Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Loudhoward »

Ohman skrev:Att tro kineserna är någon slags modern Robin Hood som vill sänka priser är ironiskt, de är bara ute efter att själv kunna leva ett above average liv i kina.
Det är det väl heller ingen som säger? Vi har alla en gräns för vad vi finner acceptabelt att betala för ett antal plastfigurer. Jag har inte köpt något annat än GW personligen men har istället köpt delar begagnat och konverterat en del där blisterpacks helt enkelt varit för dyrt för min smak.

Se istället faktumet att just denna marknad finns, och florerar, som att det finns ett missnöje bland kunderna.

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Loudhoward »

Ohman skrev:Ägarna på torrentsidor får inte mina pengar. Jag betalar inte 40kr via paypal för att få ladda ner X film.

Din trafik på sidan genererar intäkter. Indirekt eller direkt spelar mindre roll, laddar du ner filmer stödjer du piratscenen.

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Loudhoward skrev:
Ohman skrev:Att tro kineserna är någon slags modern Robin Hood som vill sänka priser är ironiskt, de är bara ute efter att själv kunna leva ett above average liv i kina.
Det är det väl heller ingen som säger? Vi har alla en gräns för vad vi finner acceptabelt att betala för ett antal plastfigurer. Jag har inte köpt något annat än GW personligen men har istället köpt delar begagnat och konverterat en del där blisterpacks helt enkelt varit för dyrt för min smak.

Se istället faktumet att just denna marknad finns, och florerar, som att det finns ett missnöje bland kunderna.
Vem har skapat marknaden? Missnöjda kunder som har pumpat in pengar i kinesiska recasters i hopp om att jämna ut marknaden för att få GW att sänka sina priser?
Din trafik på sidan genererar intäkter. Indirekt eller direkt spelar mindre roll, laddar du ner filmer stödjer du piratscenen.
Jämförelsen började med nerladdad film vs. recasts, vilket jag påpekade var en stor skillnad. Att gå in djupare på detta finns det gott om forum för att diskutera djupare i.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Tycker det är gulligt att du blivit "frälst" och inte längre köper sådana här figurer. Men som jag säger till Jehovas, knacka på någon annan dörr och låt de som vill handla från kina göra det. De ångrar sig säkert i efterlivet sen och ber om förlåtelse.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ohman
Inlägg: 272
Blev medlem: 23 nov 2011, 15:23

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Ohman »

Ah hederlig svensk avundsjuka :) Recasts är bara en bråkdel av vad jag har haft i FW väg ;) Jag må ha vandrat iväg från den raka stigen en kort period men innan dess var jag lika stor FW fanboy som jag är nu! Jag hävdar fortfarande att det är skitkvalite jämfört med "the real deal". Känns dessutom jävligt mycket bättre att ha original än en halvtaskig kopia.

Till ts: Lycka till med dina äventyr, du blir säkert mer besviken än glad(du kommer bli glad), det är bara du som bestämmer vad du vill ha!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av egge »

Röde skrev:Ni kommer ju ingenstans...

Vi kan väl bara enas om att ni som skriver i tråden är ena riktiga original och så släpper vi det här, eller?

-Peace!
Tyst! Jag har inte haft så här kul att följa en tråd på länge :wub:

Precis som allt annat. Gör man originalen så skall man vara bäst på originalen. Om det finns andra som kan göra kopior på dina saker som folk köper när du har fördelen av att ha gjort originalen så beror det på ett fåtal saker (generellt sätt):

1. Du är kass på att göra dem så dem som är bättre på det har en bättre process.
2. Du har för hög kvalitet än vad kunden tänker betala.
3. Du erbjuder fel tjänster som kunden inte vill betala för.

GW gör original modeller som är tydligen lätta att kopiera sedan tänker de ta betalt som om dem hade monopol på dem.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Doc Sniksnak
Inlägg: 331
Blev medlem: 07 okt 2010, 20:51

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Doc Sniksnak »

egge skrev:
Röde skrev:Ni kommer ju ingenstans...

Vi kan väl bara enas om att ni som skriver i tråden är ena riktiga original och så släpper vi det här, eller?

-Peace!
Tyst! Jag har inte haft så här kul att följa en tråd på länge :wub:

Precis som allt annat. Gör man originalen så skall man vara bäst på originalen. Om det finns andra som kan göra kopior på dina saker som folk köper när du har fördelen av att ha gjort originalen så beror det på ett fåtal saker (generellt sätt):

1. Du är kass på att göra dem så dem som är bättre på det har en bättre process.
2. Du har för hög kvalitet än vad kunden tänker betala.
3. Du erbjuder fel tjänster som kunden inte vill betala för.

GW gör original modeller som är tydligen lätta att kopiera sedan tänker de ta betalt som om dem hade monopol på dem.
Detta är väl ändå inte riktigt sant. När man tillverkar något (som till att börja med är unikt) så har man utvecklingskostnader. GW måste betala de som formger miniatyrerna. Ett läkemedelsföretag har höga kostnader för att utveckla nya mediciner. För att kunna utveckla nya modeller, alternativt nya mediciner så måste man kunna ta ut en vinst. Detta kan man göra om man antingen håller sitt recept hemligt eller skyddar det med hjälp av patent eller copyright. Efter ett antal år löper patent copyright ut och det blir fritt att kopiera. Medicin/miniatyrpriser blir då mycket lägre eftersom den enda kostnaden är den som genereras av själva produktionen och reklam. Finns inte detta sätt för företagen att få tillbaka sina utvecklingskostnader så kommer ingen utveckling av nya mediciner/miniatyrer att göras.

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av John_F »


Detta är väl ändå inte riktigt sant. När man tillverkar något (som till att börja med är unikt) så har man utvecklingskostnader. GW måste betala de som formger miniatyrerna. Ett läkemedelsföretag har höga kostnader för att utveckla nya mediciner. För att kunna utveckla nya modeller, alternativt nya mediciner så måste man kunna ta ut en vinst. Detta kan man göra om man antingen håller sitt recept hemligt eller skyddar det med hjälp av patent eller copyright. Efter ett antal år löper patent copyright ut och det blir fritt att kopiera. Medicin/miniatyrpriser blir då mycket lägre eftersom den enda kostnaden är den som genereras av själva produktionen och reklam. Finns inte detta sätt för företagen att få tillbaka sina utvecklingskostnader så kommer ingen utveckling av nya mediciner/miniatyrer att göras.
+1

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av egge »

Doc Sniksnak skrev: Detta är väl ändå inte riktigt sant. När man tillverkar något (som till att börja med är unikt) så har man utvecklingskostnader. GW måste betala de som formger miniatyrerna. Ett läkemedelsföretag har höga kostnader för att utveckla nya mediciner. För att kunna utveckla nya modeller, alternativt nya mediciner så måste man kunna ta ut en vinst. Detta kan man göra om man antingen håller sitt recept hemligt eller skyddar det med hjälp av patent eller copyright. Efter ett antal år löper patent copyright ut och det blir fritt att kopiera. Medicin/miniatyrpriser blir då mycket lägre eftersom den enda kostnaden är den som genereras av själva produktionen och reklam. Finns inte detta sätt för företagen att få tillbaka sina utvecklingskostnader så kommer ingen utveckling av nya mediciner/miniatyrer att göras.
Du har delvis rätt. Företagen måste känna att de kan få ut sina pengar för sin investering. Dock måste man sätta pris efter hur mycket man förlorar på att folk köper från en konkurrent. Många företag (GW känner jag är ett sådan företag) gör misstaget att anse att de skall sätta pris efter att de får hela försäljningen utan konkurrenter och inte efter en prissättning som ger mindre konkurrans. Det innebär att de sätter ett högre pris som många andra kan komma under för att dem förväntar sig att ingen kommer köpa någon annans produkter.

Har man utvecklingskostnader för design så är den inte särskilt hög på det stora hela. Jag tror att maskiner och start upp av tillverkning är mycket högre. Problemet är att GW antingen (1) investerar fel - de är först ut men väljer fel typ av investering som gör att andra kan göra samma sak fast billigare eller (2) vill behålla den marginalen. Utvecklingskostnader, visst. Men det finns andra kostnader kopior drar med sig. Det som kan motivera högre priser är att GW har butik. Men då skall de sänka webb kostnaderna eller jämna ut det mer.

Och efter en investering är betald så skall priser ned. Eller så blir nästa del billigare.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Röde »

egge skrev:Och efter en investering är betald så skall priser ned. Eller så blir nästa del billigare.
Eller så blir vinsten större...

Det är märkligt att GW inte har såna här forum som rekryteringsbas. Alla vet ju så mycket bättre på forumen... :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar