Snabba karaktärer i långsamma enheter...
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Re: Snabba karaktärer i långsamma enheter...
Jag tycker Yautja har rätt när det gäller RAW, jag tycker RAI är otydligt, men jag tror det lutar mot det Gonka säger. Jag skulle acceptera en ruling åt båda hållen, men jag tycker det är rätt fånigt att kunna gömma en snabb och dyr karaktär i en långsam och billig enhet.
Alexander Merinen
Eftersom man flyttar ut ur coherency någon gång under de flesta normala förflyttningar så tycker jag det verkar rimligare att det är först efter att hela enheten har flyttat som man kontrollerar om man har lämnat coherency, vilket även är vad som står på sidan 12. Och att en karaktär får bryta coherency med sin enhet och alltså bryta mot regeln på sidan 12 är ju inte så konstigt eftersom han har en regel som säger att han får göra det.Ps saken skrev:Först och främst igen sidan 12 tar upp hur en enhet ska vara i slutet av movementfasen för att vara i coherency.
Om man läser hela paragrafen och inte bara delar ur den så står det oxå sådana saker som "-but remember units have to stick together vilket då inte är fallet med char som just ska lämna en enhet.
Jag ser dock ingenting som säger att han lämnar enheten redan i början på förflyttningen. Hade han gjort det hade det ju inte behövts en specialregel som säger att enheten kan stå stilla även om karaktären går sin väg. (See what I did there?)
Sen får jag väl erkänna att Rule of Cool säger att karaktärer självklart inte behöver tramsa runt med sina långsammare kamrater om det är mer awesome att sparka igång sitt jump pack/jet bike/Disc of Tzeentch.
- guildmaster
- Kontakt:
@ Yautja:
Den punkt i reglerna som säger att man flyttar efter den långsammaste enheten handlar om enheter som rör sig tillsammans. Samma punkt säger att man måste vara i coherency.Det här blir problemet för mig del. När du sträcker ner handen och tar i killen för att flytta honom är han per defination fortfarande med i enheten eller hur? Alltså rör han sig med långsammaste farten.
Så är inte regeln skriven. Vill man lämna enheten flyttar man ut den ur coherency. Det finns ingen regel som säger att man lämnar enheten först efter man flyttat.Han har lämnat coherencyn när han slutat moveat. Tills det att han slutar movea har han alltså långsamt move.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Men enligt reglerna på sidan 12 så kollar man inte coherency förrän efter man flyttat, så det finns inget i reglerna som stödjer att man kan flytta ur coherency medans man flyttar modellerna...guildmaster skrev:Så är inte regeln skriven. Vill man lämna enheten flyttar man ut den ur coherency. Det finns ingen regel som säger att man lämnar enheten först efter man flyttat.
(annars hade man ju gjort det hela tiden och behövt flytta modellerna i enheten samtidigt för att förhindra att de flyttas ur coherency någonsin under movement-fasen, försök sälja det till ork&imp spelare)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
som sagts tidigare, coherency kollas bara när enheten har flyttat klart.
vi kan ta ett exempel. man kan ha en karaktär med hopplåda långt bak i enheten, resten av enheten går fram som vanligt och han är sist kvar, utanför coherency distansen, väljer då att hoppa fram tolv till främre delen av enheten. efter sin förflyttning är han återigen i unit coherency och har då lyckats gå grymt mycket snabbare än resten av enheten. hur har denne då efterlevt regeln om att gå som långsammaste modellen i enheten?
jag vet inte hur det var i föregåede regeleditioner (utom i 2nd, tror jag) men nu finns det inget som säger att man ska tala om att en karaktär går in i eller ut ur en enhet. bara att man ska klargöra vilken enhet den är i om det finns möjligthet att han kan vara i två olika enheter. har inte med mig regelboken till jobbet men har för mig det står något i stil med "if at the end of movement, a character is in coherency with two or more units the player must declare which of the units the character joins."
vi kan ta ett exempel. man kan ha en karaktär med hopplåda långt bak i enheten, resten av enheten går fram som vanligt och han är sist kvar, utanför coherency distansen, väljer då att hoppa fram tolv till främre delen av enheten. efter sin förflyttning är han återigen i unit coherency och har då lyckats gå grymt mycket snabbare än resten av enheten. hur har denne då efterlevt regeln om att gå som långsammaste modellen i enheten?
jag vet inte hur det var i föregåede regeleditioner (utom i 2nd, tror jag) men nu finns det inget som säger att man ska tala om att en karaktär går in i eller ut ur en enhet. bara att man ska klargöra vilken enhet den är i om det finns möjligthet att han kan vara i två olika enheter. har inte med mig regelboken till jobbet men har för mig det står något i stil med "if at the end of movement, a character is in coherency with two or more units the player must declare which of the units the character joins."
Ja' än't bittä'!
- guildmaster
- Kontakt:
Förstår jag argumentet för att snabba enheter flyttar långsamt från en enhet:Excessus skrev:Men enligt reglerna på sidan 12 så kollar man inte coherency förrän efter man flyttat, så det finns inget i reglerna som stödjer att man kan flytta ur coherency medans man flyttar modellerna...
1. Man börjar i som en enhet - alltså följer man regeln om att flytta efter den långsammaste modellen.
2. Vill en IC lämna enheten flyttar man bort och om man efter alla har flyttat befinner sig utanför coherency först då har man lämnat enheten.
Jag tycker inget av argumenten håller. Varning för upprepning av tidigare argument.
1. Den regelpunkt som säger man flyttar efter den långsammaste modellen handlar enbart om grupper av modeller som flyttar som en enhet under hela sin runda. (punkt 3, sid 48). Denna punkt säger också att man måste hålla coherency, vilket skulle innebära att det i så fall är omöjligt att lämna en enhet. Jag menar att denna regel inte gäller när man lämnar en enhet.
2. Reglerna säger inte att man lämnar en enhet i slutet av sin förflyttning. Den säger att om man vill lämna enheten ska man bara se till att hamna utanför coherency (punkt 4 sid 48). Att lämna enheten är ett val, att man ska se till att hamna utanför coherency är en följd av det valet. Inte tvärt om att man väljer att flytta ur coherency och det innebär att man i så fall lämnar enheten.
Regeln på sidan 12 handlar om att flytta en enhet (enkel eller komplex). Regeln säger att när man har flyttat klart alla modeller så ska man vara i coherency. Givetvis behöver man inte vara i coherency hela tiden när man flyttar en enhet, då skulle man inte kunna flytta 6". Utan att om man vill flytta den som en enhet ska man se till att hålla coherency.
3. Det finns andra regler där enhetens och IC:s förflyttning hanteras helt olika när man lämnar enheten. (punkt 5 sid 48)
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Det börjar bli uppenbart att vi läser samma textrader men får olika uppfattningar av dom, jag läste just exakt det som guildmaster beskrev och tolkade det precis som Halvar. Jag ser inte hur du kan tolka det som att man kan lämna coherency under ett move innan pjäsen är placerad.
Med detta så lämnar iaf jag över beslutet helt till SWEFAQ och kommer spela helt efter det.
Med detta så lämnar iaf jag över beslutet helt till SWEFAQ och kommer spela helt efter det.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Tycker du svarar själv på när man kollar för coherency.guildmaster skrev:Regeln säger att när man har flyttat klart alla modeller så ska man vara i coherency.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."