Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Smurftomten
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 jan 2013, 17:06

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Smurftomten »

Jag betalar för Spotify, Netflix och Viaplay så nej och även mina codex.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ismeno »

Smurftomten skrev:Jag betalar för Spotify, Netflix och Viaplay så nej och även mina codex.
Moder Teresa?
Good for you. Själv hoppas jag det onda GW-Imperiet går i graven så 40K hamnar i människohänder igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Har du någonsin lånat en film av en kompis? Precis lika fel, nu har du undvikit att stödja företaget bakom filmen och snyltar på din polares stöd till företaget. Precis som när folk lånar figurer av varandra till turneringar, helt absurt, har du inte råd att köpa egna eller? Byt hobby då. "Men jag ville bara testa den armén en gång.." NEJ! Då får du fan köpa armén! Skärp dig! Har du inte ett heltidsjobb kanske du ska syssla med en annan hobby helt enkelt?

Eller hur långt ska vi dra detta?


Är ditt samvete rent? Good for you. Gudarna är nog inte missnöjda de heller så kör på med det som funkar för dig.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Jonke »

Diskussionen är intressant, jag tycker det är positivt att läsa olika personers olika perspektiv på saken. Så för det goda samtalets skull kan vi kan väl undvika påhopp på varandra. Tex antyda att de som laddar ner är grovt kriminella eller att de som inte gör det är skenheliga etc :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Röde »

Själv är jag helt awsome...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Nurgle »

Röde skrev:Själv är jag helt awsome...
+1

Jag lämnar länstolen och dyker i mot bättre vetande.

Köper man piratkopior, laddar ner gratisfilm, fulstreamar eller annat så begår man aktivt en handling som innebär att man ger fingret åt upphovsrätten, vare sig det är lagbrott eller inte.

Så det handlar om huruvida man tycker det är moraliskt försvarbart eller inte att i någon form tillskansa sig någon annans verk utan att betala för det (till upphovspersonen).

Skulle merparten göra det innebär det långsiktigt att kvaliteten och utbudet försämras eftersom alla skapare är beroende av att det rullar in kulor. WHF är ett exempel, det kostar för mycket med lager, distribution, design, marknadsföring, butiker etc. Det är ingen offentlig verksamhet utan finansieras av oss - kunderna.

Med det sagt kan jag för egen del vara öppen med att jag konsumerar utan att betala ibland. Jag vet att det är att inte respektera upphovsrätten men väljer ändå att göra det. Jag kan inte påstår att jag inte vet att det ur ett totalperspektiv är fel men låter min egen moral styra.

Jag skulle kunna rättfärdiga det genom att jag vet att inom varje genre konsumerar jag betydligt mycket mer än jag skulle gjort utan dagens massiva tillgänglighetssamhälle. Idag hyr jag film 4-5 gånger i månaden och betalar x hundralappar för filmkanaler, samtidigt som jag även streamar gratis ibland. Detsamma gäller om jag nån gång skulle köpa fulgjutet (vilket jag inte gjort) - det skulle förmodligen inte ens utgöra 10% av det jag investerar årligen i 40k via GW.

Men helt ärligt så beror det på att jag ibland ger fingret åt upphovsrätten. Något annat vore hyckleri att påstå. Min moral kan leva med att jag gör det och det påverkar inte min nattsömn.

Stefan
Inlägg: 288
Blev medlem: 01 dec 2010, 21:17

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Stefan »

Gör vad du vill skall vara Lagens hela.
Stefan "Krak" Hedström

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Stefan skrev:Gör vad du vill skall vara Lagens hela.
Och DÄR kom Aleister Crowley in och sa ett fint avslutade ord, för att sätta en liten religiös nihilistisk prägel på diskussionen, gillar't!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Lottomannen »

Nurgle skrev:
Röde skrev:Själv är jag helt awsome...
+1

Jag lämnar länstolen och dyker i mot bättre vetande.

Köper man piratkopior, laddar ner gratisfilm, fulstreamar eller annat så begår man aktivt en handling som innebär att man ger fingret åt upphovsrätten, vare sig det är lagbrott eller inte.

Så det handlar om huruvida man tycker det är moraliskt försvarbart eller inte att i någon form tillskansa sig någon annans verk utan att betala för det (till upphovspersonen).

Skulle merparten göra det innebär det långsiktigt att kvaliteten och utbudet försämras eftersom alla skapare är beroende av att det rullar in kulor. WHF är ett exempel, det kostar för mycket med lager, distribution, design, marknadsföring, butiker etc. Det är ingen offentlig verksamhet utan finansieras av oss - kunderna.

Med det sagt kan jag för egen del vara öppen med att jag konsumerar utan att betala ibland. Jag vet att det är att inte respektera upphovsrätten men väljer ändå att göra det. Jag kan inte påstår att jag inte vet att det ur ett totalperspektiv är fel men låter min egen moral styra.

Jag skulle kunna rättfärdiga det genom att jag vet att inom varje genre konsumerar jag betydligt mycket mer än jag skulle gjort utan dagens massiva tillgänglighetssamhälle. Idag hyr jag film 4-5 gånger i månaden och betalar x hundralappar för filmkanaler, samtidigt som jag även streamar gratis ibland. Detsamma gäller om jag nån gång skulle köpa fulgjutet (vilket jag inte gjort) - det skulle förmodligen inte ens utgöra 10% av det jag investerar årligen i 40k via GW.

Men helt ärligt så beror det på att jag ibland ger fingret åt upphovsrätten. Något annat vore hyckleri att påstå. Min moral kan leva med att jag gör det och det påverkar inte min nattsömn.
Vad han sa.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Willow242
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 maj 2010, 14:40

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Willow242 »

Inga inlägg i fulplast tråden så jag gör ett litet inlägg för att uppdatera.

Slutade med hobbyn för att jag fick småglin för 5 år sedan. Tittar alltid in på FW och GW sida och njuter av de vackra modellerna men gråter av priset.

La en beställning från Z (fulplastleverantör från Kina/Singapore), och sedan några dagar senare en till då FW precis släppt Regal Dorn. Beställde endast FW saker, uppgradekits, alla primarker utom 3 samt massa andra godingar, contemptors, leviathans, deathshrouds med mera. Priset var ca 25% av FW's 400 dollar jag mig produkter som FW skulle tagit ca 1000 pund för.

Fick häromveckan hem sakerna och kvalitén är grymt bra, i alla fall på den nya sakerna, jag har lagt säkert 50.000 på FW saker innan och här var det lika bra eller ibland bättre (sist jag beställde från FW var när dom släppte Fulgrim så deras kvalité har säkert bättrats på), kan tänka mig att äldre modeller har sämre och mer utslitna molds. Nackdelen var såklart att en och annan tunn grej brutits av tex ett svärd, och att i ena beställningen fattades 3 produkter varav ena Dorn, anledningen till att jag beställde. Resinet är dock inte lika bra som FW men nästan.

Snubben som skickar är grym och lägger en tulldeklaration på leksaker för 10 dollar, så Postmords avgifter blir runt 90 kronor totalt.

Nu fick jag ju beställa lite färger och penslar och sådant så GW fick en sådär 1500 av mina skattade pengar för detta och jag kommer köpa deras plastsprues att använda mina uppgrades på, fordon typ en Rhino, Landrider med mera hade jag fortfarande köpa av GW då skillnaden på dessa i pris är mindre och GW's plastkits bygger bättre och man slipper greenstuffa saker.

Beställer ni fulrecasts från Kina så se till att de lägger in ert mobilnummer i försändelsen så att postmord kan smsa er tullbetalning, då går den hanteringen på ca 7 dagar istället för ibland någon månad.

Skriv svar