Jag kan nog hålla med om detta. Oftast rätt kul läsning.LtCariad skrev:Är det bara jag som gillar Ciaphas Cain-böckerna? Det är ju som Black Adder V - Baldrick in Space för tusan!!
40k böcker några tips
Re: 40k böcker några tips
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Håller på att läsa Storm of Iron för fjärde gången... Annars gillade jag första 2-3 böckerna i Horus Heresy skarpt, sedan går det först utför och sedan lite upp och ner, imho förståss. Ultramarines omnibus tycker jag var helt OK även om huvudpersonerna ibland är lite OtT.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Det är väl boken med Iron warriors? Sjukt cool utöver att alla i imperiet är totalt inkompetenta, arbetar mot sig själva och skjuter sig själva i foten hela tiden samtidigt som de tar de mest strategiskt inkompetenta besluten som finns. Medan iron warriors skall vara så jätte bra på det här med siege och författaren försöker få dem att låat som kompetenta när en sjuåring hade kunnat organisera samma sak när imperiet är så blåsta.kelaino skrev:Håller på att läsa Storm of Iron för fjärde gången... Annars gillade jag första 2-3 böckerna i Horus Heresy skarpt, sedan går det först utför och sedan lite upp och ner, imho förståss. Ultramarines omnibus tycker jag var helt OK även om huvudpersonerna ibland är lite OtT.
Men slutet gör allt!
Detta är kanske det enda stället jag kan bekänna att ha läst Black Library så då gäller det att ta tillfället i akt.
Jag hade har läst nästan allt av adam dembski bowden mest för att han är en cool kille att hänga på 4chan med och är en riktig warhammer nörd. Han har en annorlunda stil från många av de andra författarna och ska oftast skoja till det lite. Ibland slår skämten helt fel.
Hursomhelst tycker jag hans bok the first heretic är bäst. Kanske inte så intressanta karaktärer i den som skojig story. Hans nightlordsböcker har ibland en ganska underhållande story med oftast platta och jobbiga karaktärer. Ibland kommer såna "Hur kan det där hända? Asså va?"moment ganska ofta i dem. Om man har läst både blood reaver och soul hunter så kommer man fatta novellen The Core som jag tyckte var rätt underhållande. Så på ett sätt är det värt.
Hans bok Cadian blood är fullspäckat av "WTF NEJ" moment. Man får reda på att en av protagonisterna dör halvvägs i boken sen innehåller den tröttande DE SKJUTER PÅ ZOMBIES SOM FAN sida efter sida.
Av andra författare har jag läst lite på hunt for voldorius med andy hoare som var jättedålig som är typ bara massa brutalt våld beskrivet på ett oengagerande sätt. Karaktärerna i story är med i något FETT KRIG men är totalt ohotade. Jag kommer inte ihåg någonting kul från den. Alla whitescars beskrivs med adjektiven feral eller savage.
Jag hade har läst nästan allt av adam dembski bowden mest för att han är en cool kille att hänga på 4chan med och är en riktig warhammer nörd. Han har en annorlunda stil från många av de andra författarna och ska oftast skoja till det lite. Ibland slår skämten helt fel.
Hursomhelst tycker jag hans bok the first heretic är bäst. Kanske inte så intressanta karaktärer i den som skojig story. Hans nightlordsböcker har ibland en ganska underhållande story med oftast platta och jobbiga karaktärer. Ibland kommer såna "Hur kan det där hända? Asså va?"moment ganska ofta i dem. Om man har läst både blood reaver och soul hunter så kommer man fatta novellen The Core som jag tyckte var rätt underhållande. Så på ett sätt är det värt.
Hans bok Cadian blood är fullspäckat av "WTF NEJ" moment. Man får reda på att en av protagonisterna dör halvvägs i boken sen innehåller den tröttande DE SKJUTER PÅ ZOMBIES SOM FAN sida efter sida.
Av andra författare har jag läst lite på hunt for voldorius med andy hoare som var jättedålig som är typ bara massa brutalt våld beskrivet på ett oengagerande sätt. Karaktärerna i story är med i något FETT KRIG men är totalt ohotade. Jag kommer inte ihåg någonting kul från den. Alla whitescars beskrivs med adjektiven feral eller savage.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Som vanligt glömmer man bort att tacka för alla tips!
Har beställt Horus Heresy börja med nr 1 och 2 kändes som många av er tycker den serien är bra.
Sedan fick det bli Blood angels omnibus.
Får väl återkomma med vad jag tyckte om böckerna när jag läst dom. Men det kan ta lite tid efter som man är dyslektiker.
Men tack för alla svar och kommer ni på någon annan bok kan ni ju alltid fylla på med tips.
Har beställt Horus Heresy börja med nr 1 och 2 kändes som många av er tycker den serien är bra.
Sedan fick det bli Blood angels omnibus.
Får väl återkomma med vad jag tyckte om böckerna när jag läst dom. Men det kan ta lite tid efter som man är dyslektiker.
Men tack för alla svar och kommer ni på någon annan bok kan ni ju alltid fylla på med tips.
cadelin skrev:richard morgan
Och läs inte någonting av Henry Zou. Jag har förvisso bara läst hans första bok, Emperor's Mercy, men djävulen vad den sög!
Jag kan inte komma på någonting bra med den alls, men jag plågade mig igenom den, bara för att mot slutet hitta den verkliga dödsstöten. Kaoskultister med någon form av demon-ikoner. Som de har gjort av papier-maché. Papier fucking maché. Jag kan inte komma på någonting i hela världen som är mindre 40k än papier-maché.
-
Silversixx
Henry Zou är garanterat en av de absolut sämsta författarna.HeadWar skrev:cadelin skrev:richard morgan
Och läs inte någonting av Henry Zou. Jag har förvisso bara läst hans första bok, Emperor's Mercy, men djävulen vad den sög!
Jag kan inte komma på någonting bra med den alls, men jag plågade mig igenom den, bara för att mot slutet hitta den verkliga dödsstöten. Kaoskultister med någon form av demon-ikoner. Som de har gjort av papier-maché. Papier fucking maché. Jag kan inte komma på någonting i hela världen som är mindre 40k än papier-maché.
Och de ballaste är att de tryckt in nåt lösryckt påstående från Dan Abnett om att killen/boken är bra...
Man måste ju ta BL-böckerna för vad de är. Ett alternativ till eftermiddags-TV, ett tillfälle att vila hjärnan. I så fall finns det många bra böcker. Grundläggande är dock att alla bokserier borde sluta efter andra boken.
Blood Angels-böckerna tycker jag är rätt bra. Även om James Swallow har sämst koll på allt. Höjdpunkten är när han dödar av ett kompani BA i en bisats.
Eisenhorn och Ravenor är båda bra. Gaunts Ghost är också bra, även om serien gärna hade fått sluta för ca 36 böcker sedan. Double Eagle vill jag också rekommendera.
Graham McNeils Ultramarine-böcker är väl ungefär så dåligt det blir. Vilket stör mig än idag eftersom Storm of Iron är rätt bra.
Shadowpoint och Execution Hour är som Anton sa fina böcker.
Arbites-böckerna om Shira är också hyfsade.
Inquisition Wars-trilogin är bra.
De nya "famous battles"-böckerna är en tävling i fluff-fel. Och dessutom rätt sunkiga.
Ben Counters böcker är för det mesta rätt trevliga. Även om han alltid drabbas att någon störning och bara kan skriva max två bra böcker i en serie. Daemon World vill jag dessutom slå ett slag för.
Dawn of War-böckerna får man inte ens prata om.
Heresy-serien är givetvis läsvärd. Tyvärr endast för temat ibland.
Det var det som slog mig på rak arm.
Blood Angels-böckerna tycker jag är rätt bra. Även om James Swallow har sämst koll på allt. Höjdpunkten är när han dödar av ett kompani BA i en bisats.
Eisenhorn och Ravenor är båda bra. Gaunts Ghost är också bra, även om serien gärna hade fått sluta för ca 36 böcker sedan. Double Eagle vill jag också rekommendera.
Graham McNeils Ultramarine-böcker är väl ungefär så dåligt det blir. Vilket stör mig än idag eftersom Storm of Iron är rätt bra.
Shadowpoint och Execution Hour är som Anton sa fina böcker.
Arbites-böckerna om Shira är också hyfsade.
Inquisition Wars-trilogin är bra.
De nya "famous battles"-böckerna är en tävling i fluff-fel. Och dessutom rätt sunkiga.
Ben Counters böcker är för det mesta rätt trevliga. Även om han alltid drabbas att någon störning och bara kan skriva max två bra böcker i en serie. Daemon World vill jag dessutom slå ett slag för.
Dawn of War-böckerna får man inte ens prata om.
Heresy-serien är givetvis läsvärd. Tyvärr endast för temat ibland.
Det var det som slog mig på rak arm.
Jag tyckte inte Zou böckerna är så dåliga. Nu vet jag inte om del tre kommit ut men jag gillade del 2 även om det var väldigt mycket Vietnam över det.
Tredje delen är ute, Blood Gorgons, någon form av Chaos Marines som har problem med att deras rekryteringsvärld har blivit anfallen... Jag hoppas innerligt att han har blivit bättre på att beskriva Chaos Marines än i första boken, där de galopperar fram som någon form av jättehästar över hustaken, och helt verkar sakna skjutvapen.