List-inskicks standard för turneringar
Re: List-inskicks standard för turneringar
Jag skall försöka klämma ur mig ett förslag också.
Om det är komp med i bilden skriver jag naturligtvis kompen 
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- Spell Familiar
Bryr mig verkligen marginellt hur en sådan ser ut men om jag måste välja sida är jag med Olof och hans logiska parenteser.
Vad som ÄR viktigt är att detta kollektiv ger mandat åt en liten grupp individer att ta fram en fastställd mall.
Om sen arret väljer att bry sig eller inte är upp till dem. Men det är strukturen och likformigheten jag är ute efter.
Jag nominerar mig själv att delta i arbetet.
Vad som ÄR viktigt är att detta kollektiv ger mandat åt en liten grupp individer att ta fram en fastställd mall.
Om sen arret väljer att bry sig eller inte är upp till dem. Men det är strukturen och likformigheten jag är ute efter.
Jag nominerar mig själv att delta i arbetet.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker precis tvärt om. Listorna ska vara så lättlästa som möjligt, och då är dessa förslag tvärt emot vad man vill ha.fauh skrev:Jag tror att det är viktigare att ha fullständig komp och poänh även på wargear då det 1. Gör det tydligare vilket wargear enheten har 2. Exponerar misstag i betalning av komp / poäng.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
+1, dessvärre. Förstår tanken, men det blir snabbt oläsligt.DHettNeck skrev:Jag tycker precis tvärt om. Listorna ska vara så lättlästa som möjligt, och då är dessa förslag tvärt emot vad man vill ha.fauh skrev:Jag tror att det är viktigare att ha fullständig komp och poänh även på wargear då det 1. Gör det tydligare vilket wargear enheten har 2. Exponerar misstag i betalning av komp / poäng.
Kan man inte ha mallar för ett par olika nivåer från typ ETC standard till antekningar med spelrelevant info, så får turneringsarrangörer specificera i tråden om vilken dom vill att man skall skicka in listorna som, lite som att man väljer kompmall. Är det fantasia eller någon turnering med typ easy-comp kanske man inte behöver skriva ut allt exakt, men är det en turnering med en mer komplicerad mall kanske det är mer relevant att ha en väldigt detaljerad lista så att den är enklare att kolla igenom.
- NilssonHarHund
Eftersom alla tycker olika om vad som är viktigt tycker jag battlescribe-principen är bra. Om listan skrivs in i och sparas av något webbformulär/program kan man låta den som läser listan själv välja lämpligt utskriftsformat. I Battlescribe finns exempelvis typ 10 parametrar man kan välja bland för att formatera sin lista för läsning. Förvisso gillar jag inget av dem, men principen är bra för ju mer valmöjligheter i formateringen desto bättre.
Därför tycker jag snarare att man borde diskutera ett detaljerat dataformat, formaterat i säg JSON, som kan användas som rådata och sedan formateras av andra program efter tycke och smak.
Därför tycker jag snarare att man borde diskutera ett detaljerat dataformat, formaterat i säg JSON, som kan användas som rådata och sedan formateras av andra program efter tycke och smak.
Mina synpunkter:
Behövs en standard? Jag vill säga nej, men efter att ha suttit i flera turneringar och kliat mig i huvudet över vad folk faktiskt har i sina listor eller helt enkelt bara gett upp att försöka läsa vissa listor måste jag tyvärr säga ja. En lättläst standard hade varit bra.
Vad som ska skrivas ut tycker jag är i princip alla saker där det finns ett val. Även grundutrustning som kan väljas bort tycker jag kan vara bra att ha utskriven eftersom alla inte har stenkoll på alla codexar. Om det t.ex. enbart står "Dreadnought" så börjar jag fundera över vilket vapen det är de kommer med i grund. Tidigare var det Assault cannon, sen ändrades det till multimelta. Har det ändrats i senaste codexen? (Nu vet jag iofs att det inte har ändrats, men ni förstår poängen.) Och en person som inte spelar marines alls har sannolikt inte koll på det. Däremot tycker jag också att det blir för plottrig med all grundutrustning som inte kan väljas bort eller bytas ut.
Sen gillar jag när man skriver ut antal på enheten, även om den bara är grundstorlek. Samma sak där, alla har inte koll på hur stora alla val är som grund. Det är enkelt att skriva ut antalet modeller. Och med uppgraderade karaktärer brukar jag skriva dem separat så att man slipper fundera om de är utöver de andra modellerna eller inte. Exempelvis skriver jag 10 ork boyz där en har upgraderats till en nob som 9+1 Ork boyz (och skriver sedan ut att de har fått en nob-uppgradering.
Poäng tycker jag ska skrivas ut för varje separat enhet. Exempelvis så bör poängen för en tactical squad skrivas separat från deras rhino. Men att skriva ut alla individuella uppgraderingars kostnad blir för plottrigt.
Sen tänkte jag vara elak och använda era exempel för att påpeka saker som jag tycker är fel i hur folk skriver listor men som man ser ofta.
Behövs en standard? Jag vill säga nej, men efter att ha suttit i flera turneringar och kliat mig i huvudet över vad folk faktiskt har i sina listor eller helt enkelt bara gett upp att försöka läsa vissa listor måste jag tyvärr säga ja. En lättläst standard hade varit bra.
Vad som ska skrivas ut tycker jag är i princip alla saker där det finns ett val. Även grundutrustning som kan väljas bort tycker jag kan vara bra att ha utskriven eftersom alla inte har stenkoll på alla codexar. Om det t.ex. enbart står "Dreadnought" så börjar jag fundera över vilket vapen det är de kommer med i grund. Tidigare var det Assault cannon, sen ändrades det till multimelta. Har det ändrats i senaste codexen? (Nu vet jag iofs att det inte har ändrats, men ni förstår poängen.) Och en person som inte spelar marines alls har sannolikt inte koll på det. Däremot tycker jag också att det blir för plottrig med all grundutrustning som inte kan väljas bort eller bytas ut.
Sen gillar jag när man skriver ut antal på enheten, även om den bara är grundstorlek. Samma sak där, alla har inte koll på hur stora alla val är som grund. Det är enkelt att skriva ut antalet modeller. Och med uppgraderade karaktärer brukar jag skriva dem separat så att man slipper fundera om de är utöver de andra modellerna eller inte. Exempelvis skriver jag 10 ork boyz där en har upgraderats till en nob som 9+1 Ork boyz (och skriver sedan ut att de har fått en nob-uppgradering.
Poäng tycker jag ska skrivas ut för varje separat enhet. Exempelvis så bör poängen för en tactical squad skrivas separat från deras rhino. Men att skriva ut alla individuella uppgraderingars kostnad blir för plottrigt.
Sen tänkte jag vara elak och använda era exempel för att påpeka saker som jag tycker är fel i hur folk skriver listor men som man ser ofta.
Om inte jag har missat någon ändring så kan en Hive tyrant inte köpa devourers, utan det han kan köpa är twin-linked devourers. Att det står bara devourers gör att alla som kan tyranidcodexen vet exakt vad det handlar om, men för folk som inte kan alla valen kan tro att han faktiskt är beväpnad med det som står i listan, d.v.s. vanliga devourers. Jag tycker ofta man ser liknande skrivningar.Hive Tyrant - 240p
Wings, 2 devourers, electroshock grubs
Han har force weapon i grund och kan (i princip) inte välja bort det. Men vilken sorts force weapon? I det fallet tycker jag att det bör skrivas ut och med exempelvis är en force axe eller en force staff.HQ
Librarian - 90 PTS - x komp
Lvl 2
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Det har gått ett dygn och ingen(som orkat bry sig) verkar ha ngt emot detta. Så jag kastar lite mer tid på det.
Skriver ut samma ganska komplexa enhet på de olika sätt som givits.
Samlar de olika förslagen i första posten, kommer updatera den efter hand. När ni sedan kommenterar på förslagen tänk på att vara konstruktiva(bete er som folk), annars lägger jag ned det hela
Skriver ut samma ganska komplexa enhet på de olika sätt som givits.
Samlar de olika förslagen i första posten, kommer updatera den efter hand. När ni sedan kommenterar på förslagen tänk på att vara konstruktiva(bete er som folk), annars lägger jag ned det hela
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag har en sak emot mallar egentligen, och det är att dom aldrig funkar för alla typer av enheter och kompsystem.
Jag skulle mycket hellre se en lista med riktlinjer som följs av förslag. På så sätt behöver ingen oroa sig över att följa formatet till punkt och pricka, men alla kan förstå hur listorna bör formateras.
Jag skulle mycket hellre se en lista med riktlinjer som följs av förslag. På så sätt behöver ingen oroa sig över att följa formatet till punkt och pricka, men alla kan förstå hur listorna bör formateras.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis