Vilken armè?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Björn Broberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jul 2017, 19:44

Vilken armè?

Inlägg av Björn Broberg »

Hjälp en stackars Aos spelare få ett bra intryck av 40k.

Jag söker en armè som deltar i alla faser men den får gärna vara snabb och bra i närstrid. Som ni hör kan jag inte släppa aos helt.

Jag lockas lite av Imperial guard men går dom spela på det sättet?

Mvh Björn

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Vilken armè?

Inlägg av fauh »

Björn Broberg skrev:Hjälp en stackars Aos spelare få ett bra intryck av 40k.

Jag söker en armè som deltar i alla faser men den får gärna vara snabb och bra i närstrid. Som ni hör kan jag inte släppa aos helt.

Jag lockas lite av Imperial guard men går dom spela på det sättet?

Mvh Björn
De är verkligen fel om du vill vara snabba och bra i närstrid. Vad gillar du för modeller i 40k?

Björn Broberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jul 2017, 19:44

Re: Vilken armè?

Inlägg av Björn Broberg »

Inte ens med ogryn? IG har väl modellerna som tilltalar mig mest
Annars assasins men jag gissar att dom är mer som add on till andra armeer. Imperial knighten är cool samt fallen angels och death watch.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Vilken armè?

Inlägg av Nurgle »

Björn Broberg skrev:Inte ens med ogryn? IG har väl modellerna som tilltalar mig mest
Annars assasins men jag gissar att dom är mer som add on till andra armeer. Imperial knighten är cool samt fallen angels och death watch.
IG är inte en närstridsarme. Det är en gunline - en lång raka med gubbar som står och skjuter. Om du spelar IG så måste du gilla att merparten av din taktik består i vad du ska buffra och vem som skjuter vad.

Björn Broberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jul 2017, 19:44

Re: Vilken armè?

Inlägg av Björn Broberg »

Okay svårt att få en igelkott att flyga. Vilka armer är snabba och bra i närstrid?

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Vilken armè?

Inlägg av Keibo »

Tyranider är snabba, har en bra psychic phase, skjuter bra, inte så mycket damage d6 men väldigt många skott med dmg d1-2 samt en hel del d3. De kan även spamma väldigt mycket mortal wounds.

I närstrid har de kanske inte spelets bästa enheter men absolut inte en av de sämre heller. De är väldigt roliga även i den fasen utan att för den delen vara brutna.

Moral är sällan en fråga bara man har ordentligt med synapse.

En hel del stratagems som buffar både närstrid och shooting... ett tips efter att ha kikat på deras stratagems är att alltid fundera 1 & 2 ggr innan du ödslar 1 CP på command re-roll.

Med genestealer Cult in-allierade kan de vara väldigt svåra att skjuta ihjäl med och kan sänka to hit med upp emot -3 vilket alltid är kul om än något ostigt.

Björn Broberg
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jul 2017, 19:44

Re: Vilken armè?

Inlägg av Björn Broberg »

Typiskt Nidz är modellerna jag gillar minst. Annars verkar ju spelstilen passa.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Vilken armè?

Inlägg av Nurgle »

Björn Broberg skrev:Okay svårt att få en igelkott att flyga. Vilka armer är snabba och bra i närstrid?
Dagens OT: som barn hade vi ett musikband på ploj. En av våra ”hits” enligt oss själva började med textraden ”lgelkottarna flyger över vårt hus...”

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Vilken armè?

Inlägg av Nurgle »

Keibo skrev: I närstrid har de kanske inte spelets bästa enheter men absolut inte en av de sämre heller. De är väldigt roliga även i den fasen utan att för den delen vara brutna.
En blobb med genestealers med 4 attacker per gubbe & AP-1 samt rending på 6:or & 5+ invul är väl typ en av spelets bästa enheter. Går 8”, advancar & chargar i samma turn. Rätt kittade finns inget som står pall.
De kan ge typ 30 wounds på en titan med rätt förutsättningar.

Så nog kan Tyranider vara brutna i närstrid om man vill :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Vilken armè?

Inlägg av Röde »

Nurgle skrev:
Keibo skrev: I närstrid har de kanske inte spelets bästa enheter men absolut inte en av de sämre heller. De är väldigt roliga även i den fasen utan att för den delen vara brutna.
En blobb med genestealers med 4 attacker per gubbe & AP-1 samt rending på 6:or & 5+ invul är väl typ en av spelets bästa enheter. Går 8”, advancar & chargar i samma turn. Rätt kittade finns inget som står pall.
De kan ge typ 30 wounds på en titan med rätt förutsättningar.

Så nog kan Tyranider vara brutna i närstrid om man vill :)
Som på den gamla goda tiden då... äntligen får vi se lite stealers igen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar