Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av frigobben »

Doc Sniksnak skrev:Min uppmaning blir således: Gräv där du står! Greenstuffa bröst på dina orcher (vem vet hur svampar borde se ut), sätt nya huvuden på dina Cadians, skriv till GW och be dem göra en OP feministisk codex med feministiska modeller (Jean d´Arc - Celestine).
Det hade onekligen varit kul, ur ett genusperspektiv, om SoB helt plötsligt gjordes det mest varierade och starka codexet, istället för kanske ett av de svagaste som det verkar vara nu...

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av eldrak »

Det skulle vara riktigt nice med en uppsättning kvinnliga huvuden till IG. De nuvarande cadiansen har alldeles för grova käkar för att kunna ses som kvinnliga. Inga nya modeller med överdrivna bröst tack, soldater i splitterväst ser rätt lika ut oavsett kön och har man långt hår så sätter man upp det i hjälmen.

Får nöja mig för tillfället med att alla mina Death Korps kan vara kvinnor.

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Izin »

Spännande!

Jag har personligen just börjat plugga grundkursen i Genusvetenskap på Lunds Universitet och jag både imponeras och förfasas över folks inställning till min utbildning. <3

Det känns som att många åsikter redan ventilerats och diskuterats igenom, personligen sammanfattar Zurkens fenomenala inlägg mina åsikter avseende könsroller i samhället:
Zurken skrev: Mina 2 cent i ämnet:

Könen är biologiskt (både fysiskt och mentalt) olika och kommer tendera åt olika intressen oavsett yttre påverkan. Jag tror t.ex. att fler män än kvinnor skulle vara grovarbetare även i värld där inga normer existerar. Därför ska målet med jämställdhet inte vara att hälften av alla dagisfröknar ska vara män och hälften kvinnor, utan jag tycker målet ska vara att göra manliga dagisfröknar lika respekterade som kvinnliga eller som män i manliga yrken osv. Dock är den biologiska skillnaden ganska liten och är självklart inte hela bilden i varför våra könsroller ser ut som de gör.

Men trots detta är viktigt att stärka alla individers rätt till lika möjligheter. Ingen ska känna sig tvingad in i kategori som de inte känner sig hemma i, oavsett om det är en könsroll, en politisk inriktning eller en världsbild. Alla ska ha friheten att kunna ha vilka intressen och vilken livsstil som helst utan att skämmas för det (så länge man inte skadar någon annan såklart). Jag tror det är viktigt att tidigt lära barn att man får vara man vill och se individer före kön, etnicitet eller whatever. Det var så jag växte upp i alla fall.
Genus i 40K: Jag måste tyvärr erkänna att jag verkligen inte reflekterat över manligt/kvinnligt i 40K-världen och det kan nog delvis ha att göra med att jag både saknade mina feministiska åsikter och hår på snoppen när jag började spela spelet som 13-åring. Att jag plötsligt befann mig i en hobbyvärld helt utan kvinnor(med några få tappra undantag!) är bara beklagligt. Det är även fascinerande att GW, trots sitt ständiga fokus på ekonomisk vinst, inte vidgat sina vyer mot en utökad målgrupp.

Tack för en massa intressanta åsikter, jag kanske återkommer inför min B-uppsats!

Om en vill diskutera feminism, hen och kvotering så tar vi det över en öl efter att jag whipeat dig på nästa turnering.

Peace
17,83

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av XecrNist »

Izin skrev:
Om en vill diskutera feminism, hen och kvotering så tar vi det över en öl efter att jag whipeat dig på nästa turnering.
:P

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av mindtrix »

Bara för att förtydliga.. Alla kvinnor är andraklassens medborgare, right?

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Asplund »

Bild

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Röde »

Den här är också rätt bra...

Bild
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av L3go »

...
Bilagor
theres-the-fuck-i-give.jpg
theres-the-fuck-i-give.jpg (31.47 KiB) Visad 2329 gånger
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Ismeno »

This is the way the world ends
This is the way the world ends
This is the way the world ends
Not with a bang but a whimper.



Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Skriv svar