Excel-lista

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Excel-lista

Inlägg av Lottomannen »

Hej, hoppas att någon här kan assistera mig med ett litet excel-problem.

Jag håller på att göra en mall för att göra en army-list i excel. Mest för att se om det går att göra på ett snyggt sätt men även för att underlätta när man vill skriva ut listor.
Men nu har jag en liten fråga. Går det att göra en lista, vars val sen tar fram information man har associerat det med?

Exempel: Jag gör en drop-down-lista med namnet på de olika HQ's som jag kan välja mellan. När jag valt ett så plockas statline och information fram(gärna från ett annat blad i arbetsboken) och presenteras bredvid.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Excel-lista

Inlägg av xdanskx »

Låter som en if-funktion och vlookup alternativt hlookup.
Borde gå att göra, men låte krångligt.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Excel-lista

Inlägg av Ceasar »

Det går. Gjorde en eldar och space marine army buider för ett tag sen. Men det är fan inte värt besväret.

Men då hade jag alla gear options och hela kittet. Vill du bara få fram lite stats och så när du printar så är det bara att köra med vlookup till ett annat blad.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Excel-lista

Inlägg av Lottomannen »

Planen var väl att få med listor med options och alltihopa. Och det kanske inte är värt besväret egentligen, men jag använder det lite till att öva mig på excel. Skall genast testa med tipsen.

Ceasar, om du har kvar din gamla fil (och vill dela med dig av den) så tar jag väldigt gärna en titt på den.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

danesk
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 okt 2013, 20:03
Ort: Skåne/Linköping

Re: Excel-lista

Inlägg av danesk »

Excel är två saker: svårbemästrat i början och enkelt när man väl kan det. Då jag använder Excel mycket i jobbet så kan jag tänka mig vad du vill få ut, och det låter inte för svårt...

Har man inte så mycket erfarenhet av det så blir det dock svårare... Ska själv börja kolla på det!
Jag spelar inte mycket, men målar mer!

Kolla in mina äventyr på instagram:
https://www.instagram.com/rottennurgle/

Skriv svar