Och förutsatt att alla deltagare har tillgång till de modeller som är bäst i förhållande till sin poängkostnad. (I dagligt tal kallat för "ostiga enheter".)Gonka Koff skrev:jag tycker att både "ostighet" och "codex creep" gör såpass liten skillnad att det sällan spelar någon roll om man ser på det över loppet av en hel turnering (detta förutsatt att det är okompat och med begränsad användning av victory points).
3++ Artikel
Re: 3++ Artikel
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+1HeadWar skrev:Och förutsatt att alla deltagare har tillgång till de modeller som är bäst i förhållande till sin poängkostnad. (I dagligt tal kallat för "ostiga enheter".)Gonka Koff skrev:jag tycker att både "ostighet" och "codex creep" gör såpass liten skillnad att det sällan spelar någon roll om man ser på det över loppet av en hel turnering (detta förutsatt att det är okompat och med begränsad användning av victory points).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att principen är helt ok. Men det funkar inte så i verkligheten. I verkligheten spelar antagligen inte chaos/BA killen med BA för att det är fluffigt. Utan för att det är bra. Om chaoscodexet uppgraderas till att bli bättre än vad BA är så kommer han antagligen tycka att det är mer "fluffigt" att spela chaos och om BA fortsätter vara bättre så kommer det vara "BA-reglerna passar min fluff bättre".
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
länka gärna. jag känner verkligen inte igen mig i bilden av "fluff nazis" (som artikeln nämner), eller i att denna grupp gamers skulle se ner på folk som är mer kompetativt lagda. eller har jag missat något?Gonka Koff skrev:Tja, typ alla som tycker att komp är bra?L3go skrev:är det NÅGON annan än de "kompetativa" som reproducerar denna påstådda konflikt?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Problemet är ju, vad jag kan förstå, att fluffnazister och andra som inte tycker att det bara handlar om att vinna påtvingar alla stackars kompetitiva spelare en massa konstigheter med målningskrav och sånt...
Jag ska försöka förklara. Det beror av två anledningar.Gonka Koff skrev:? Är det här en hobby eller en religion?n00bn skrev: Hans polare som spelar Night Lords ska köra med kaos kodexet och inget annat.
Varför har du den åsikten? Vart kommer den ifrån?
Jag fattar absolut ingenting
För det första anser jag, att det osportsligt att endast marine spelare ska kunna välja och vraka mellan toppcodexar medans xenos-spelare får vänta fem-tio år för sitt nästa codex.
För det andra påverkar det min uppfattning av personen på andra sidan bordet. Om någon ställer upp sin night lord arme framför mig och säger ”dessa är blood angels” så är antar jag att han gör det för en sw lista är mycket kraftfullare än en chaos lista. Då antar jag att personen i fråga har en tvångsmässig tävlingsattityd och kommer göra allt för att vinna matchen. Det kommer helt enkelt inte bli en rolig match för mig.
Om jag istället får se en fint målad armé med det rätta färgschemat ställas upp, så kommer jag tänka att motspelaren, som har lagt ner tid och möda, inte väljer armén på grund av dens power och att mitt ovanstående kriterium som bådar för en skittrist match, inte kommer gå i uppfyllelse.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Så en färgmässigt korrekt SW-armé med 15 missile launcher-long fangs är bättre, fluffigare och roligare att möta än någon som spelar med en helt konverterad Raven Guard lista med BA-codexet med enbart jump packs?
Pyttsan.
Pyttsan.
Agreed.Seregon skrev:Så en färgmässigt korrekt SW-armé med 15 missile launcher-long fangs är bättre, fluffigare och roligare att möta än någon som spelar med en helt konverterad Raven Guard lista med BA-codexet med enbart jump packs?
Pyttsan.
BTW, dina Night Lords ser sjukt coola ut.
Det sa han väl inte? Han pratade om hur han uppfattade sin motståndare, innan slaget hade börjat.Seregon skrev:Så en färgmässigt korrekt SW-armé med 15 missile launcher-long fangs är bättre, fluffigare och roligare att möta än någon som spelar med en helt konverterad Raven Guard lista med BA-codexet med enbart jump packs?
Pyttsan.
Det är väl precis det här han menar med "fluff nazi" och att det är ens egna ansvar att man själv har kul.n00bn skrev: För det andra påverkar det min uppfattning av personen på andra sidan bordet. Om någon ställer upp sin night lord arme framför mig och säger ”dessa är blood angels” så är antar jag att han gör det för en sw lista är mycket kraftfullare än en chaos lista. Då antar jag att personen i fråga har en tvångsmässig tävlingsattityd och kommer göra allt för att vinna matchen. Det kommer helt enkelt inte bli en rolig match för mig.
Nu ursäktar jag för att jag använder dig som exempel n00bn, det är inget fel med din inställning. Han drar ju också upp att man bör snacka ihop sig innan matchen var man har för inställning till spelet/hobbyn. Efter ett snabbt snack så inser nog både Night Lord spelaren och du att ni antagligen inte kommer ha en rolig och givande match tillsammans och därför struntar ni att spela (eller vanligare, kommer fram till en bra kompromiss).
Jag tror de flesta "fluff nazis" (usch vilket fånigt benämning) och "WAAC" spelare kan vara lite flexibla i sitt spelande och möte varandra på mitten. Är det inte lite därför komp finns?
Jag har jag lika kul om jag tar en knasig ooptad lista och spelar knasiga missions mot lika knasiga listor, som när jag i timmar tweakar och optar min lista för att spela mot lika optade listor med standard missions. Det handlar lite om att kunna vara lite flexibel i sin inställning och kunna se det roliga i mer ett sätt att spela spelet. Det finns många sätt att spela 40k, alla gillar inte allt, men man behöver ju inte bunkra in sig i ett hörn i onödan.
Alexander Merinen