mjo, men såvida man inte har en specialregel som ger en möjlighet att psyka två gånger per runda spelar det ingen roll om man får skjuta en, två eller åttionio gånger. swarmlord har en sådan specialregel som gör att han/hon/den/det får psyka två gånger. vanliga tyranten har det icke.evr skrev:Låter för mig som att en MC som får skjuta två gånger per turn får ersätta båda gångerna med (olika) psychic shooting attacks.Using a psychic shooting attack counts as firing a ranged weapons /.../ Even if a psyker has a special rule allowing him to use more than one psychic power per turn, he can use only one psychic shooting attack (as models can fire only one ranged weapon per turn). However, if he is allowed to fire more than one ranged weapon per turn, he can replace the firing of any of the weapons he is aloowed to fire with a psychic shooting attack (but still cannot use the same power twice in a turn).
Lite tips angående min Tyranid armé
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Ja' än't bittä'!
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Tycker minsann att reglerna kring psykers är ganska klara med att man får det, förutsatt att man får skjuta fler än en gång.
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
första meningen andra stycket i psykers regler. "Psykers can use one power per player turn."
meningen innan det är "Exceptions to these rules are covered in the codexes."
meningen innan det är "Exceptions to these rules are covered in the codexes."
Ja' än't bittä'!
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Jo, och ett av undantagen finns skrivet nedanför i samma stycke. Varför skulle inte det undantaget också gälla?Halvar skrev:första meningen andra stycket i psykers regler. "Psykers can use one power per player turn."
meningen innan det är "Exceptions to these rules are covered in the codexes."
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
det står juh "Even if a psyker has a special rule rule allowing him to use more than one psychic power per turn, he can use only one shooting attack per turn (as models can only fire one ranged weapon per turn).
varför, om alla MCn får använda två psykskjutattacker, skulle de lägga på en specialregel på swarmlord som kom efter 5:e editionens regelbok som gör att han/hon/den/det kan psyka två gånger?
varför, om alla MCn får använda två psykskjutattacker, skulle de lägga på en specialregel på swarmlord som kom efter 5:e editionens regelbok som gör att han/hon/den/det kan psyka två gånger?
Ja' än't bittä'!
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Fast på Swarmlorden står det bara att han får använda två psychic powers (inte psychic shooting), men att de nämner det kan mycket väl vara för att han inte har några vanliga shooting attacks. Jag förstår vad du menar, men har svårt att acceptera att man måste läsa i tyranidcodexen för att få ett förtydligande för hur en generell regel ska tolkas.Halvar skrev:det står juh "Even if a psyker has a special rule rule allowing him to use more than one psychic power per turn, he can use only one shooting attack per turn (as models can only fire one ranged weapon per turn).
varför, om alla MCn får använda två psykskjutattacker, skulle de lägga på en specialregel på swarmlord som kom efter 5:e editionens regelbok som gör att han/hon/den/det kan psyka två gånger?
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
du menar en generell regel som gäller antal psychic shooting attacks ett MC får göra per turn? i hur många andra fall än tyranider menar du att detta är aktuellt?evr skrev:... har svårt att acceptera att man måste läsa i tyranidcodexen för att få ett förtydligande för hur en generell regel ska tolkas.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
hive tyrent får använda en brain power.
swarmy dude får använda två brain powers då den inte kan panga med något annat, den får även buffa tre olika saker.
swarmy dude får använda två brain powers då den inte kan panga med något annat, den får även buffa tre olika saker.
becon är ganska roligt.
Re: Lite tips angående min Tyranid armé
Det blir en deathspitter på min tyranid Prime tror jag så blir det bra
Måste/bör jag satsa mer på antitank units eller kan det gå bra med mina armé ändå? jag har inte än mött några tanks så jag vet inte riktigt hur dem fungerar (hur dem dör) kanske är mina genestealers med toxinsacs eller min tyrant med vingar o mina shrikes bra mot dem? jag vet inte men jag antar att annars är 2 hive guards väldigt lite mot tex 2-4 tanks, jag är dock inte sugen på att ha mer av dem så går det utan vore det bra
Kanske en heavy venom cannon på min tyrant ist för scything talons vore till hjälp mot tanks?
Många skriver och frågar om jag kompar eller ej.. har ingen aning om hur det fungerar och hur jag kan räkna en kompad armé, någon som vill svara på det så varsågod:)
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur toxin sacs fungerar det står i regelboken att det alltid woundar på 4+ och det är ju då så jag uppfattar det
men då är det som jag sa enbart bra mot väldigt tuffa units men det känns inte riktigt som jag uppfattat det rätt.
Angående Hive Tyrant psychic powers så kör jag på Paroxysm ist då den ser väldigt bra ut, men det är bara om jag har planer på att gå stora units där det är tex 1 per squad, eftersom den bara kan reduca en unit.. men en Hive Tyrant kanske alltid ska gå på stora units
Måste/bör jag satsa mer på antitank units eller kan det gå bra med mina armé ändå? jag har inte än mött några tanks så jag vet inte riktigt hur dem fungerar (hur dem dör) kanske är mina genestealers med toxinsacs eller min tyrant med vingar o mina shrikes bra mot dem? jag vet inte men jag antar att annars är 2 hive guards väldigt lite mot tex 2-4 tanks, jag är dock inte sugen på att ha mer av dem så går det utan vore det bra
Kanske en heavy venom cannon på min tyrant ist för scything talons vore till hjälp mot tanks?
Många skriver och frågar om jag kompar eller ej.. har ingen aning om hur det fungerar och hur jag kan räkna en kompad armé, någon som vill svara på det så varsågod:)
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur toxin sacs fungerar det står i regelboken att det alltid woundar på 4+ och det är ju då så jag uppfattar det
Angående Hive Tyrant psychic powers så kör jag på Paroxysm ist då den ser väldigt bra ut, men det är bara om jag har planer på att gå stora units där det är tex 1 per squad, eftersom den bara kan reduca en unit.. men en Hive Tyrant kanske alltid ska gå på stora units