Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Gonka Koff »

Tja,

Slösurfade runt litet och hittade en artikel från en av alla mina "föttikå-idoler". Till min glädje ser jag att det han har skrivit är ganska precis samma sak som jag gått och funderat på ett tag nu. Jag hade faktiskt tänkt få ihop en text, men eftersom det är skitjobbigt att skriva passar det ju alldeles utmärkt att bara säga:

... detta är fräsht, kaxigt och klokt: http://www.belloflostsouls.net/2011/02/ ... e-40k.html

Jag gillar speciellt detta:
A common complaint among 40k internet community is that the codexes are not balanced, or that certain types of armies are too good. These statements are incorrect. There seems to be a disconnect between the average 40k internet community member and the people who actually win national events. When you look at the army lists top players use, they are rarely similar to what the collective community, or specific internet tough guys, consider best. This is because the game really is a great medium for competition with no one best way to play it.

(Dessutom hittade jag den här gamla bilden som nån tok skickat ända till Amärrka! http://www.belloflostsouls.net/2011/02/ ... -6-11.html)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av DHettNeck »

När jag först såg länken tänkte jag: orka, inte mer crap från nån korkad amerikan. Men där hade man fel.

Det var riktigt läsvärt och välskrivet :D

Speciellt föll jag för:
The vast majority of players don't appreciate how complicated the game is and how skillfully it can be played. In the eyes of a veteran player a well played 40k game is a beautiful spectacle of skill, probabilities, dancing pieces, and threat bubbles.
Tack för trevlig morgonläsning.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Nefrums »

helt ok artikel. Han har en del vettiga poänger.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av L3go »

wow. känner instinktivt att detta är en tråd jag bör hålla mig borta från. :(
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Nahoj
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 aug 2009, 08:34

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Nahoj »

Jag håller inte alls med författaren. Min åsikt är att det inte alls går att tävla i warhammer egentligen. Det är spelarbasen själv som så gärna vill tävla att den bygger ett ramverk kring spelet för att få det att funka. Warhammer är ett glorifierat Beer & Pretzelspel med coola figurer. Som krigsspel är det riktigt, riktigt uselt.

Sedan är det självklart så att det finns många skicklighetselement i Warhammer, men de är enligt min åsikt mer av matematisk karaktär eller beror på överlägsen regelkunskap än ren strategisk/taktisk

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av speedfreek »

Nahoj skrev:Sedan är det självklart så att det finns många skicklighetselement i Warhammer, men de är enligt min åsikt mer av matematisk karaktär eller beror på överlägsen regelkunskap än ren strategisk/taktisk
Så du säger att det inte är ämnen man kan tävla i?

Ralf
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 sep 2010, 13:41

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Ralf »

Nahoj skrev:Jag håller inte alls med författaren. Min åsikt är att det inte alls går att tävla i warhammer egentligen. Det är spelarbasen själv som så gärna vill tävla att den bygger ett ramverk kring spelet för att få det att funka. Warhammer är ett glorifierat Beer & Pretzelspel med coola figurer. Som krigsspel är det riktigt, riktigt uselt.

Sedan är det självklart så att det finns många skicklighetselement i Warhammer, men de är enligt min åsikt mer av matematisk karaktär eller beror på överlägsen regelkunskap än ren strategisk/taktisk
du verkar inte ha mkt rätt i huvudet
fotboll beror oxå på överlägsen regelkunskap då, tänk om man inte fattar offside-regeln liksom...

warhammer är som ett mer utvecklad schack, självklart man kan tävla i det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av DHettNeck »

Det finns gott om strategiska och taktiska moment i 40K. Annars skulle inte samma folk hamna top 10 på alla turneringar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Nefrums »

Ralf skrev:du verkar inte ha mkt rätt i huvudet
tagga ner lite..

Jag kan hålla med om att regelkunskap är viktigt, som i alla andra strategispel. Och kunskap i statistik är också vickigt, men det kan man ofta ersätta med erfarenhet. Det är inget optimalt spel att tävla i det har ingen sagt, men det går helt klart ganska bra och är roligt, så varför inte.

Jag tycker att så länge man inte försöker berätta för andra hur de skall leka med sina tennsoldater så får man tävla hur mycket eller lite man vill.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Anton »

Det fina med 40k är att det går att spela precis hur man vill. Det går jättebra att tävla i och på flera olika sätt. Man kan också låta bli att tävla och ha lika roligt ändå.

Skriv svar