Framtida (turnerings)missions

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Framtida (turnerings)missions

Inlägg av refabricated »

Vad gillar folk de nya korten?

Personligen så gillar jag idéen. Spelet går mer från att vara "mosa dig först, ta objektiv sen" till att jobba på objektiv från runda 1. Dock finns det 'orättvise'-problem med korten. Kan lätt bli så att en person drar "stå på objektiv du redan har" medan den andra drar "döda flyer, döda byggnad mm."

Så, hur inkorporerar man detta i turneringspel?
- En enkel lösning är att alla spelar samma missions. Men då försvinner mkt av dynamiken.
- Spela traditionella missions fast byta ut de trista secondaries mot random missions från tabellen(rerolla alla man inte kan lösa(döda flyer som inte finns mm.) samt alla håll objektiv(eftersom det troligen kommer vara primary).).
- Införa Mulligan regler för korten. Dvs. drar man en bunke skit kan man kasta alla och dra nya(fast ett mindre än man kastat).

Här är en länk till en video battle report på hur obalanserat det kan bli om man bara drar random missions.
https://www.youtube.com/watch?v=bZ6ilq5P564#t=11
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av DHettNeck »

Jag har klurat lite på det och kom fram till detta roliga mission:

-I runda 2 drar man 6st kort (random) totalt ur leken och lägger upp dessa.
-Båda spelarna skall nu utföra samma kort. Varje spelare kan max klara två kort per player turn.
-Så fort något kort är klarat tar spelaren som klarade kortet det till sin VP hög och ersätter det med ett nytt random kort.
-I början av varje player turn kan denna discarda ett valfrit kort och ersätta det med ett nytt.

Då får man upp ett ordentligt flow i matchen. Poäng fördelas ut på följande sätt:
Lika många VP: 2-2
En spelare har mer VP än den andra: 3-1
En spelare har dubbelt så mycket VP som den andra: 4-0

Tror att det kan vara ett kul sätt att använda korten. Till detta kan FB, StWl och LB ge ett VP var också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Flygmaskin »

Jag gillar kortsystemet. Ballare att ta poäng hela tiden än att ladda som fan för en smash i sistarundan.
Jag förstår dock att det kan bli lite tiltat på turneringar om man har lite oflyt.
När man kollat igenom varandras listor kanske man skulle kunna ta bort de kort i sin lek som man omöjligt kan ta?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av 1 Flygmaskin, redigerad totalt 27 gånger.
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Flogger »

Bara testat dem en gång än så länge men tycker de funkade bra då, men vi hade lika mycket tur båda två så jämnade ut sig bra.

Jag gillar idén av att man drar tre kort var varje runda och om det är helt jävla omöjligt att fullfölja (alltså, döda en flyer men motståndaren har ingen) får man ersätta den med ett nytt. Eller som Utter sa, finns det ingen som helst möjlighet, släng dem ur leken innan matchen börjar.

Det jag verkligen gillade med korten var hur dynamiskt spelet blev, snabba enheter vinner mycket, screamers var mycket bra men de var inte nära så bra som bikes (som inte kan contestas till skillnad från screamers).

Hade varit skoj att testa Trögers förslag också.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Excessus »

Slår vad om att någon, någonstans, kommer att byta ut objektivkort i sin lek för att optimera leken för sin armé... :P
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av refabricated »

Enkel lösning, jag spelar med din lek, du med min :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Lottomannen »

Flygmaskin skrev:Jag gillar kortsystemet. Ballare att ta poäng hela tiden än att ladda som fan för en smash i sistarundan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
+1
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Fenris »

Korten funkar nog bra som secondary objectives, man kan dock gärna byta ut D3 VP mot 2 VP. Vad gäller preparering av leken så är det ganska lätt att kontrollera om det finns dubbletter eller något kort som saknas, borde kontrolleras samtidigt som armélistan kontrolleras. Har man problem med preparerade lekar, så kan man ju alltid slå på listan istället.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av LillePer »

Spelade uppdraget "cloak & shadows" med gömda kort idag. Mycket ballt och liknande koncept borde garanterat vara med på turnering. (Med det sagt inte konstant men ibland)
Mycket potential iaf!

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Framtida (turnerings)missions

Inlägg av Denkan »

Men för f*n. Vi är vuxna karlar som leker med plastsoldater och rullar lite tärning för att ha skoj. Varför ska man behöva fuska genom att preppa lekar och fulrulla tärningar?


Jag tycker dör övrigt korten är ett av de positivaste momenten med nya 40k. Ser fram emot väldigt dynamiska och roliga matcher.


Den stora frågan jag ställer mig är egentligen hur många Vp man kan dra in under en match med hjälp av korten?
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Skriv svar