Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Återkommande turneringar i Växjö

Moderator: Mr_riot

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Talos »

som Flogger säger är det. samma sak står i min dark eldar bok.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Fenris »

Flogger skrev:Det står väldigt tydligt i mitt eldar codex att de ersätter de vanliga .

If your warlord has the Eldar Faction, these tactical objectives replace the Capture & Control Tactical Objectives (11-16).


Du har inget val där. Om inte arr gör en regeländring såklart.
Det där är ju bara en förklaring HUR man använder dem, inte ATT MAN MÅSTE.
Däremot står det på fantasias sida att man SKA använda dem.
Tactical objectives:
All armies must use the tactical objectives from the codex their warlord comes from if that codex
has its own tactical objectives. If not, use the standard tactical objectives from the rule book."
Bara det faktum att man har valt att lägga till de här raderna, borde vara bevis nog.
Det är även bra om man kan sin engelska, hade det stått "these tactical objectives replaces the" så hade det varit en annan sak.
Exakt samma formulering finns även i nya SM kodexen.
Det är alltså ett val, som arrangörer givetvis kan VÄLJA att ta bort.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Lottomannen »

If a Warhammer 40,000 mission has the Tactical Objectives special rule, players use the
normal rules for using Tactical Objectives with the following exception: when a Space
Marines player generates a Capture & Control objective (numbers 11, 12, 13, 14, 15 or 16),
generate the corresponding Space Marines Tactical Objective instead, as shown in the
table below. Other Tactical Objectives (numbers 21-66) are generated normally.
Uppföljningstexten i SM-kodexet lämnar inte mycket tolkningsutrymme om valfrihet. Men naturligtvis så är det ju upp till arr, en del codexars TO's är lite stökigare att använda på turneringar. Jag tittar på er, DA och Necrons.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Flogger »

Jösses...

Kan sin engelska alltså?

Fenris, du har fel, som vanligt.

Det står VÄLDIGT TYDLIGT att om din warlord kommer från detta Detachment ersätter dessa kort 11-16 i regelboken, punkt. Alltså om du försöker dra de i regelboken får du inte det, för de finns inte för din armé då din warlord är eldar.



Fantasias klarifikation är uppenbarligen nödvändig för att sådana som du finns.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Fenris »

Flogger sluta blanda bort korten!
Du har inte bara fel utan dubbelfel.

Du bevisade just igen att du inte kan engelska
Här kommer därför lite engelska glosor:
replace = ersätta
replaces = ersätter
Så länge du översätter "replace" till "ersätter" så är du helt vilse i pannkakan.

Det står dessutom inte ett ord om "Detachment", det enda som nämns som är i närheten av det är "Faction".

Fantasias regler är troligen för att man har skrivit egna uppdrag och för att vara tydliga, till skillnad från dig.
Eftersom "If a Warhammer 40,000 mission has the Tactical Objectives special rule" kan tolkas som att man syftar på uppdragen i regelboken, vilket är kravet för att några "tactical objectives" FÅR bytas ut öht.


Anledningen att jag ställde frågan var för att det är smidigare att använda sin kortlek för alla "Tactical objectives" istället för att ha massa olika ställen där man tar fram relevant information.
Jag måste redan hålla koll på "Warlord traits", "Psychic powers", "Power from pain" & "Combat drugs".

Anledningen till att jag ställde frågan i det öppna forumet var för att jag tänkte att det vore bra om alla kunde få svaret direkt, istället för att Mr.Riot ska få samma fråga flera gånger om, men eftersom forumet verkar vara Floggers privata blogg iaf enligt honom, så kanske det var en dum idé.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Nurgle »

Eftersom det på denna turnering är codexspecifika tactical objectives som gäller så är det väl bara att gilla läget och göra sitt bästa för att få till ett hyfsat snabbt spel.

Det går ju att göra en lathund om det är besvärligt att hålla reda på allt. Jag gjorde precis en för WL traits, psychic powers, VP etc specifikt anpassad till denna turnerings missions.
Samt givetvis - vilket förstås är anledningen till GWs formuleringar - köpa en codexspecifik kortlek.

Med 2000 poäng lär det vara nog med saker som saktar ner spelet för att inte förenkla allt man kan.

Själv lär jag säkert ta alldeles för långt tid på mig att tänka för att inte ta varje chans att skala bort onödiga och tidskrävande element.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Röde »

These tactical objectives är plural. Det är flera objektiv. Alltså: they replace. Meeeen vad vet jag...

@Flogger. Blogg on!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:These tactical objectives är plural. Det är flera objektiv. Alltså: they replace. Meeeen vad vet jag...

@Flogger. Blogg on!
What Röde said.


Replace är pluralform. Du kan aldrig säga these replaces, det heter these replace. This replaces, these replace.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Ancalagon »

Skriv ut sidan, printscreena och skriv ut en bild/ha som bakgrundsbild på telefonen, ha sidan framme i codexen/eboken, skriv dem i handen, whatever.

Edited for friendliness ;)
Senast redigerad av 2 Ancalagon, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Väs nr 9 ”Pre-Umeå” 2000p Okompad 12:e September

Inlägg av Katarsis »

Ok, vi tar alla och taggar ner lite. Frågar är besvarad för den här turneringen; det är FFs regler som gäller och de säger att man måste använda sig av Codex-specifka TOs. I övrigt kan vi nog bara konstatera att turneringsarrangörer gör lite olika på denna punkten, och att det är deras fulla rätt att göra så.
/Mod-Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar