Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

För allmänt skitsnack
Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av HeadWar »

Gör en ny tråd där vi kan diskutera/såga/hylla handlingen i detalj, om det mot all förmodan är någon som gärna vill bli överraskad av vad som händer i filmen.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av HeadWar »

Jag funderar på om inte handlingen är stulen mer eller mindre rakt av från Aliens, men utan några som helst krusiduller.

Nödanrop från avlägsen koloni/tempel, några få hårda tappra krigare åker dit, de hittar resterna av strider. Första kontakten så dör det en del folk och en (flyg)bil (dock inte transporten bort, den är bara inte tillgänglig). När de kommer tillbaka till skeppet så blir det bossfight, och förräderi av någon som de borde ha kunnat lita på. (I Aliens sker ju förräderiet redan på planeten.)

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av paintner »

Jag tycker det är lustigt att de ens får lämna planeten efter att det visar sig att det är Chaos där.

Vad jag minns från fluff jag läst så får Marines som deltagit i slag mot Chaos knappt ens återgå till tjänst. Och om de får det så kommer de undersökas noga efter minsta tecken osv.

Så att de släpper ombord alla utan vidare och drar mot McRagge direkt är ju så jävla fel det kan bli.
- black templars @ time of ending -

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av Mutt »

Jag undrade just om det inte var lite konstigt att det är så lätt att smuggla in en taintad kille. Då borde mänskligheten ha fallit för länge sedan. De hade dessutom en Chaplin med sig, som tydligen ska vara den som letar taint (enligt filmen i alla fall).

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av HeadWar »

Men de är ju ensamma på skeppet, så vem skulle stoppa dem? Servitors? :)

Det verkar för övrigt släppas mer och mer på det där i flufftexter och böcker. Även om inte Marines brukade avrättas utan bara fullkomligt rensas ur så att de var tillbaka på baby-nivå och fick lära sig allting från början... Numera brukar ju till och med IG klara sig med en medalj och eventuellt ett "Prata inte om det här."

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av Mutt »

HeadWar skrev:Jag funderar på om inte handlingen är stulen mer eller mindre rakt av från Aliens, men utan några som helst krusiduller.

Nödanrop från avlägsen koloni/tempel, några få hårda tappra krigare åker dit, de hittar resterna av strider. Första kontakten så dör det en del folk och en (flyg)bil (dock inte transporten bort, den är bara inte tillgänglig). När de kommer tillbaka till skeppet så blir det bossfight, och förräderi av någon som de borde ha kunnat lita på. (I Aliens sker ju förräderiet redan på planeten.)
90% av alla rymd-skräckfilmer har ungefär det scenariot.

Beacon-räddningsgrupp-demoner-ett fåtal överlever.

Aliens, Event Horizon, Dead Space mm. Listan kan göras lång, men vad gör det, det är ett bra koncept och det funkar fortfarande.

En annan sak som man skulle kunna störa sig på är hur klena chaos marines framställs. Det verkar gå 5-10 chaos marines på varje space marine. Men det är inget speciellt för just denna filmen. Hur spännande vore en krigsfilm om den bara handlade om 10 vs 10? Sämsta exemplet på detta tycker jag just aliens är. Hur farliga är egentligen dessa aliens, om man kan skicka in 12 soldater och dessa dödar 100 aliens (eller hur många de har ihjäl)?

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av paintner »

det lustiga är ju att inte det där banneret sparklar hela tiden ... det verkar bara funka ibland ...
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av HeadWar »

För er som inte har läst seriehäftet som följer med filmen så är bakgrunden att det är någon form av Tyranid-invasion i närheten, där tredje(?) kompaniet krigar loss, när de får nödanropet från templet. En scout-squad blir snabbt promotad till riktiga Marines för att ersätta en squad som har blivit helt utplånad sånär som på en Marine som då får agera sergeant i den "nya" squadden. Kaptenen för kompaniet, den nya squadden och en Apothecary ger sig sedan iväg till templet medan resten av kompaniet håller ställningarna mot Tyraniderna.

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Ultra Marines - The Movie - SPOILERS!!!

Inlägg av paintner »

Tycker att hela stämningen mellan dem är lite lustig. De är inte superhårda och känslokalla, och de är inte familiära och vänliga med varandra heller.
Om man är en grupp som slagits ihop så har man en viss humor och en viss dialog osv. det vet alla som varit i ett kompisgäng eller gjort militärtjänst osv.

Dialogen i filmen känns lite lustig för den passar inte in på ett 'kompisgäng'. visst det är lite skitsnack i omklädningsrummet, men sen slutar det. Och sen är det bara stelt.
- black templars @ time of ending -

Skriv svar