Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av cadelin »

Efter att ha kuskat runt på massa konvent i Sverige och spelat 40k så tycker jag det är tråkigt att de turneringar som ligger på konvent är så mycket dyrare än de som är stand alone. För den generella 40k spelaren så spelar inte själva konventet någon jättestor roll. Personligen tycker jag det är mycket surt att pynta 350 kr för konventet och sen oftast 50 kr till för turneringen. För detta så får man på renodlade figurspelsturneringar oftast mat och annat roligt. Man kan tillochmed få lite vettiga sovutrymmen. Detta är sjukt tråkigt, inte minst för de yngre spelarna där 400 kr är en rätt stor del av kassan och med resa så blir det inte många folköl och kondomer kvar av studiebidraget.

På konvent så får man vad för sina 400 spänn?
Oftast Sönderskitna toaletter som inte städas på hela konventet.
Plats i sovsal med över nio tusen andra människor.
Chansen att spela andra spel som man inte har tid med.
Sjukt långt till kiosk och dylikt.
Oftast dåliga lokaler som är trånga och har dålig ventilation, vilket genererar en genuin Magicdoft.
Inte så imponerande priser. De borde ge mer tillbaka till evenemangsansvariga att köpa priser för så vi kan ha best painted 1-3 best sportman osv dvs massa roliga priser.

Och appropå Magic så har dom ett pass som man löser ett per år så kan man spela magic under billigare former på alla konvent som är anslutna. Jag tycker vi bör göra våra röster hörda i detta fallet och antingen kräva mer valuta för pengarna dvs bättre lokaler, toalettstäd och kanske en liten lokal kiosk. Eller få samma grejj som magicspelarna.
Vad tycker ni?

Jag tycker dessutom vi kan slå ihop våra påsar med fantasy om detta.
Diskuss fellow gamers.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Papa D »

Bra initiativ! Jag tycker du tar den bollen och förverkligar den Cadde, efter som du brinner för den!

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Snot »

Jag har redan pratat med dom större konventen om detta. Dom överväger istället att slopa magicpassen, för effekten av figurspelspasset skulle innebära en kaskad effekt att alla arrangemang vill ha billigare "specifikinträden".
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Lunaticman
Inlägg: 181
Blev medlem: 12 apr 2010, 12:35

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Lunaticman »

Jag tycker Cadelin har rätt i det här, om man spelar 6-7 matcher på ett större con kommer man inte ha tid att göra någonting annat än att spela warhammer.

Varför ska vi då betala 300-400 kr för någonting som vi inte kommer att nyttja eftersom vi spelar 40k/warhammer istället?

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av cadelin »

Snot skrev:Jag har redan pratat med dom större konventen om detta. Dom överväger istället att slopa magicpassen, för effekten av figurspelspasset skulle innebära en kaskad effekt att alla arrangemang vill ha billigare "specifikinträden".
Detta känns väl som den logiska följden. Dock så tycker jag att vi kan ställa lite krav på lokaler och dylikt istället.

Per Pirat
Inlägg: 563
Blev medlem: 16 jan 2009, 11:10

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Per Pirat »

Det hade varit intressant att se om 40k/fantasy löste organiseringsfrågan på egen hand och inte blanda sig i resten av spelkonventet. Jag tror mer på att bryta sig loss och lösa det själv än att ställa krav till valfri ledning som kommer bolla bort korten med valfria argument.
Senast redigerad av 1 Per Pirat, redigerad totalt 28 gånger.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Joey_Boy
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 nov 2008, 22:22

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Joey_Boy »

Jag har arrat wfb gotchon i 4(5?) år. Det som jag sett som det största problemet är att man inte får speciellt mycket pengar som arrangör. Jag tror vi ligger på 25%-33% av de pengar vi drar in beroende på hur mycket vi tjötar till oss. Dessa få pengar har tyvärr fått gå till att bygga upp en bas för arret med 40-50 bord samt terräng till dessa. Samtidigt som jag fått bråka konstant för att få hyfsade lokaler och större lokaler till mitt arr. Problemet med just GothCon har varit att lokalerna inte är bra, att figurspel inte är lika yt-effektivt som t.ex magic och att vi får "betala" för små rollspels arr som behöver en egen sal t.ex. Förra året pratade vi om att försöka ordna en separat turnering nära gotchcon men under egen regi. Dock så har jag frånsagt mig arbetet med turneringen nu när den är lite självgående. Och Björn som var den andra huvudarrangören har flyttat så det är nytt folk som håller i det nu. Jag personligen ser hellre ett renodlat figurspels arr är konvent. Men jag har ju aldrig varit intresserad av övriga delar på konventen jag besöker för att spela wfb/40k. Det skulle dessutom låta oss göra det så mycket bättre och mysigare med saker som kaffe/kaka för alla spelare, mer priser och bättre terräng ect.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av theWatchman »

Håller med Acad!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av Skulliz »

Per Pirat skrev:Det hade varit intressant att se om 40k/fantasy löset organiseringsfrågan på egen hand och inte blanda sig i resten av spelkonventet. Jag tror mer på att bryta sig loss och lösa det själv än att ställa krav till valfri ledning som kommer bolla bort korten med valfria argument.
+1

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Svenska 40K passet alt svenska figurspelspasset

Inlägg av LillePer »

Håller med på alla punkter. Fristående turneringar är vägen att gå!

Skriv svar