theWatchman skrev:Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
problemet var väl inte det att tiden inte räcker till (3 timma för 1750pts) utan det att vissa maskar.pära skrev:theWatchman skrev:Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
har man en klocka som gör att du ahr mindre än hälften av totaltiden att spela på så kan du ta god tid på dig men du tjänar inte på att överdrivet stå och filosofera i 30min på en turn för att neka din motståndare att kanske få en sista turn.
- black templars @ time of ending -
Jag tror nog att det är extremt sällsynt att någon maskar medvetet, men det finns många (mig själv inkluderat) som helt enkelt spelar ganska långsamt. (Även om jag har blivit väldigt mycket bättre, senaste tre turneringarna har jag nog bara behövt avbryta en enda match, och det i runda fem.)
Sheit!
Antingen så är jag otroligt blåögd eller så spelar vi helt olika spel/olika turneringar...
Jag har i år aldrig varit tvungen att avbryta en match innan runda 5 är slut och de gånger de har hänt kan jag nog räkna på en hand.
Jag har nog aldrig upplevt nån maska med flit, visst ibland har folk mycke gubbz, då tar de tid. Men då går min runda mycket snabbare för jag hinner planera mina drag den nästkommande rundan. Detta är enligt mig inget problem! De få som jag hört notoriskt maskar, sluta... Och katarsis förslag känns rimligt om man ska ha något system för detta.. Jag håller med Watchman. Lägg på 15min per match å så har vi kul å spelar spelet utan fånerier.
/D
Antingen så är jag otroligt blåögd eller så spelar vi helt olika spel/olika turneringar...
Jag har i år aldrig varit tvungen att avbryta en match innan runda 5 är slut och de gånger de har hänt kan jag nog räkna på en hand.
Jag har nog aldrig upplevt nån maska med flit, visst ibland har folk mycke gubbz, då tar de tid. Men då går min runda mycket snabbare för jag hinner planera mina drag den nästkommande rundan. Detta är enligt mig inget problem! De få som jag hört notoriskt maskar, sluta... Och katarsis förslag känns rimligt om man ska ha något system för detta.. Jag håller med Watchman. Lägg på 15min per match å så har vi kul å spelar spelet utan fånerier.
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
Ställer mig till skaran som instämmer med detta. Endast en gång har jag varit nära att inte hinna spela färdigt matchen, och då spelar jag ändå IG. Har heller aldrig upplevt att någon spelar långsamt med flit, och jag vill tro bättre om folk än att de medvetet skulle bete sig på det viset efter att ha investerat tusentals kronor och hundratals timmar på sina figurer.theWatchman skrev:Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
theWatchman skrev:Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
+1 på den. Alternativet är att jag är den långsamme som folk retar sig på men ingen ropar " Fuskis!"Papa D skrev:Sheit!
Antingen så är jag otroligt blåögd eller så spelar vi helt olika spel/olika turneringar....
Schack-klocka - spela warmachine. Risken är att den redan glädjemätande hord-/cc-unit from hell spelaren börjar rycka fram 8,5" i stället. (...borde påtala det i stället för att tänka "trist för den där snubben att han måste fuska med sina krixgubbar".)
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!
Måste instämma med flera andra, jag har aldrig problem med tiden, spelar visserligen daemons men när man själv har spelat färdigt på typ 2-2,5 h om match tiden är 3 h 15 min är det lite kul att se folk som bara hunnit till runda 4 när det är typ 15 min kvar. Hur lyckas man? 
Det kanske är så att det känns som att det är problem, för jag ser ju att det på varje turnering någon match som måste brytas i runda 4. Men om det är 1 match på 300-400ish matcher som behöver brytas tidigt så kan det väl ändå inte vara ett stort problem?
Om en av spelarna är medveten om tiden och snabbar på med sitt spelare så krävs det mycket av den andre för att matchen inte ska hinna spelas klart.
Om en av spelarna är medveten om tiden och snabbar på med sitt spelare så krävs det mycket av den andre för att matchen inte ska hinna spelas klart.
Alexander Merinen
Jag tycker jag har två matcher utav fem som måste avbrytas eller inneha någon sorts stress som förstör spelet till en viss del. Jag skulle inte ha något emot en schackklocka så att jag vet om det är jag eller motståndaren som drar ned spelet. Jag tycker jag är en hyggligt snabb spelare men kan ha fel, dock tycker jag att det är väldigt stor skillnad på att spela demoner, meckat eller en armé som reservar allt i jämförelse med en armé där allt måste vara på bordet och effektivt från runda 1. Sedan har jag åsikten att en skytte armé alltid vinner mot mig så länge den inte gör några misstag vilket gör ofta att motståndarens runda tar mycket mer tid när den spelar mot mig än vad den gör mot en demonspelare som har andra rundan. En klocka hade varit nice för att kunna slippa vara tvungen att hela tiden ta igen för vissa spelares långsamma spel som är missgynnande för mig.
Edit: förtydling: jag tycker alltså att man har lättare att ta igen motståndarens slöhet om man spelar en armé som inte kräver så mycket tid, såsom exempelvis marines, än om man spelar en armé där man håller sig väl inom gränserna för var spelare skall ha men där man plötsligt måste göra mycket snabbare beslut än vad armén är konstruerad till att behöva för att vara effektiv.
Edit: förtydling: jag tycker alltså att man har lättare att ta igen motståndarens slöhet om man spelar en armé som inte kräver så mycket tid, såsom exempelvis marines, än om man spelar en armé där man håller sig väl inom gränserna för var spelare skall ha men där man plötsligt måste göra mycket snabbare beslut än vad armén är konstruerad till att behöva för att vara effektiv.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 11 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Jag har nog bara behövt bryta ett par matcher på alla år.
En bild säger mer än 1000 kaniner