Hur värderar ni er samling?

Något du saknar eller vill bli av med?

Moderator: Katarsis

Soulless
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 apr 2018, 08:54

Hur värderar ni er samling?

Inlägg av Soulless »

Hej, jag hoppas det är okej att ställa en fråga här på Köp/Sälj då det gäller just detta.
Jag funderar på att sälja min AM samling. Den är monterad och mestadels målad, inte särskilt snyggt men inte heller bedrövligt.

Men innan jag lägger in annons och bilder undrar jag hur man ska värdera sina prylar, om det finns någon typ av riktlinje på vad begagnade prylar är värda? Jag kan räkna ut ungefär vad nypris för hela samlingen är men hur mycket tappas när sakerna är monterade och målade?

Tack på förhand och hoppas återigen jag är i rätt forum.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Hur värderar ni er samling?

Inlägg av Röde »

Hallå

Det hänger lite på målning och hur gamla grejerna är. En riktlinje brukar vara halva nypriset och sedan hänger det som sagt på kvalitet och efterfrågan. Min erfarenhet säger att det kan löna sig att dela upp grejerna och sälja mindre paket om målningen inte är på topp.

Lycka till!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Soulless
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 apr 2018, 08:54

Re: Hur värderar ni er samling?

Inlägg av Soulless »

Röde skrev:Hallå

Det hänger lite på målning och hur gamla grejerna är. En riktlinje brukar vara halva nypriset och sedan hänger det som sagt på kvalitet och efterfrågan. Min erfarenhet säger att det kan löna sig att dela upp grejerna och sälja mindre paket om målningen inte är på topp.

Lycka till!
Tack för svaret!

zeiph
Inlägg: 32
Blev medlem: 13 apr 2014, 14:12

Re: Hur värderar ni er samling?

Inlägg av zeiph »

Om du vill tjäna en slant eller gå mer plus minus noll är ebay ett ställe folk betalar extra för målade figurer, även om det inte alls ser bra ut.
Har sett löjliga priser för saker jag inte skulle röra pga hur mycket tjock färg och dåligt utförd målning.
Många verkar föredra en färdigmålad armé även om målningen är rätt kass.

Men ebay kräver en hel del administrativt engagemang, vilket jag aldrig orkat ge mig in på. Men när man söker så ser man ju att det är rätt höga bud på saker som aldrig skulle sålts på Svensk marknad.

Det är mitt bästa tips för säljare som vill gå med eventuellt vinst, annars är det oftast halva GW's nypris som gäller i Sverige, och ner till 30% på dålig kvalité.

Skriv svar