DHettNeck skrev:Strategiska moment:
1. Deployment
2. Alla movement phases (om man har en långsiktig plan)
3. Vad man prioriterar att slå ut i motståndarens armé
Det där är allt taktik, vilket är skiljt från strategi om man ska hårddra det.
Det strategiska momentet är att välja armé. Där finns det ganska många olika val att göra, men jag kan ta tre jättebassaker för att adressera frågan (sen går det ju själv att fundera ut hur många som det egentligen finns...)
1. Välj AT
2. Välj AP
3. Välj Rörlighet
EDIT:
Kan dessutom spinna vidare på detta. Eftersom en turnering är mellan 5-7 slag, så är det ett sjukt svårt och stort strategiskt moment att välja armé till den. En duktig spelare ser ju till att täcka in alla baser så gott det går, ELLER kan göra en dumdristigt djärv ensidig armé för att antingen försöka spela metaspelet eller kanske utnyttja de olika uppdragen på en turnering. Lyckas han var det ju rätt val.
Så att säga att det är ett värdelöst krigsspel är väl egentligen som att säga att Art of War är en värdelös krigsbok, eftersom den är så väldigt basal. Däremot är nog Om Krig (något) bättre om du vill lära dig att kriga ordentligt, eftersom den är mer djuplodande på krigskonst och lite mindre applicerbar till det verkliga livet. Sun Tzus principer kan man ju använda i många andra situationer.
Jag har spelat några "riktiga" krigsspel, sådana spel som tar månader eller år att spela om man spelar en kväll i veckan. Jag tycker de är grymt roliga, men bara för att det är stor skillnad på de och 40k innebär inte att 40k är ett dåligt spel (som den nedlåtande "beer and pretzels"-märkningen antyder).