Håller med till viss del. Men bara för att ork-spelaren behöver mer tid borde inte den andra spelaren få mindre tid att tänka/flytta på. Spelar man många modeller måste man lära sig att spela effektivt, inte att norpa tid av sin motspelare.Silvertejp skrev:Den stora nackdelen är ju att det tar betydligt längre tid att spela horder än helmech. Att sätta ut 150 orker tar tid, att flytta 150 orker tar också tid, det har inte med maskning att göra. Jag tycker i så fall att tiden man får på sig borde på nåt sätt justeras efter antal modeller varje spelare har och huruvida dom sitter i transporter eller inte.
Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Jänkarna spelar enormt mycket "slarvigare" än de flesta svenska spelare gör.
det kan inte vara medvetet att de får mindre tid för att få spelet att flyta mer och ha mindre tid att diskutera regler? =)
sen har ja gsett en FAQ till någon av de större turneringarna och den var 50sidor tjock så de tycks ha mer givna regeltolkningar att plugga in så det kanske inte är så mycket snack om reglerna väl vid bordet?
men 1750 mot 2000 och med 30min mindre blir stor skillnad.
sen har ja gsett en FAQ till någon av de större turneringarna och den var 50sidor tjock så de tycks ha mer givna regeltolkningar att plugga in så det kanske inte är så mycket snack om reglerna väl vid bordet?
men 1750 mot 2000 och med 30min mindre blir stor skillnad.
- black templars @ time of ending -
Bara för att men spelar snabbt så behöver man inte spela dåligt. Jag slog väl någon form av tidsrekord på defcon 08 & Lincon 09. Om jag inte minns fel var jag först klar med alla matcher, varav den längsta tog max en timme. Nu hade jag ju visserligen inte 150 orks att flytta men ändå. Det går att spela snabbt bara man vill.HeadWar skrev:Jänkarna spelar enormt mycket "slarvigare" än de flesta svenska spelare gör.
jänkarna spelar helmechat det drar ner tiden otroligt på de första 3 rundorna och deployment.
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Men grabbar, är verkligen det här ett problem? Jag har nog kanske 2-3 gånger under hela min 40k-karriär inte hunnit avsluta en match och att lägga in ett helt nytt moment som schackklocka verkar ganska extremt och om det nu börjar talas om "en minut till det" och liknande så kommer denna schackklocka att vara enormt störande (i alla fall i de första turneringarna med dem). Jag gillar förslaget med varningar och straff för upprepade avbrutna matcher, mest för att jag indirekt använder det själv och för att jag sett att det fungerar på t.ex. ETC och Fantasy-SM. Fantasy-SM tror jag använde något i stil med:
Första försenade matchen: Varning
Andra försenade matchen: -1 BP
Alla försenade matcher efter det: -5 BP
Och jag har för mig att det första gången det testades så var det ett gäng som fick varningar, en handfull som fick -1 och ingen som fick -5. Om man gör skalan lite hårdare så tror jag att det kommer bli ännu färre med minuspoäng.
Första försenade matchen: Varning
Andra försenade matchen: -1 BP
Alla försenade matcher efter det: -5 BP
Och jag har för mig att det första gången det testades så var det ett gäng som fick varningar, en handfull som fick -1 och ingen som fick -5. Om man gör skalan lite hårdare så tror jag att det kommer bli ännu färre med minuspoäng.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det viktiga är dock inte att bestraffa förseningar utan att bestraffa folk sin inte hinner spela klart sina matcher (typ inte rullar om det blir någon mer tur än 5 eller avbryter ännu tidigare). Förseningar skall också självklart bestraffas dock.
Jag tycker det är sjukt tråkigt att inte hinna spela klart en match och man borde alltid kunna förutsätta att alla rundor ska spelas. Vet man när det är slut blir vissa listor mycket bättre som runda 5 kan åka fram till objectiven och veta att det är slut.
Jag tycker det är sjukt tråkigt att inte hinna spela klart en match och man borde alltid kunna förutsätta att alla rundor ska spelas. Vet man när det är slut blir vissa listor mycket bättre som runda 5 kan åka fram till objectiven och veta att det är slut.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- theWatchman
Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
Tala för dig själv... mutter, mutter.guildmaster skrev: eller bara slå ettor, men det är sällan.
På lite större allvar:
Ska man verkligen renodla tävlandet mer så anser jag att man också måste sätta allmängiltiga regler för hur man går till väga när man spelar. Så att alla spelar med samma förutsättningar. Några exempel:
Alla tärningar som hamnar på kant , under fordonsmodeller/blir skymda eller i terräng/på baser slås om.
Endast missar plockas bort från bordet, lyckade slag ligger kvar så att motståndaren kan verifiera dem.
Modeller får/får inte "provflyttas"/flyttas om.
Förflyttning får/får inte förmätas.
Förflyttning mäts från modellens främsta kant till modellens främsta kant
Spelaren är skyldig att ha med de regler, templater, markörer, tärningar och mätdon som den behöver för att spela sin armé.
Spelaren är skyldig att inte ta mer tid på sig än vad som är nödvändigt under sin tur.
etc
Det gör att förutsättningarna för att spelet verkligen avgörs på skicklighet framför tur/mygel (avsiktlig eller ej) ökar avsevärt.
Kunde inte ha sagt det bättre själv!theWatchman skrev:Det är bättre att ta till lite extra tid till matcherna så att spelande blir en trevlig upplevelse istället för att ha någon tramsig schackklocka eller annat fånigt.
Senast redigerad av 1 GLinus, redigerad totalt 10 gånger.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!