sätt tills FAQn kommer... :P

Skriv svar