Pile in, defgenders react och andra CC frågor.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

egge

Pile in, defgenders react och andra CC frågor.

Inlägg av egge »

1. Efter en enhet har gjort sin charge. Måste första fiendemodellen röra sig som första punkten vid en charge (alltså närmst mot närmst) eller kan han röra valfri modell hur han vill enligt de vanliga charge reglerna?

2. Vid en charge, efter närmst mot närmst har rört sig, hur taktiskt kan modeller röra sig då? De som inte kommer b2b och inte heller inom unit coherency med de som är i b2b tänker jag på här. Utöver att de måste hamna i unit coherency med en flyttad modell, måste de också röra sig mot fienden?

Ex: 10 modeller.
a. 3 kommer i bas till bas.
b. 3 till kommer inom unit coherency med de i b2b.
c. 1 flyttar så att han precis är i unit coherency med en från b.
d. en flyttar så han precis är i unit coherency med c. Bort från fiende-modellerna.
o s v på de två sista modellerna.

Resultatet blir att tre modeller faktiskt kommer längre från fienden än vad de stod i början. Detta kan vara viktigt när det gäller Ld, teleportering, störa fiende movement o s v.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kelaino

Re: Pile in, defgenders react och andra CC frågor.

Inlägg av kelaino »

1. Jag skulle tro att det syftar till de stegen som finns uppunktade, ergo. första behöver inte gå närmaste-närmaste. Lite svårt att sätta fingret på det i reglerna, men jag får den känslan när jag läser dem. Typ flytta först närmaste-närmaste och sedan flytta assaulting models.

2. Tolkar man helt RAW så får de göra som i exemplet, det enda som står är att de måste hålla coherency. Hur sportsligt det är går väll att diskutera, men så verkar det som att reglerna ser ut i alla fall.

Sedan skulle jag själv vilja veta hur hårt man ska gå på biten "assaulting units must attemt to engage as meny enemy models with as many as their models as possible". Detta då t.ex. en IC med stor bas kanske inte får slåss för att han tar upp plats för 2 modeller med små baser om man flyttar i valfri ordning (som de uppunktade reglerna antyder att man får).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Vad gäller ICs så är dessa tvungna att flytta först (s49). Frågan där är väl då, vad händer om en IC är instängd eller avskuren så att han inte kan komma in i bas om han flyttar först, men skulle kunna göra det om han flyttar efter att andra modeller flyttat undan?

egge

Inlägg av egge »

När det gäller 2 så tycker jag inte att det är så osportsligt att utnyttja skrivna regler till sin fördel. Enheten kommer säkerligen ta förluster och måste flytta in med unit coherency för eller senare.

När det gäller karaktärer så kan de faktiskt förlora sin förflyttning när de ändå måste flytta först.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Ok, IC va ett dåligt exempel. Ett bättre kan vara att undvika att få in sin PF för att undvika att slå ihjäl något helt så man slipper bli skuten på. Eller ställa sig ivägen för de modeller som skulle kunna komma långt så att motståndarens PF/IC/natsyness får svårt att react'a fram om hans enhet är utdragen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker det låter som en helt vettig taktik då du egentligen kan få fram det resultatet i movement phase genom att ställa fisten längst bak i kedjan. Så om det sker i en annan fas tycker jag det är helt ok. Den som sedan svarar med sin react får ändå välja hur många av dess modeller som skall in i närstriden.

Skriv svar