Defensive Grenades

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Per Pirat

Re: Defensive Grenades

Inlägg av Per Pirat »

Ja, så kan man läsa det. Håller dock inte med.

I regelboken, under units sida 3 står att: A unit will usually consist of several models that fight as a group, but it can also be a single, very large or powerful model (...).

Under Grenades 36: Any actual damage done by the grenade is assumed to be taken into account in the units attacks in close combat, but the unit using them gains the added benefit descbribed below.

Models assaulting against units equipped with defensive grenades gain no Assault Bonus attacks.

En enhet kan bestå av en eller flera modeller, de är tillsammans en unit. Effekten av att uniten bär defensiva granater räknas in i själva striden. Modeller som attackerar units med defensiva granater får ingen Assault Bonus.

Men håller med om att det är bra om SWE-FAQ gör sin bedömning av det så att spelet flyter på under turnering osv.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Per Pirat skrev:I regelboken, under units sida 3 står att: A unit will usually consist of several models that fight as a group, but it can also be a single, very large or powerful model (...).
Har detta något att göra med argumentet över huvud taget? Jag såg det som att det bara är en förklaring i och med enheter som obliterators osv som kan vara en enda modell men som ändå fungerar som en enhet...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Jag läser det som att units är en enhet snarare än att det är viktigt vem som bär runt på vilken granat, uniten får dess effekt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Som sagt så finns det en del exempel där det inte alls är så att det räcker med att någon i en enhet har en specialregel för att alla ska få den.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Per Pirat skrev:Jag läser det som att units är en enhet snarare än att det är viktigt vem som bär runt på vilken granat, uniten får dess effekt.
My point exactly, då antar jag att ditt: "Håller dock inte med" antingen inte gällde min post, eller att jag uttryckte mig klumpigt...
HeadWar skrev:Som sagt så finns det en del exempel där det inte alls är så att det räcker med att någon i en enhet har en specialregel för att alla ska få den.
Kan du nämna några?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Excessus skrev:Kan du nämna några?
HeadWar skrev:Fearless förs till exempel över från en enhet till en IC, men inte tvärtom. Stubborn förs över från en IC till en enhet, men inte från en enskild modell i enheten till de andra.
Edit: Vafan, du quotade ju till och med den posten, läste du inte vad jag skrev innan du svarade på det?

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

HeadWar skrev:Som sagt så finns det en del exempel där det inte alls är så att det räcker med att någon i en enhet har en specialregel för att alla ska få den.
Ja men under granater är det så, det behöver inte betyda att det är så i alla andra sammanhang. GW är ju kända för att hantera detta olika.

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

HeadWar skrev:
Excessus skrev:Kan du nämna några?
HeadWar skrev:Fearless förs till exempel över från en enhet till en IC, men inte tvärtom. Stubborn förs över från en IC till en enhet, men inte från en enskild modell i enheten till de andra.
Edit: Vafan, du quotade ju till och med den posten, läste du inte vad jag skrev innan du svarade på det?
mmm, men de sakerna har ju inte med granater att göra...

Jag kan ju komma dragandes med Stealth och Night Vision som förs över från en IC till en unit, sådär, det var lika lätt, men säger lika lite om granater som din post...

Och håll dig lugn, det är en diskussion, inget att hetsa upp sig över...

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Jag har för mig att vi redan har diskuterat det. I så fall kanske det skall skrivas ut i FAQ:n. Jag skall kolla.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Excessus skrev:mmm, men de sakerna har ju inte med granater att göra...

Jag kan ju komma dragandes med Stealth och Night Vision som förs över från en IC till en unit, sådär, det var lika lätt, men säger lika lite om granater som din post...
Vilket var exakt min poäng, det finns inget entydigt åt ena eller andra hållet att gå på. På de regler jag nämnde så finns det utskrivet hur det fungerar, och det är olika beroende på åt vilket "håll" man vill överföra regeln, och de är dessutom rakt motsatta, trots att de påverkar nästan exakt samma sak. På granater finns det ingenting som säger hur det fungerar.

Johannessons ursprungsförslag har ju fördelen att det är en ganska mittemellan-tolkning, så att alla kan bli (miss)nöjda, men gör det lite bökigare att hålla reda på vem som har hur många attacker.

Skriv svar