Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av daskad »

Tirumbar skrev:(EPIC TROLL POST INCOMMING !)

Wow... visste inte att detta forumet blivigt någon bollplank för förvirrade vänster-flum-tomtar med ett ondsint uppsått att förstöra västvärlden. Det är ju just inblandningen av kvinnor i politik och det allmäna rummet som bidragit till att våra staters våldsmonopol minskat och nationalstaterna försvagats.

Krig e vackert.
Döda är kul.
Du kan aldrig bli min vän.
<3
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Zurken »

Oj vilken intressant tråd! Jag borde titta oftare i denna delen av forumet.

Mina 2 cent i ämnet:

Könen är biologiskt (både fysiskt och mentalt) olika och kommer tendera åt olika intressen oavsett yttre påverkan. Jag tror t.ex. att fler män än kvinnor skulle vara grovarbetare även i värld där inga normer existerar. Därför ska målet med jämställdhet inte vara att hälften av alla dagisfröknar ska vara män och hälften kvinnor, utan jag tycker målet ska vara att göra manliga dagisfröknar lika respekterade som kvinnliga eller som män i manliga yrken osv. Dock är den biologiska skillnaden ganska liten och är självklart inte hela bilden i varför våra könsroller ser ut som de gör.

Men trots detta är viktigt att stärka alla individers rätt till lika möjligheter. Ingen ska känna sig tvingad in i kategori som de inte känner sig hemma i, oavsett om det är en könsroll, en politisk inriktning eller en världsbild. Alla ska ha friheten att kunna ha vilka intressen och vilken livsstil som helst utan att skämmas för det (så länge man inte skadar någon annan såklart). Jag tror det är viktigt att tidigt lära barn att man får vara man vill och se individer före kön, etnicitet eller whatever. Det var så jag växte upp i alla fall.

Har massor av mer tankar i huvudet, men det kommer inte ut bra i text. Men tack till alla som skrivit här, det har fått snurr på skallen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av guildmaster »

Som vanligt i denna typ av diskussion liknar den röda tråden mer en gammal drybrushpensel.

Att det är skillnad på män och kvinnor är vi nog alla överens om. Nuff said.

Att det ska vara jämlikt är inte heller en oklarhet. Problemet är hur vi ska komma dit.

Att säga att män också framställs som stereotypa är inte samma sak. Det är inte vi som tryckts ned och fördummats de senaste 1000 åren. Det är skillnad på att kalla mig eller en kvinlig kollega för stumpan.

Företag använder, och därigenom även stärker, stereotyperna för att nå sin tänkta målgrupp. Här behöver alla ta sitt ansvar och lyfta sig i nackskinnet ut ur könsrollsträsket. Både GW och vi.

Det är inte så svårt. Jag vill gärna att GW tar några steg till. Vem vet, kanske dubblar de sin potentiella målgrupp. Och vi får fler trevliga motspelare.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Samuel
Inlägg: 304
Blev medlem: 28 aug 2010, 13:06

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Samuel »

Jag kommer ihåg när jag diskuterade sånt här för tio år sen. Mest för diskussionens skull, så klart. Jag ska inte tråka ut er med vad jag tyckte då och tycker idag, men jag ska ge er något att fundera på.

Om det skulle vara så att variationen inom ett kön är större än skillnaden mellan könen, hur hade det påverkat er åsikt/ställning?

Soil
Inlägg: 112
Blev medlem: 26 jun 2013, 21:58

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Soil »

Samuel skrev:Jag kommer ihåg när jag diskuterade sånt här för tio år sen. Mest för diskussionens skull, så klart. Jag ska inte tråka ut er med vad jag tyckte då och tycker idag, men jag ska ge er något att fundera på.

Om det skulle vara så att variationen inom ett kön är större än skillnaden mellan könen, hur hade det påverkat er åsikt/ställning?
Jag tycker att det är ointressant att diskutera skillnad inom eller mellan kön. Det är redan givet att det finns biologiska skillnader, och att dom inte innefattar några primala instinkter starka nog att påverka om vi kan behandla varandra jämnlikt eller inte. Poängen är väll att sluta gruppera in och begränsa människor i en typisk tvåkönsnorm?

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av eldrak »

Samuel skrev:Om det skulle vara så att variationen inom ett kön är större än skillnaden mellan könen, hur hade det påverkat er åsikt/ställning?
Beror lite på hur du menar men jag anser iaf att det finns större skillnad inom varje kön än mellan dem (bortsett från vissa specifika nischområden kanske).

Ungefär som att jag som uppväxt i ett kristet land har mer gemensamt med en genomsnittlig muslim eller hindu än vad jag har med någon i KKK.
Soil skrev: Poängen är väll att sluta gruppera in och begränsa människor i en typisk tvåkönsnorm?
Jag skulle hellre säga "sluta gruppera in och begränsa människor i en typisk tvåkönsnorm där det inte är relevant" som till exempel när det kommer till löner.

Soil
Inlägg: 112
Blev medlem: 26 jun 2013, 21:58

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Soil »

eldrak skrev:
Soil skrev: Poängen är väll att sluta gruppera in och begränsa människor i en typisk tvåkönsnorm?
Jag skulle hellre säga "sluta gruppera in och begränsa människor i en typisk tvåkönsnorm där det inte är relevant" som till exempel när det kommer till löner.

Det låter som en klok tanke :) Vilka exempel skulle man då ha på relevant tvåkönsindelning?
Senast redigerad av 1 Soil, redigerad totalt 13 gånger.

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av katzenjammer »

Om killar förväntas hjälpa till att amma så flyttar jag!
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av L3go »

(Halvt trollande, halvt seriöst funderande)

En tanke som slagit mig ett antal gånger, men som jag aldrig känt att jag fått ett vettigt svar på:
Hur kommer det sig att en genusdiskussion alltid (och jag menar verkligen alltid) handlar om hur synd det är om kvinnor som försmäktar under det patriarkala förtrycket?
Hur kommer det sig att det aldrig tas upp om de fördomar de män som väljer yrken som historiskt dominerats av kvinnor får utstå? Att manliga "dagisfröknar" misstänkliggörs left, right and center? Att män inte kan vara socialsekreterare?
Eller är det på något sätt mindre synd om män?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Kaptenen »

Det är en intressant frågeställning.
Om vi håller oss till Sverige och lämnar burkor och hemmafruar utanför diskussionen, är det verkligen så att mannen är dominerande?
I samhället i sig, ja, när vi pratar löner och karriärmöjligheter och mycket annat, men min erfarenhet av relationer är att kvinnorna ofta är den med sista ordet.
Vad barnen ska heta, vart semestern ska gå, vilka inköp som ska göras etc.
-jag måste bara kolla med frugan först! Är ju en inte helt ovanlig mening från en man, men om en kvinna säger att hon måste kolla med sin man först så är hon bakåtsträvande och dominerad.

Kvinnor som går på Ladies night är fräcka, män som går på motsvarigheten gör kvinnor till objekt.
En kvinna med en sexleksak är modern och självständig, en man med en är allmänt äcklig.
Hela feminismrevulotionen har gjort det jäkligt svårt. Plötsligt ska män vara metrosexuella, köra med bodycruiser för att inte ha ett fjun på kroppen, ha noppade ögonbryn, ha tajta skjortor och kosmetika för att se fräscha ut.
Kvinnor å sin sida ska skippa rakhyveln och vara naturliga, inte skämmas för att de faktiskt också rapar, fiser och gör nr2 på dass.
Det är inte lätt att bara vara utan att trampa någon på tårna.

Definitionerna av manligt och kvinnligt har blivit så moderna att ingen kan förklara dem längre och orden har blivit snudd på fula att använda.
Om det är bra att vi suddar ut definitioner vet jag inte, män och kvinnor är inte likadana men bara förpackade i kroppar med olika kön. Testosteron och Östrogen ger oss olika sätt att tänka och vara. Jag är absolut för jämlikhet och rättvisa, men jag är emot hela "hen"-kulturen som jag tycker tar det lite för långt. Olikheter är bra, män och kvinnor kompletterar varandra i mycket.

Skriv svar