Cappad rankingspoäng

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Cappad rankingspoäng

Inlägg av Poet »

Hej community!

Jag tycker att turneringars rankingpoäng bör cappa på 50 spelare, dvs 25.000p..

Anledningen till detta är dels att en turnering på 50 pers oftast är lika svår eller svårare att vinna ä. En turnering på 80+ personer.. Dessutom tycker jag att det är fånigt att ngn som vinner t.ex gothcon ska få 32.000p.. Känns inte befogat.. Det samma med fantasia..
På detta sätt blir dessutom mindre (25-30) pers. turneringar viktigare än dem
är i dagsläget...

Vad säger ni???

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av daskad »

Tycker det låter som en bra idé! :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av DHettNeck »

Det kan kanske vara en tanke. Dock tycker jag faktiskt att taket som det är nu räcker bra (dvs alla efter 50 är 0,25). Möjligen att man skulle kunna ändra faktorn till 0,1 istället för varje efter 50 pers. För nog blir det lite svårare att vinna en större turnering.

På fantasy sidan har vi börjat köra ELO-ranking vilket är sjukt nice. Där spelar placering ingen roll utan bara vilka man mött och hur mycket BP man tog. Det kanske skulle kunna vara nått att titta på?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Max »

Jag hade kunnat tänka mig att det hade varit en idé att byta ut maratonrankingen med en elo, men känns som om det är mkt jobb och förmodligen kräver att alla turneringsarrangörer får mkt mer att göra eller använder samma system?

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Loudhoward »

Jag vet att det är att frångå modellen men SM (ej öppna) borde verkligen ge mer poäng. Tuffare blir det knappast trots det relativt ringa antalet av deltagare.

Just my 2 cents

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av daskad »

Jag ska börja använda danskarnas nya program, tourneykeeper som har ett elo-rankingsystem implementerat som de hoppas blir på världsnivå. Sjukt smidigt program med internetvisning (ej inrapportering än) samt att det kommer att gå att gå in på varje spelare och se vad de spelat på varje turnering och placerat sig.
Loudhoward skrev:Jag vet att det är att frångå modellen men SM (ej öppna) borde verkligen ge mer poäng. Tuffare blir det knappast trots det relativt ringa antalet av deltagare.

Just my 2 cents
Jag vet inte om jag håller med, finns en hel del 20 pers turneringar utan alla toppspelare som skickar kvalade spelare, eller?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Halvar »

framförallt är det bara en turnering, en chans att man är ledig för just den turneringen. känns inte som att man ska straffas för att man inte ska kunna komma. inte för att min åsikt i frågan spelar roll eftersom jag varken bryr mig i ranking eller sm.
Ja' än't bittä'!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Gonka Koff »

Jag håller med Poet, skulle kunna tänka mig att man kan flytta gränsen för avtagande utdelning från 50 till 40. På 5 matcher är det väl inte någon större prestationsskillnad att vinna en turnering med 40 eller 50 deltagare.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Loudhoward »

daskad skrev:Jag vet inte om jag håller med, finns en hel del 20 pers turneringar utan alla toppspelare som skickar kvalade spelare, eller?
Om jag inte är helt fel ute var det 25-26 spelare på SM 2013, hittar du en turnering med lika många spelare med samma täthet av ostgurus? Och även om så inte är fallet, du hittar en lika oststinn turnering i samma storlek. Herregud, det är SM.
Halvar skrev:framförallt är det bara en turnering, en chans att man är ledig för just den turneringen. känns inte som att man ska straffas för att man inte ska kunna komma. inte för att min åsikt i frågan spelar roll eftersom jag varken bryr mig i ranking eller sm.
Köper till viss del, men som sagt var. Det är SM. Livet kommer i vägen, så är det. Men tror du att man är mer putt över att man missar SM eller att man straffas i rankingen? Jag tippar absolut på förstnämnda.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Halvar »

men varför ska man bli dubbelbestraffad? och hur är det med dem som inte gillar upplägget på sm men älskar rankingpoäng. måste de åka riket runt och spela en turnering de inte känner för att spela för att den ger mycket mer rankingpoäng bara för att deltaga?
Ja' än't bittä'!

Skriv svar