Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Katarsis skrev:
Men... Nu kollade jag ju på en gratiskopia istället för att gå och se Betnér live... :? Hmmm...
Du har väl inte Betnér hemma(fysiskt) i ditt vardagsrum som står och väntar på att du ska se den scenen?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Katarsis »

Öh, nej... Precis på samma sätt som jag inte har James Cameron i standby-läge hemma, väntandes på att få producera Avatar 2 framför mina ögon.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av John_F »

Men skärpning nu. Tänk er in i följande situation: ni har kommit på en riktigt bra spelide. Så bra att ni beslutar er för att säga upp er från arbetet för att starta eget och få arbeta med nåt ni verkligen brinner för. Så efter två år, tre anställda och nån miljon lånade kronor har ni en färdig produkt. Ett spel, men riktigt bra regler, sköna figurer och en intresserad marknad. Hur skulle det då kännas om nån rakt upp och ner kopierade era regler och er figurdesign och sålde dessa?

GW är ingen onskefull maskin utan ett företag med mänskliga medarbetare som antagligen känner ungefär som situationen jag beskriver ovan.. Man skäms lite över 40k communitin när man läser en del av inläggen i den här tråden.

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Loudhoward »

John_F skrev:Men skärpning nu. Tänk er in i följande situation: ni har kommit på en riktigt bra spelide. Så bra att ni beslutar er för att säga upp er från arbetet för att starta eget och få arbeta med nåt ni verkligen brinner för. Så efter två år, tre anställda och nån miljon lånade kronor har ni en färdig produkt. Ett spel, men riktigt bra regler, sköna figurer och en intresserad marknad. Hur skulle det då kännas om nån rakt upp och ner kopierade era regler och er figurdesign och sålde dessa?

GW är ingen onskefull maskin utan ett företag med mänskliga medarbetare som antagligen känner ungefär som situationen jag beskriver ovan.. Man skäms lite över 40k communitin när man läser en del av inläggen i den här tråden.
Tänk dig sedan att det går 30år och priserna av någon anledning går upp med 2000%, visst har kostnaderna gått upp, men spelet är inte 2000% bättre varpå gamla spelare muttrar "det var bättre förr", kanske med all rätt.

DU fick betalt för din spelidé den dagen du börsintroducerades (ELLER fick möjlighet att få betalt om du valde att behålla dina aktier) och spelarna börjar nu närma sig gränsen för vad de har råd med för att kunna fortsätta med hobbyn.

Jag säger inte att det är rätt att köpa pirat (och har själv aldrig gjort det), jag säger bara att NÅGOT är fel inom GW. Antingen har man en dålig affärsidé som leder till "dåliga resultat" trots en strålande produkt eller så har man en lysande affärsidé, lysande produkt och skickliga ekonomer som flyttar siffror för att rättfärdiga höga priser.

Jag gnäller över priserna, jag förstår piraterna, jag böjer mig fram och betalar.

EDIT: 2000% är hittepå...

elaktomte
Inlägg: 163
Blev medlem: 29 jan 2014, 23:53

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av elaktomte »

Loudhoward skrev:
John_F skrev:Men skärpning nu. Tänk er in i följande situation: ni har kommit på en riktigt bra spelide. Så bra att ni beslutar er för att säga upp er från arbetet för att starta eget och få arbeta med nåt ni verkligen brinner för. Så efter två år, tre anställda och nån miljon lånade kronor har ni en färdig produkt. Ett spel, men riktigt bra regler, sköna figurer och en intresserad marknad. Hur skulle det då kännas om nån rakt upp och ner kopierade era regler och er figurdesign och sålde dessa?

GW är ingen onskefull maskin utan ett företag med mänskliga medarbetare som antagligen känner ungefär som situationen jag beskriver ovan.. Man skäms lite över 40k communitin när man läser en del av inläggen i den här tråden.
Tänk dig sedan att det går 30år och priserna av någon anledning går upp med 2000%, visst har kostnaderna gått upp, men spelet är inte 2000% bättre varpå gamla spelare muttrar "det var bättre förr", kanske med all rätt.

DU fick betalt för din spelidé den dagen du börsintroducerades (ELLER fick möjlighet att få betalt om du valde att behålla dina aktier) och spelarna börjar nu närma sig gränsen för vad de har råd med för att kunna fortsätta med hobbyn.

Jag säger inte att det är rätt att köpa pirat (och har själv aldrig gjort det), jag säger bara att NÅGOT är fel inom GW. Antingen har man en dålig affärsidé som leder till "dåliga resultat" trots en strålande produkt eller så har man en lysande affärsidé, lysande produkt och skickliga ekonomer som flyttar siffror för att rättfärdiga höga priser.

Jag gnäller över priserna, jag förstår piraterna, jag böjer mig fram och betalar.

EDIT: 2000% är hittepå...

+1

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Denkan »

Så, är det inte dags att avsluta denna tråd. Då de båda lägrena i princip ältar frågan om och om igen. Och dessutom gått ifrån den egentliga frågeställningen.
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Oavsett hur dyrt eller vilka överpriser GW har så är det fortfarande fel med plagiat. Kvittar vilka fildelarargument,gå över röd gubbe eller någon form av kinesisk Mary Poppins som ska göra underverk med GWs marknad genom att jämna ut priserna med plagiat.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av egge »

John_F skrev:Men skärpning nu. Tänk er in i följande situation: ni har kommit på en riktigt bra spelide. Så bra att ni beslutar er för att säga upp er från arbetet för att starta eget och få arbeta med nåt ni verkligen brinner för. Så efter två år, tre anställda och nån miljon lånade kronor har ni en färdig produkt. Ett spel, men riktigt bra regler, sköna figurer och en intresserad marknad. Hur skulle det då kännas om nån rakt upp och ner kopierade era regler och er figurdesign och sålde dessa?
Som att det var en dum ide att ha en affärsidé som är baserat på ett extremt gammalt koncept som fungerar väl när marknaden består av hembygden men inte alls när det finns lite globalisering?

För mig är det lite som att klaga över att jag kan inte sälja min nya idé: ett fordon som är på fyra hjul som man kan sitta fyra-fem personer i bilen och drivs av bensin och sedan klaga på att det inte fungerade för folk har redan gjort det och kursat eller så finns det så många som kan göra samma sak fast bättre.

Om du har en bra marknad så är det bäst att du tar hänsyn till hur du prissätter dina saker - de måste tolerera konkurrens. Folk tycks tro att piratkopior slår ut ens egna företag. Men likvärdiga substitut är troligen mycket mer farliga. Gör du ett spel som har en intressant marknad så kommer folk kunna göra ett annat spel mot samma marknad och är du inte bäst då så är du körd på dem bitarna du inte är tillräckligt bra på.

Problemet är att folk vill ha kvar marginalerna som behövs för att täcka för sin investering även efter investeringen har betalt sig. Sedan när andra gör kopior utan behovet att betala tillbaka lika mycket investeringar (dock har de alltid en investering också, som regel) och du inte är beredd att sätta det priset som faktiskt skall gälla som ett marknadsmässigt pris så får du helt enkelt ta smällen.

Det man glömmer är att om du är först ut så har du en viss tid (rätt bra tid många gånger) som du kan tjäna pengar och när du har fått tillbaka för investeringen så bör du sänka priset till "rätt nivå". Det innebär att folk som kommer kopiera måste sätta högre pris för att betala in sin investering för att bara kunna kopiera dina saker. De kan inte sätta ett pris för att betala tillbaka sin investering för då hamnar de högre än dig och samtidigt måste de sätta lägre pris än dig för att kunna komma in på marknaden vilket gör att fler kopior sker.

Kopiera är fel. Men jag gråter inte mycket för det på grund av detta. Folk generellt sätt förlorar inte heller jobb på grund av kopiering/piratkopiering heller. På kort sikt visst men då folk ändå spenderar sina pengar så folk jobb någon annanstans ändå.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Röde »

Tråden börjar att bli lite pinsam tycker jag... Jag håller med Denkan. Stäng!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av eldrak »

John_F skrev:Men skärpning nu. Tänk er in i följande situation: ni har kommit på en riktigt bra spelide. Så bra att ni beslutar er för att säga upp er från arbetet för att starta eget och få arbeta med nåt ni verkligen brinner för. Så efter två år, tre anställda och nån miljon lånade kronor har ni en färdig produkt. Ett spel, men riktigt bra regler, sköna figurer och en intresserad marknad. Hur skulle det då kännas om nån rakt upp och ner kopierade era regler och er figurdesign och sålde dessa?

GW är ingen onskefull maskin utan ett företag med mänskliga medarbetare som antagligen känner ungefär som situationen jag beskriver ovan.. Man skäms lite över 40k communitin när man läser en del av inläggen i den här tråden.
Just regler kan du vad jag vet inte copyrighta, det du kan copyrighta är grafisk layout och design. För de flesta (bräd)spel kan man därför få tag på reglerna gratis via tillverkarnas hemsidor och tex boardgamegeek.

Skriv svar