Lampén Live i USA

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av egge »

Jag håller med. Hade varit väldigt kul med två bord som visades under exempelvis gothcon.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Toastern
Inlägg: 124
Blev medlem: 07 aug 2010, 14:35

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Toastern »

Grattis till Lampén (måste ha gått 7-1 overall? Inte illa!) och Team Sweden!

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av paintner »

Tror att vad de behöver också är 2-3 kameror per bord som man kan fippla mellan.
En som visar överifrån och en från sidan av bordet. Sedan ev. ett ställe där man slår tärningarna med en tredje kamera för att flika in så man kan se men det känns lite overkill. Bättre tärningar skulle funka som sagt.

Tror att intervju med spelarna innan matchen börjar, efter de vet vad de möter, skulle vara bra. Så kommentatorerna får en bild av vad spelaren tänker. Bara se på SC2 där de pratar med spelarna innan om taktiker och vad de tänker om motstånd osv. Det kan ge mer att prata om och en liten hint om vad spelarna tänker göra och om de går på samma linje osv.

Två bra webcams, en laptop och snabbt bredband så är det ju bara testa och se vad som kan göras på den svenska scenen.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Bengt »

Jo det behövs helt klart lite extra från kommentatorerna, det kan vara lite svårt att se vad som händer i 40k om jämför med traditionella publiksporter.

Jag tittade in någon gång mot slutet av Henriks match mot vita rymdmatroser och då körde de en kamera ovanför bordet som visade tärningsslag medan spelarna plockade med figurer som var precis utanför bild. Och kommentatorerna pratade bara om terräng tills matchen tog slut.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Seregon »

Bengt skrev:Jo det behövs helt klart lite extra från kommentatorerna, det kan vara lite svårt att se vad som händer i 40k om jämför med traditionella publiksporter.

Jag tittade in någon gång mot slutet av Henriks match mot vita rymdmatroser och då körde de en kamera ovanför bordet som visade tärningsslag medan spelarna plockade med figurer som var precis utanför bild. Och kommentatorerna pratade bara om terräng tills matchen tog slut.
Fast den matchen, samt den som spelades samtidigt på bord 2 (ork vs ork) var ingenting de kommenterade, utan mest på i bakgrunden medan de hade sitt pre-game-snack inför de två sista matcherna.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

paintner
Inlägg: 704
Blev medlem: 28 nov 2009, 01:47

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av paintner »

får väl göra ett test. någon som känner de har möjlighet att få fatt på två bra webcams och en laptop och microfon så =)
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Bengt »

Seregon skrev:
Bengt skrev:Jo det behövs helt klart lite extra från kommentatorerna, det kan vara lite svårt att se vad som händer i 40k om jämför med traditionella publiksporter.

Jag tittade in någon gång mot slutet av Henriks match mot vita rymdmatroser och då körde de en kamera ovanför bordet som visade tärningsslag medan spelarna plockade med figurer som var precis utanför bild. Och kommentatorerna pratade bara om terräng tills matchen tog slut.
Fast den matchen, samt den som spelades samtidigt på bord 2 (ork vs ork) var ingenting de kommenterade, utan mest på i bakgrunden medan de hade sitt pre-game-snack inför de två sista matcherna.
Så de försökte medvetet tråka ut lyssnarna? Mission accomplished!

- Fin terräng de har här...
- Jo den är fin.
- Den där kullen, är den 2-2.5 tum hög tror du?
- Ja den är nog ungefär 2 tum hög.
etc

Nej gräv upp Lennart Hyland så det blir lite fart på referaten!

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av guildmaster »

paintner skrev:Två bra webcams, en laptop och snabbt bredband så är det ju bara testa och se vad som kan göras på den svenska scenen.
Ett stort problem var ljudet. Jag vet inte om UStream har någon begränsning. Med bättre ljud skulle det vara mycket skönare att se/lyssna på matchen. Det och någon expertkommentator (motsvarande Glen Hysén) som kommenterar vad som händer och gissar vad spelarna försöker göra.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Flygmaskin »

Om vi skall ha en kommentator från svenska 40k scenen så ser jag ingen som skulle göra jobbet bättre än Fanni. Förolämpningarna och könsorden skulle florera!
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Lampén Live i USA

Inlägg av Seregon »

guildmaster skrev:
paintner skrev:Två bra webcams, en laptop och snabbt bredband så är det ju bara testa och se vad som kan göras på den svenska scenen.
Ett stort problem var ljudet. Jag vet inte om UStream har någon begränsning. Med bättre ljud skulle det vara mycket skönare att se/lyssna på matchen. Det och någon expertkommentator (motsvarande Glen Hysén) som kommenterar vad som händer och gissar vad spelarna försöker göra.
Ljudet var riktigt bra under testsändningarna, men det översattes tyvärr inte jättebra från hemmet till stora Adepticon med massor av folk som lät samtidigt. Jag misstänker dock att något liknande kommer att göras även till nästa år, och att de som sänder då kommer försöka lösa problemet med allt bakgrundsljud.

Jag vet att IC-gänget gärna hade haft ett separat tärningsbord med kamera, men att de omöjligen kunde tvinga folk att slå sina tärningar på ett separat bord utan att det var inskrivet i turneringsreglerna, samt att de inte hade en tillräckligt stor budget (egna fickor, med lite sponsring) för att ha fler kameror än vad de hade.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Skriv svar