Tips på bra schackklocka?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Jag är kluven.

Plus är att det blir mer rättvist och premierar snabbt spelande.
Ett plus till är att det blir tydligt exakt hur mycket tid man använder under spelet.
Motståndaren behöver heller inte bry sig hur mycket tid jag spenderar.
Så ur ett kompetitivt perspektiv är det såklart positivt.

Nackdelar;
Med klocka skulle jag fullständigt ignorera eventuella utläggningar eller sociala propåer från spelaren eller andra som ställer frågor om vår match. Då blir fokus på tiden och att stå prepp med savetärningar. Lite jobbar jag så ändå ibland när jag verkligen behöver fokusera utifrån respekt för mig, medspelaren & matchen. Vet vissa enstaka matcher där jag både känt mig och upplevts som en maskin. Inte de roligaste spelupplevelserna även om det oftast levererar bäst resultat.

Dessutom kan det öppna för vissa douschemoves när mer ruttade spelare möter nybörjare eller de som aldrig använt klockan.

Det gör också att spelet går ännu mindre från ”låt oss ha en fin stund tillsammans samtidigt som vi tävlar om vem som är bäst” till ”vem vinner?”.

Men schackklocka är sannolikt här för att stanna så ingen idé att sitta vid vägrenen och gnälla utan lika bra omfamna det.

Jag tror dock det är oerhört viktigt att ha glasklara, tydliga och uttalade regler kring hur hantera schackklocka. Att ha turneringar där man erbjuder möjligheten men inte tar ansvar för exakt hur det ska spelas är att bädda för konflikter och potentiellt dåliga spelupplevelser tror jag.

Nu finns det ju tydliga regler som länkat till ovan så kommer förhoppningsvis inte vara något problem med det.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Kaptenen »

Vi som provat i vår spelgrupp ser det mer som ett träningsredskap än något som behöver införas pronto.
Bara att bli medveten om hur mycket tid vi använde på olika moment, och hur mycket som slösades bort, gjorde att vi blev effektivare spelare och därmed en bättre motståndare - om målet är att hinna spela klart matchen innan tiden är ute.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Kaptenen skrev:Vi som provat i vår spelgrupp ser det mer som ett träningsredskap än något som behöver införas pronto.
Bara att bli medveten om hur mycket tid vi använde på olika moment, och hur mycket som slösades bort, gjorde att vi blev effektivare spelare och därmed en bättre motståndare - om målet är att hinna spela klart matchen innan tiden är ute.
Den köper jag absolut och skulle gärna testa detta utifrån de premisserna omgående! Jag är själv nyfiken rent objektivt hur fort jag faktiskt kan få till mitt spel.

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

Nurgle skrev:
Kaptenen skrev:Vi som provat i vår spelgrupp ser det mer som ett träningsredskap än något som behöver införas pronto.
Bara att bli medveten om hur mycket tid vi använde på olika moment, och hur mycket som slösades bort, gjorde att vi blev effektivare spelare och därmed en bättre motståndare - om målet är att hinna spela klart matchen innan tiden är ute.
Den köper jag absolut och skulle gärna testa detta utifrån de premisserna omgående! Jag är själv nyfiken rent objektivt hur fort jag faktiskt kan få till mitt spel.
Tror att det upplägget kan vara stor hjälp när det gäller att utveckla ens spel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Flogger »

Jag kommer testa schackklocka nästa gång jag arrar. Detta stuket:

75min per spelare.
W/L system med tiebreakers (där klockan kan vara en av tiebreakers)
Går din tid ut så förlorar du matchen.
Vid regeldispyter så pausas klockan och en arra gör får komma och göra en bedömning.

Du kör din runda som vanligt men om motståndarn ska slå saves och liknande (typ intecept, finns det kvar?) får du slå över klockan.

Inte spikat men något i detta stuk tänker jag mig. Funkar utmärkt i WMH, finns ingen anledning att det inte skulle funka i 40k. Vår förening har också en schackklocka till varje spelbord redan så inget besvär för spelarna att oroa sig för :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Flogger skrev:Jag kommer testa schackklocka nästa gång jag arrar. Detta stuket:

75min per spelare.
W/L system med tiebreakers (där klockan kan vara en av tiebreakers)
Går din tid ut så förlorar du matchen.
Vid regeldispyter så pausas klockan och en arra gör får komma och göra en bedömning.

Du kör din runda som vanligt men om motståndarn ska slå saves och liknande (typ intecept, finns det kvar?) får du slå över klockan.

Inte spikat men något i detta stuk tänker jag mig. Funkar utmärkt i WMH, finns ingen anledning att det inte skulle funka i 40k. Vår förening har också en schackklocka till varje spelbord redan så inget besvär för spelarna att oroa sig för :)
Bild

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Flogger »

Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Nurgle »

Epic winning :)
Wub wub!

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av RUNE »

En fundering som uppstod var att när man kör med schackklocka så borde man kanske inte ha restriktioner på arméerna. (Typ highlander).
Det blir ju så för mig i alla fall att om jag t.ex. spelar Imperial Guard* så vill jag kanske köra en Russ-baserad lista för att inte lägga ner tid på att flytta horder av infanterister. Då tänker jag att man kanske inte ska hindras från det upplägget. Likadant om man spelar Tyranids så vill man kanske göra en mer monsterbaserad lista.

Jag lyssnade på Björns live-sändning i går och tänkte på speciellt en sak han sa om schackklockor. I exemplet så valde en motståndare att skjuta med alla sina 32 (?) Orker på en Space Marine enhet och efter allt tärningsrullande så mynnade bredsidan ut i ett wound. Som save:ades. Så där gick ett antal minuter för något som bara genererade ett wound. Dessutom så gör Orkerna förmodligen bättre ifrån sig i närstrid så det hade varit smartare (i ett parti med schackklocka) att strunta i att skjuta och gå direkt till närstrid.

Även om man kan förbereda mycket av sitt spelande genom t.ex. ha ordentligt med tärningar om man en armé som skjuter mycket så kommer man nog, beroende på tiden, behöva ta liknande val rakt igenom partiet. Jag tycker om att spela Imperial Guard med hyfsat mycket infanteri (typ 5 squadar) och deras lasguns kan mala ner även Space Marines om man bara skjuter mycket. (Tänk; rapid fire). Men i ett klockat parti så hade jag nog avstått från det eftersom det blir för mycket tid spenderat, för en för liten utdelning.

*) Ja, jag vet att det numera heter Astra Militarum men jag kommer ligga i en mörk, kall grav innan jag börjar kalla Imperial Guard för det.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Foxen
Inlägg: 143
Blev medlem: 04 jun 2015, 07:03

Re: Tips på bra schackklocka?

Inlägg av Foxen »

Men om det är en turnering så har du ju en visst tid på dig innan matchen är slut oavsett om du har en separat klocka som påminner om tiden eller ej?

Skriv svar