Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

För allmänt skitsnack
adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av adde_z »

Nån som är bra med datorer som kan hjälpa mig?

Jag vart drabbad av det här malware:et igår och det gick inte att gå ut på nätet, dum som jag var så köpte jag full versionen och kom efter det ut på nätet. Men tyckte betalnings addresen var lite konstig (trode det var microsoft program först) så när jag kom ut på nätet igen så sökte jag på google och förstod ganska snabbt att det var ett virus. Men alla guider på hur man tar bort det är baserat på den första versionen där man inte betalt och det funkar inte för mig! Tex så hittar jag inte filen i sytem32 mappen

nån som vet hur jag ska göra?

Användarvisningsbild
evr
Inlägg: 410
Blev medlem: 13 aug 2010, 04:09

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av evr »

Beror väl på vad det är för malware, men testa installera Spybot Search & Destroy och se om den kan få bort det.

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av adde_z »

Är det programet gratis? Jag har provat massa "gratis" prog som visat sig bara vara ett scan prog och för att ta bort själva programet så måste man köpa full version programet!

Balder
Inlägg: 104
Blev medlem: 16 okt 2009, 07:59
Ort: Skurup, Skåne

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av Balder »

Är inte helt säker på om Microsoft Security Essentials funkar på XP men det är helt gratis och säkert:
http://www.microsoft.com/sv-se/security ... fault.aspx

//Danne

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av paintner »

vad du borde göra om du får ett virus som ligger i minnet är att köra ett virusprogram 'externt'.

fixa ner ett program via en kompis dator och lägg ut på en USB-stacka så du kan köra det därigtån sedan bootar du upp i felsäkert läge med så lite saker igång som möjligt och kör anti-virus.

när ett virus ligger i minnet och du installerar antivirusprogram finns risken att anti-viruset blir smittat och därigenom kan det inte tas bort alt. ligger hela tidne dolt i minnet.

lättast är alltid att blåsa datorn och installera om windows igen =)

sen är mitt råd att inte köra filer du inte vet var de kommer ifrån och sluta klicka in dig på sidor med nakna flickor på ;)
- black templars @ time of ending -

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av adde_z »

jag provade spybot search and destry och det fick bort allt det synliga iaf. Det skumma var ju att programet lagt sig i windows egna säkerhetscenter men nu efter spybot så är det borta och det ser ut som det ska göra. Men nu så slutar jag iaf logga in på banksidor osv från den datorn!

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av adde_z »

Det var inte nakna flickor jag tittade på, det var bilporr;)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av Halvar »

Ja' än't bittä'!

adde_z
Inlägg: 246
Blev medlem: 07 feb 2011, 20:23
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med xp-antivirus 2011 malware

Inlägg av adde_z »

Hmm, inte riktigt på den nivån som det beskrivs i den där tråden :P

Skriv svar