"Bästa" armén för en nykomling?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Gharnukk

"Bästa" armén för en nykomling?

Inlägg av Gharnukk »

Tja! Spelat Warhammer Fantasy i snart 16 år och spelat 40K sporadiskt. Började
när Tau dök upp och sedan tog jag upp det igen när både Dark Eldar och Necrons
fick sina nya böcker. Nu vill jag köra igång igen men förhoppningsvis lika allvarligt
som jag spelat Fantasy. Men har nu irrat omkring i flera månader och har ingen aning
om vad man ska köra. Har ni några bra tips på en armé som är väldigt användarvänlig
som gärna får se bra ut och vara tuff och rolig att spela och allt sånt haha.

Vore tacksam för all hjälp jag kan få för att komma igång.

Ancalagon

Re: "Bästa" armén för en ntkomling?

Inlägg av Ancalagon »

Det här är ju alltid lika svårt att svara på med "rätt svar" eftersom det alltid är subjektivt. Sen finns det ju arméer som generellt anses mer "användarvänliga" än andra.
Det mesta handlar ju egentligen om vad du vill göra med armén(spela mjuka gosflufflistor eller stenhårt turneringsoptande, eller en kombination av de båda), vilken spelstil du gillar (offensivt/defensivt? Närstrid/skytte/trolleri?).

Några generella tips dock:
Välj armé utefter vad du tycker är coolt och där bakgrundsstory och estetik tilltalar dig. Bygger man på den grunden kan man nog aldrig gå riktigt fel. De flesta arméer går att vinna med, vissa arméer är lättare att vinna med än andra, men är vinna irrelevant så är möjligheterna oändliga :)

Några tips på stabila arméer (här räknar jag arméer som har ganska många vettiga valmöjligheter) som är rätt "straigh-forward" att spela så borde väl Necrons och Space Marines funka. De har många valmöjligheter och är som sagt stabila. Det finns enheter som sticker ut lite och är sjukt bra, men det finns även utrymme att använda mindre optade val och ändå klara sig bra. Sen finns Chaos Daemons och Eldar som är starka arméer, men som kräver betydligt mer av spelaren många gånger.

Kolla runt lite på de modeller/arméer som finns, fundera lite på vad du vill få ut av armén (gillar du statiskt skytte i fantasy kanske du gillar det i 40k också, eller så vill du göra helt tvärtom nu liksom) och tänk på att reglerna för allies och armébygge är väldigt generösa i 40k. Det mesta går att klämma in med det mesta så att säga :)

Användarvisningsbild
Lottomannen

Re: "Bästa" armén för en nykomling?

Inlägg av Lottomannen »

Fördelen med att spela vanliga Space Marines är att det är förhållandevis billigt att få tag i modeller, då det finns en hel del i omlopp. Så blir inte den första armén en jätteinvestering om du skulle vilja satsa på något mer exotiskt senare.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Gharnukk

Inlägg av Gharnukk »

Tack för era svar!

Dom arméer som jag kikat på är ju först och främst dom tre som jag redan spelat.
Och det finns fortfarande ett visst intresse där. Men Dark eldar är enbart av estetiska
skäl och det känns långt ifrån tillräckligt. Plus att det verkar som att det går allmänt
trögt för dom. Speciellt utan allies.

Andra arméer som jag kikade på för några månader sedan var Orks och Eldar.
Marines har aldrig intresserat mig för dom känns som 40k's variant av Svensson.
Men har ju inte heller gett dom en chans.

EDIT:
Glömde nämna att i Fantasy gillar jag att ha närstrid i fokus
med skytte och magi som support.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

Necrons är väldigt starka all-round och troligen lättare att spela än Tau, som dock ryktas om ny bok snart så vi får se vad som händer där. Men Dark Eldar är väldigt svårspelat och även sm allierad snackar vi en rätt liten del som är just Dark Eldar då.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Gillar du närstrid som bas med support av magi är demoner en väldigt skoj armé att spela :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Robert
Hyffsat låg lägstanivå

Inlägg av Robert »

Enkla svaret är

spacemarine,necron,eldar bra nybörjar arme

darkeldar,orker,sisters,imperialguard,tyranidz undvik till varje pris

allt där mellan är ok detta är skrivet ut förmågan att spela både okompat och kompat och faktiskt ha lite variation i armebygget
/Kickern

Gharnukk

Inlägg av Gharnukk »

Det är väl också just Marines, Necrons och Eldar det står mellan just nu.
Marines har aldrig intresserat mig förut men intresset kom väl lite med
spelet Space Marines och nu med deras nya Codex så blir jag nyfiken.
Läst mycket intressant och är helt såld på Centurions. Necrons har jag inte
läst något om utan är väl mer fast i förra bokens tankesätt. Så där behöver
jag läsa på. Eldar boken gillar jag starkt men tycker som många andra att
den känns lite för kraftfull. Vill ju inte bli hatad bara för att man litar Eldar :P

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Necrons är ju väldigt förlåtande att måla som nybörjare

Robert
Hyffsat låg lägstanivå

Inlägg av Robert »

Maa ska inte lyssna på folk som hatar för att folk spelar för starka codexar dom förlorar när folk spelar samma dåliga codexar också, sen vi har restrictioner och kompmallar för sånt ändå.
Eldar/sm skulle jag säga är den roligaste av böckern och är lätt att gå från kompat till okompat.
/Kickern

Skriv svar