Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av benmannen »

Det här är ett upprop för ett bättre turneringsklimat i sverige. Jag vill inte att det här ska bli en klagtråd, men jag tänkte börja smågnälla lite :)

Jag och många vänner lämnade Warhammer Fantasy iochmed att 8e editionen kom ut. Det kändes som att fantasy blev ett spel för 12 åringar till slut. Tyvärr. Hobbyn fick ta andra vägar och 40k låg nära till hands förståss. Jag kom ursprungligen från ett spelklimat i USA där vanliga turneringar är mycket mycket fluffigare. Sportsmanship, målning och arme komposition genererar mer poäng än hur bra man spelar armen… Och det ger en helt annan aspekt på en turnering. Det är viktigt att vara trevlig, och bygga en rolig arme att möta. Kommer du med ost anses du som osportslig och dockas hårt för det. Och i princip kan inte vinna en turnering.

Jag saknar detta i sverige efter att ha spelat lite mer 40k turneringar här. Jag har märkt att det finns en rätt stor falang med spelare som inte gillar hobbybiten med målande och pysslande och de har tyvärr inpräntat i den stora massan att målning tex inte ska spela någon roll. Eller tom att det inte SKA spela någon roll eftersom alla inte kan måla, eller för att vissa betalar andra för att måla.

De talar väldigt uppenbart ur eget intresse, för de nöjer sig med att måla upp GW gubbar som de säljs till enkel tabletop standard. De är oroliga för att de inte ska kunna vinna en turnering, (jag finns tom folk som säger att då skulle de inte delta i en turnering om den har målningspoäng…) De tar med något spelbart men inget speciellt. Vilket är helt ok förståss men nån som lägger ner sin själ i en arme ska belönas tycker jag. Inte bara har en arme som ställs upp för allmän beskådning och bara kunna vinna ett trist best painted pris som ändå knappt eller inte alls räknas in i turneringen.

Där tycker jag att man ska premiera målning, att alla inte kan måla är inget giltigt skäl. Målning och konvertering är en del av GW hobbyn… Alla kan ju tex inte spela på ETC nivå. Då måste vi komma på ett handikappsystem för de som är svagare generaler för att kompensera dem… Utöver komp.

Varför jag tar upp det här är att jag och många andra märker hur turneringarna blir tråkigare och tråkigare. Jag hade bara supertrevliga motståndare på SM senast, men arméerna de hade med sig fick klockorna att stanna. Det var det tråkigaste jag har varit på nästan i turneringsväg någonsin. Och så kände flera som var där. Arrangemanget var kanon ska tilläggas.

Vi sa alla att det blir inga fler turneringar för oss om det ska vara så här. Nu blir det bara kompismatcher hemma hos folk. Men det är synd, det finns så mycket potential och 40k funkar finfint förståss för andra typer av turneringar.

Man kan givetvis behålla den typen av turneringar som råder nu, det är ju upp till arrangören, men jag bara önskar att ett roligare klimat skapas på nåt sätt och jag tror att ett enkelt sätt ar att låta mjuka poäng på en turnering spela större vikt. Att alla får 20p på målning för att de har tre färger på sin arme är väldigt trist.

Gimmickturneringar anordnas lite då och då, det är kul. Vissa har subjektiv komp vilket hjälper en del… Nu ska jag tillägga att det låter som om att målningen är den klämmande punkten, jag vill understryka att jag menar att mjuka poäng i allmänhet behöver premieras. Då behöver man inte ens bry sig om kompmallar om alla är införstådda med hur en arme och ens deltagande kommer belönas.

Ett bra upplägg kan vara:

20% målning/konvertering
20% komp
20% sportsmanship
40% battle points

Ungefär så.

Nu har jag svingat hej vilt. Folk börjar lämna 40k scenen, Warmachine slår klorna i dem... så nåt måste göras :)

Vad tycker ni?
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av refabricated »

Problemet med massa poäng för målning är att det kommer generera en massa gnäll. E man bara beredd att ta detta så gillar jag tanken.
Men min åsikt är att målning/konvertering bör motsvara en match. 0 p om din arme ser ut som skit, 20p om den är awesome. Inte mer.
Iaf fall jag spelar turneringar för att spela, inte för att visa mina målningskunskaper.

Gillar du inte hårt klimat är nog SM-turneringarna och andra grisfester fel ställe för dig. Subkomp är det som ger mest variation just nu och så kommer det nog vara en tid.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Fenris »

Jag tycker man kan baka ihop sportsmanship och komp till en kategori, skulle jag köra en turnering, skulle jag ge pris till bäst målning/konverteringar, bäst komp/sportsmanship samt bäst general.
Sen skulle jag multiplicera ihop dessa resultat istället för addera för att få fram totalvinnaren.
Med multiplikation så kommer de som är riktigt usla på en av grenarna väldigt långt ner, medans en person som håller en jämn nivå mellan de olika grenarna belönas.

33% målning/konverteringar
33% komp/sportsmanship
33% bäst general (battle points)
1% subjektivitet, dvs vad som avgör vid tex lika resultat.

Sen bör man nog ha priser efter vad man vunnit.
Vinner man målning/konverteringar kan man vinna pensel, färg, green stuff etc.
-||- komp/sportsmanship kan man vinna pepparkakor, godis, läsk, chips, öl etc.
-||- bäst general så vinner man en regelbok, codex, templater etc.
-||- totalt så vinner man ett presentkort hos en GW återförsäljare, tex en sponsor.

Sen bör ju priserna ha ungefär samma värde, så del av avgiften bör ju öronmärkas till varje kategori, och som jag nämnt innan i en annan tråd så kan man faktiskt göra så att man öronmärker pengarna viktat åt den kategori man tycker bäst om, vilket då ökar vinsten i den kategorin i förhållande till de andra kategorierna.
Totalvinsten bör dock vara lika stor som de övriga kategorierna tillsammans.
Så på en turnering som kostar 200 kr att delta i så går
33 kr till komp/sportsmanship
33 kr till målning/konvertering
33 kr till bäst general
1 kr till arrangören
100 kr till totalpriset

Sen hur många priser man ska ha beror ju lite på turneringens storlek, men jag tycker en turnering på 10-20 personer bör kunna ha 1 första pris i varje delkategori och 3 priser till totalen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Arioch »

Detta har stötts och blötts till förbannelse!

Tidiagre var det så att sportmanship, målning ingick med P i turneringen. Jag har alltid tyckt detta vart fel av den anledningen att man ska kunna vinna en turnering utan att kunna måla lika bra som Moratarion eller röde (och andra) :).
Jag har länge förordat att man har ett pris för general, ett för målning och ett för trevligaste kille/tjej.
De sista turneringar jag var på hade överhuvudtaget inte ens med målningen vilket är synd då den är lätt 1/3 av hobbyn, byggande/konverterande 1/3 och spel 1/3 att man är en trevlig motståndare är väl underförstått...

Sen håller jag med helt om att hobbyn har blivit lidande som attan på sista tiden, men hur man löser det så alla blir nöjda är nog en omöjlighet, tyvärr!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Stefan
Inlägg: 288
Blev medlem: 01 dec 2010, 21:17

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Stefan »

Jag tycker verkligen inte att man ska ha målningspoäng av just de anledningar du (Benmannen) säger: 1. Folk köper målade figurer. 2. Man är olika duktig och man tävlar trots allt i 40k. MEN, då jag ändå är en sann hobbyist, så tycker jag att turneringar ska vara mycket hårdare med TT-standard. Det är alldeles för slappt målade arméer, vissa går ju igenom utan att ens klara 3-färgsregeln och då måste turneringsledare gå in och plocka figgar enligt mig, folk vågar inte det i nuläget.
Stefan "Krak" Hedström

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av kombat »

Jag anser likt föregående talare att man bör istället för att baka ihop allt till en turnering istället dela upp det i sportsmanship/målning&konvertering/generalship alla tävlar i alla delar, men tex bara generalship räknas mot rankingen tex. Alla dessa delar är en turnering i sig och har samma prissupport. Sen har man en total vinnare som har samma pris som en vinare i en enskild kategori. Denna räknas ut genom att ta bäst poäng i de olika kategorierna alla delar är värda lika mycket.

Så en turnering bör ha 10 priser

Generalship plats 1-3
Målning&konvertering 1-3
Sportsmanship 1-3

Best Overall bara första pris

Det är iaf mina tankar när jag skall hålla en turnering.

Sen anser jag att folk i regel riktar för mycket fokus på sin motståndare om denna är rolig att möta eller har en tråkig arme etc. För min egen del är powernivån på min motståndares arme helt oväsentligt utan snarare hur spelaren är som person. En av mina roligaste matcher är fortfarande när Putte tokspöar mig med den ostigaste listan på hela konventet. Men detta var en rolig match eftersom Putte är så jäkla trevlig. Så jag tror att folk som tycker det är tråkigt när folk kommer med olika arméer som de själva kanske tycker är roliga att spela med. Så istället för att fokusera så jäkla mycket på sin motståndare och dess armé det är trots allt inte den armén som man skall spela med utan ta en armé som man själv tycker är rolig att spela med intala dig om att även om matchen kommer vara svår så har du en chans att vinnna om du spelar bra och med lite tur, allt annat genererar bara till gnäll och tråkig stämning.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Arioch »

Helt sant! Har mött figurer med i princip tre streck på, "ja men de har ju tre färger..." Hur kul är det att hosta upp dyra kr för att möta sånt! Högre krav och hårdare nypor! Till och med jag lyckas ju måla mina gubbar till turneringar OCH då borde fasen alla andra hinna/orka/kunna göra detta:) Om alla är införstådda med vad som gäller, och det bör alla vara så ska det väl inte bli tandagnissel om arr lyfter av omålade eller felaktiga figurer?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

JayNil
Inlägg: 107
Blev medlem: 10 nov 2012, 00:48

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av JayNil »

Följer den här diskussionen med stort intresse. Jag har ingen erfarenhet av turneringsspel alls, så jag har inget att säga i sakfrågan om hur man ska göra turneringar roligare och hur priser och sånt ska fördelas. Däremot har en sak poppat upp som gör mig lite förvånad och undrande.

Det handlar om målningen. Ingen säger det rakt ut, men jag får känslan av att det egentligen inte handlar om HUR armén är målad, utan att man har gjort det SJÄLV? Några antyder att det är fel att vinna "Bäst målade armé" med en armé som man har köpt färdigmålad.

Hur kommer det sig att det är så?
Det är alltså person som bedöms, inte sak?
Är det för att det är fult att pengar styr?
Är inte det ett problem generellt i så fall, då alla inte har samma ekonomiska möjligheter att köpa nya grejer och resa runt och spela?
Är det viktigt att man har köpt sina arméer själv och att det inte är en sponsor (föräldrar) som står för fiolerna?

Jag är inte med på resonemangen riktigt. :)

Edit: Radbyte för läsbarhet.
Senast redigerad av 2 JayNil, redigerad totalt 21 gång.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Arioch »

Fast jag tycker att du ska inte kunna vinna best painted med en arme du köpt! Det är vänder sig lite i hobby magen då:)

Kan man inte göra en ranking för best painted och sportsmanship? Så de få lika stor och tydlig staus som manglamotsåndarenmed20-0listan som finns nu?
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av L3go »

(för att tråden inte ska spåra ut till att bara handla om målning.. :roll: )

jag instämmer i mycket av det som jag tror benmannen försöker få fram.
jag minns en tid när det fanns bilar/gubbar/uppgraderingar som folk inte spelade med, just med hänvisning till att det ansågs "osportsligt" eller "brutet". idag tycker jag tendensen verkar omvänd och att det är besynnerligt att åberopa sans och reson i listbyggandet.

..trist..

..vad göra?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Skriv svar