Stora genusdiskussionstråden

För allmänt skitsnack
katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av katzenjammer »

Fan vad viktigt det känns rent biologiskt att min sambo ska ha mindre lön än skna manliga kollegor. Hur ska jag annars kunna övertyga henne att vara hemma med barnet medans jag jobbar?
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Ismeno »

katzenjammer skrev:Fan vad viktigt det känns rent biologiskt att min sambo ska ha mindre lön än skna manliga kollegor. Hur ska jag annars kunna övertyga henne att vara hemma med barnet medans jag jobbar?
Detta^^
Nuff said!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Mag-El »

katzenjammer skrev:Fan vad viktigt det känns rent biologiskt att min sambo ska ha mindre lön än skna manliga kollegor. Hur ska jag annars kunna övertyga henne att vara hemma med barnet medans jag jobbar?
Japp, du förstod precis vad jag menade. Grattis.

Hur i hela fridens namn kunde du komma fram till att jag menade det? Försöka plocka billiga poäng med att likna det jag skrev med något som ingen tycker är ok?
Detta är typiskt politiker snack när de inte har något vettigt att säga utan vill bara skjuta ner motståndaren.

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av katzenjammer »

Vem var det som tog upp primater som exempel? Eller blir du tjurig för att jag svarade på inlägget?

Jag har undvikit denna tråden, jag är så sjukt trött på diskussionen. Men så öppnar man den en gång och ser ditt inlägg, ska man bli imponerad av resonemanget eller? Skit samma. Se världen hur ni vill.
Flesh is a design fault

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Mag-El »

Primater tog upp för att man kan se liknade exempel hos andra icke-mänskliga djur(i detta fallet en väldigt nära släkting till människan) som visar samma tendenser till könsroller som hos människan fast de inte har samma kulturella uppväxt. Samma sak som när man forskar på tvillingar och när man upptäcker nya stammar. Isolerade individer/grupper jämfört mot de som är "kontaminerade".

Tjurig blir jag av anledningar som jag beskrev i min förra post. Inte av att någon svarar, jag skrev ju t.o.m anledningen.

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av katzenjammer »

Jag förstår bara inte varför primaters familjestruktur eller hur stammar är uppbyggda i amasonas har att göra med vårt samhälle? Menar du att värt samhälle blir bättre för att kvinnor och män uppfostras olika? Eller menar du att det inte påverkar oss som vuxna? Eller är du orolig att någon ska bli arg när du klär på din son blåa byxor?

Jag fattar bara inte varför man försvarar gamla konstruktioner som gör mer skada än nytta år 2000. Rimligtvis borde alla människor ha samma förutsättningar och uppmuntras att förverkliga sig själva så att de kan bidra till samhället efter vad de kan och inte vad de förväntas.
Flesh is a design fault

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av L3go »

Ismeno skrev:
katzenjammer skrev:Fan vad viktigt det känns rent biologiskt att min sambo ska ha mindre lön än skna manliga kollegor. Hur ska jag annars kunna övertyga henne att vara hemma med barnet medans jag jobbar?
Detta^^
Nuff said!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
om jag förstår Mag-El rätt så menar han att det finns flera aspekter av jämställdhetsdiskussionen.
1: den rent biologiska som INTE har något med lön att göra, utan det faktum att människor idag föds antingen som pojke eller flicka (och innan någon får tokspel på att jag delar in människor i hon och han, visst, det kanske finns dem som föds som båda eller inget, men jag talar om "the big Picture" här.. ok?)

2: den sociala aspekten, som absolut har med din sambos lön att göra, som INGEN här påstår ska ha lägre lön för att hon är kvinna (eller vice versa).
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Ismeno »

Nedan en text jag hittade på Expressens sida idag. Inte figurspel men man kan lära sig ändå!

Umas protestbrev fick jättespridning

Uma Lindström, 10, tyckte att klädkedjan H & M:s tydliga könsindelning av kläder i butiken var fel.
Hon ville ha en tröja med motiv från tv-spelet Super Mario - men hittade den bara på killavdelningen.
I ett brev till modejätten ifrågasatte hon könsindelningen av kläderna - och nu har brevet fått enorm spridning på nätet.
– Det känns kul att så många håller med, säger hon till Expressen.se.
annons
"Varför ska det va så? Att om en tjej gillar tv-spel eller om en kille som gillar hästar ska behöva gå in på det motsatta könets avdelning? Så snälla sluta tro att det bara är killar som gillar tv-spel och att det bara är tjejer som kan gilla hästar för det är verkligen inte så!".

De raderna summerar innehållet i 10-åriga Uma Lindströms upprörda brev till klädjätten H & M.

Ville ha T-shirt med Mario

Efter att ha försökt få tag på en T-shirt med motiv från det smått legendariska tv-spelet Super Mario på H & M utan resultat på tjejavdelningen sökte hon sig till klädaffärens killavdelning - där tröjan plötsligt fanns.

Fel, tyckte Uma Lindström, som fattade pennan och skrev ett brev till H & M. Hon ville posta det, men mamma Sandra Lindström, som är en flitig bloggare, la ut ett foto av det handskrivna brevet på nätet i stället. Spridningen på Facebook och andra sociala nätverk blev enorm.

Över 50 000 personer har läst inlägget på bloggen.

Engagerad 10-åring

– Jag hade tänkt på det ganska länge, att det var indelat. Det kanske kommer från att jag läst ganska mycket om det och att mina föräldrar och jag pratar om det, säger Uma till Expressen.se.

– För att några gillar blommor och andra gillar tv-spel betyder det inte att det inte kan vara tvärtom, tycker hon.

Och hennes mamma Sandra skriver under på att engagemanget hos den unga brevskrivaren sträcker sig långt tillbaka i tiden.

– Redan när hon var fem år så var det en kille på förskoleavdelningen som hade en blomma på tröjan. De andra barnen reagerade och frågade varför han har det när han är kille, men då sa Uma att man faktiskt får ha vilka kläder man vill, säger hon.

"Diskuterar internt"

H & M:s pressansvariga Johanna Dahl skriver i ett mejl till Expressen.se att företaget är tacksamma för feedbacken, men försvarar indelningen av kläderna.

– De flesta av våra kunder uppskattar vårt upplägg i butik, sedan är alla självklart välkomna att handla från samtliga av våra koncept, skriver hon.

Enligt henne diskuteras saken nu internt efter brevet.

För Uma Lindström känns det kul att ha fått medhåll från så många - men hon konstaterar samtidigt att problemet kvarstår.

– Nu valde jag ju H & M för att jag köpte tröjan där. Men det här finns så klart i andra butiker också, säger hon.

Av Ludvig Drevfjäll
ludvig.drevfjall@expressen.se
Publicerad: 11 sep 2013 18:49
Uppdaterad: 11 sep 2013 18:49


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

katzenjammer
Inlägg: 716
Blev medlem: 03 apr 2012, 22:24

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av katzenjammer »

Jag tycker inte man kan dela upp problemet i kategori 1) saker som stör mig och 2) saker som inte stör mig.

För mig så mynnar problemet med traditionella könsroller ut i flera olika saker såsom olika lön, olika kultur kring vilken som blir uppmuntrad att göra karriär och vilken som får klä sig hur. Det är alltså ett problem som har flera symtom.
Om min kompis son får en klapp på huvudet när han är duktig och inte daltas med, samtidigt som min kompis dotter får höra hur söt hon är och blir uppmuntrad för att hon har fina kläder. Då kan inte jag låta bli att dra paralleller till andra saker i samhället.

Vi lever i en tid när det inte behöver vara så.
Flesh is a design fault

Soil
Inlägg: 112
Blev medlem: 26 jun 2013, 21:58

Re: Stora genusdiskussionstråden

Inlägg av Soil »

Mag-El skrev:Allt är inte så kulturellt så som vissa vill få det att framstå.

Det har funnits studier på detta som jag har läst innan men gjorde en snabb googelsökning så jag kan få fram någon form av grund att visa.

http://www.parentingscience.com/girl-to ... nting.html

Där ser man att för andra primater så finns det mer grundläggande saker än de mänskliga normerna för vilka leksaker man väljer.

Samma som när religösa försöker hävda vissa saker men när man kan se samma "moral" dyker upp i grupper i sydamerika utan någon kontakt med omvärlden.(t.ex den gyllende regeln)

Ur en biologisk synpunkt finns det fördelar med att dela upp könen till att vara inriktade på olika saker och jag ser det varken som fult eller fel. Ibland är det så det är.
Ur en biologisk synpunkt, i ett samhälle där individer dödar andra för mat och mark kan jag absolut förstå att det är en fördel med könsroller, då hanar oftast är starkare än honorna och därmed lättare kan döda eller skada andra. Detta har ju desutom resulterat i hormoner som gör hanar agressivare i många fall.

Men som många föregående har skrivit, så har detta verkligen ingen relevans i vårt samhälle och denna diskussion. Vi behöver inte våld för att vårt samhälle ska fungera. Våld får vårt samhälle att fungera riktigt dåligt.

Utöver våldet kan jag inte se nån funktion som dagens män har i jämförelse med primater. Att köra traktor, kakla badrum, jobba istället för barnvårdnad, byta bildäck, köpa saker åt kvinnor, prata högst vid matbordet, the list goes ever on.. det är bla vad som kommer upp i mitt huvud när jag tänker på vilken "inriktning" män har. Social dominans. Större rättigheter än kvinnor. Ekonomisk trygghet. Känslomässigt avtrubbade jämfört med kvinnor.

Vilken relevans har dessa könsrollet i vårt samhälle? Som nån skrev ovan: hur är nåt av det här positivt? Människor kan ju, till skillnad från primater, lära sig att hantera olika situationer på bra sätt. Även om nån skulle lyckas bevisa att pojkar slåss oftare än flickor, helt oberoende av yttre påverkan, så tycker jag det är helt irrelevant då dom hur som helst lätt kan lära sig att man istället ska ta hand om varandra.

På samma sätt finns det ingen anledning att krigsspel och actionleksaker ska riktas mot pojkar. Den biologiska aspekten går inte att ta bort, men den är helt obetydlig då vi blir som vi umgås. Är våra manliga förebilder mansgrisar, ja då blir vi i regel mansgrisar i nån utsträckning. Är våra manliga förebilder fredsälskande djurrättsaktivister i rosa kläder har jag väldigt svårt att tro att många skulle skryta med att dom tryckt två flintastekar och en karta starköl på samma kväll. I dagens samhälle är föregående exempel typiskt manligt, men det har absolut inget att göra med män som kön, utan med föreställningen om hur män uppträder.

Skriv svar