Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Papa D

Re: Tankar om 40k idag, passar det för tävling?

Inlägg av Papa D »

Det största hindret är att spelet innehåller så mycket godtyckliga saker. Ser han mer än 50% av bilen? Är högra tåspetsen bakom stenen eller ej? Når assault med sina 6" osv.

De där e skill!! Inte godtycklighet.

Ofta när man spelar mot duktiga spelar får man aldrig ett skott på en bil utan cover, man får aldrig en ren charge utan måste diffa å ja, tån är bakom stenen. Därför blir spelet otroligt complext och roligt för då måste man själv rundan innan förutse vart fi ska gömma sin bil med 50% och skära av den linjen, så det blir som man själv vill och inte som fi vill.

Är 40k ett perfekt regelsystem? NEJ! Är det fullgott att tävla i? LÄTT!! Har man funderingar finns det en domare som avgör beslutet och man har cover eller inte.. å då kan folk svara, men åhh de e ju helt godycklgt, precis som offside, målbedömning i hokey, fotboll osv åxå är när domaren beslutar, hur många fel beslut har man inte sett på replay..

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Mutt

Inlägg av Mutt »

Visst är det viktigt att se till att man står i skydd, men det förändrar inte det faktum att folk ser ur olika vinkel och lite optimistiskare vinkel till sin egen fördel. Har sett folk som lyckats vrida scattern upp emot 40 grader extra för att träffa sin fiende (ett slag där jag inte spelade eller kände någon av spelarna).

Visst kan man även kalla på domare i tveksamma fall, men vissa spelare drar åt sig en himla massa tveksamma fall och man kan inte springa efter domaren hela tiden (vissa kan, men inte jag). Sedan finns det ett annat problem med att ibland ska en domare göra ett domslut mot sin "idol" inom spelvärlden och det är inte alltid det lättaste.

Maskande spelare som ser till att det inte spelas mer än önskat antal rundor, är det också skill, eller är det fusk? Man borde på begäran kunna spela med schack-klocka!

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

kul att se att tråden gått från "vad är den lingvistiska skillnaden på strategi och taktik" till "alla hatar Man United" (varför kolla på premiere league, när det finns la liga?, och NEJ jag pratar inte om skräp-barca)). :)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

40k är definitivt ett spel där skicklighet är avgörande. Jag vetprecis hur jvla svårt det är att vinna över en riktigt bra spelare och hur lätt det är mosa en noob. Turfaktorn är ett stort moment, men spelare mindre roll än skill. Dessutom gör skillen att man kan undvika risker och minimera slumpen. Visst kan man ha ren flax och få magiska tärningar eller bara slå ettor, men det är sällan.

Ingen vinner en turnering med fem matcher på ren tur. Ska man vinna en turnering måste man både vara bland de allra bästa och dessutom inte råka ut för en tärningskatastrof.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

paintner

Inlägg av paintner »

Mutt skrev:Maskande spelare som ser till att det inte spelas mer än önskat antal rundor, är det också skill, eller är det fusk? Man borde på begäran kunna spela med schack-klocka!
det är ju en 'taktik' av vissa som finns i många resultatbaserade sporter som går på tid.
känns väl främst igen från fotbollens värld.

en klocka likt schack skulle vara kul att lira med. att varje spelare har en viss tid på sig att utföra sina X rundor.
det skulle om inte annat göra att personer fick lika tid att spela på av den uppdelade tiden.

problemet kommer ju när en person använt all sin tid och det kanske finns 3 rundor kvar. ska den kvarvarande då få göra vad han vill? blir lite samam diskus då som jag tror mig ha läst ang. om man wipar ngn på runda 3 får man då spela vidare i 3 rundor eller anser man sig ha kontroll över hela bordet och då alla objektiv osv?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag skulle gärna se någon turnering experimentera med schack-klockor.

Angående huvudämnet så tycker jag inte att 40k är ett perfekt medium att spela med, jämför med hur det ser ut i seriöst datorspelstävlande (esport) innehåller 40k alldeles för mycket godtyckliga och subjektiva element. Regler och terräng tolkas lite olika av olika spelare beroende på vad de är vana vid och många saker som range, scatter och cover (vilket andra har påpekat) går ju att käbbla över länge.

Men det är klart att det går att tävla i det, vi gör ju det nu och jag har kul. Jag skulle gärna se att GW skriver ännu bättre och tätare regler inför 6:e editionen, de har ju börjat röra sig åt rätt håll med de senaste FaQarna iaf.
Anton skrev:Det fina med 40k är att det går att spela precis hur man vill. Det går jättebra att tävla i och på flera olika sätt. Man kan också låta bli att tävla och ha lika roligt ändå.
Väldigt bra sagt och jag håller fullständigt med!
Alexander Merinen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Wow, kul att tråden tog lite fart!

Det jag gillade mest med artikeln var att den var så optimistisk och positiv. Kändes fräsht när de flesta av oss nerds tenderar att gnälla och klaga rätt mycket. Skönt att bemötandet här har en betydligt mer begåvad och trevligare stil än vad artikeln fick på BOLS.

(ja, det känns fortfarande som att det var jag som skrev den men så var ju inte fallet :oops: ).

Angående turfaktorn, så kan alla som misstänker att turen spelar för mycket roll i det här spelet kolla in Jeppas turneringsplaceringar på rankingen. Det säger en hel del som tål att tänkas på.

Jag tycker (precis som flera andra) att det största problemet med 40k som tävlingsform är att det är så lätt att fuska. Fusk kan ju vara både medvetet, omedvetet eller slarv. Det är faktiskt en viktig sak som jag hoppas att vi blir bättre på att hantera. Jag tror att det till exempel är ganska ofta som en spelare går från en match bister i sinnet och anser att motspelaren fuskat, men i själva verket har hans motspelare ingen aning om det, han har inte märkt av att han fuskat en enda gång.
Egentligen vore det bättre om vi "accepterade" att fusk förekommer, så att man kunde ropa "FUSKIS!", så fort man bara anade att nåt var på gång. Det skulle vara befriende att få kommentera andras spel utan att det känna det som att man är dryg och sträng som satan. Nu står ju de flesta av oss bara och glor och sväljer torrt när killen mittemot kör en rövare. Det suger.

Vad tycker ni? skall vi ropa "FUSKIS!" oftare?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

paintner

Inlägg av paintner »

frågan är ju hur man ska sätta upp det med en schackklocka.

låt säga man har 3 timmar på sig att spela matchen, och man får 1½ timma var så har man fått hälften, men det gör ju ändå att man har hälften av tiden till godo och om båda spelar lika snabbt så blir det ju 'perfekt' avslut.

ska man dela tiden på det viset eller låta dem få mindre än totaltiden / 2 för att motivera ett mer 'planerat spel'.

paintner

Inlägg av paintner »

Gonka Koff skrev:Vad tycker ni? skall vi ropa "FUSKIS!" oftare?
tror nog att om jag lirade mot någon som skrek fuskis så fort de tyckte jag gjorde något som inte var till deras gillande skulle jag bli rätt sur efter ett tag.

det är ju ändå lite så att vissa anser saker är fusk medan andra anser det är 'så regeln är skriven'.

tror nog FUSKIS! skulle skapa mycket ont blod mellan spelare så till vida de inte känner varandra väl och det är sagt med glimten i ögat.

sedan tar jag väl inte detta förslag allt för seriöst =) men innan någon tycker det är en bra idé så ;)

paintner

Inlägg av paintner »

community-projekt META 6th ED SWE Core Rules Competition Edition =) gå för it!

Skriv svar