Easy Comp 2.0

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Easy Comp 2.0

Inlägg av Pärssi »

Denna gäller för Lincon.

https://onedrive.live.com/redir?resid=5 ... file%2cpdf

Obs. TO förbehåller sig rätten att stoppa listor som uppenbart utnyttjar missar i mallen.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Flogger »

Överlag ser det bra ut tycker jag! :)


Men....

Komp på Daemonic Incursion? OCH Nurgle formationen? What?

Daemonic incursion är troligen ett av de bästa detachments som finns, förutom en liten detalj, det är typ ospelbart på grund av kostnaden av formationerna. Att tvingas ta 6-9 enheter för varje formation svider rätt ordentligt.

Tycker gott ni kan ändra den kompen till:

1 Rot Swarm (if Plague drones in formation)

Ni kan också ta bort kompen på Infernal Tetrad, när var sist någon såg flygprinsar prestera? Som dessutom redan kompar 1 om alla ska ha vingar?

Tycker det känns som att ni är orimligt rädda för nya demonerna.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Simpilicious »

Det är helt galet hur kompade Chaos daemons är. Varför är ni så rädda för dem?
Det är knappt så incursion detachment borde kompa alls. Endast om den innehåller någon av de starka auxiliary formationerna. Basformationerna i incursion är skräp och tar upp alldeles för mkt poäng så man knappt får in något annat bra i armén.

Demoner håller knappt i okompat längre pga metat o klimatet med brutna saker idag. Om något borde demoners komp lättas och inte strypas ytterligare. Nu är de ospelbara med en chans på vinst...
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av keiko76 »

Det var tråkigt att se att Demoner åkt på en nerfbat.
För mig personligen betyder det att jag får åka till Lincon med en svag arme eller stanna hemma.
Det sistnämnda drabbar de tre andra spelarna som skulle åka med.

kompen på demonerna var bra innan. Varför ändra det?
Det gick att göra en någorlunda stark lista på komp 1.
Hur ska vi hanteta wraithknights, imperial knights och massa ignore cover Tau?
Blev helt skevt nu.

Mött två Eldarlistor med WK och 50 S6 skott och blev tablad nästan.
Och då hade jag en Dronestjärna och en screamerstjärna light PLUS Kairos.

Varför denna bestraffning och favorisering av Eldar?

GÖR OM GÖR RÄTT!!!!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av LillePer »

Tycker nog allt att ni går lite väl hårt åt mallskaparna. Jag vet att jag själv som kompsättare ofta kompar nya saker lite extra hårt(för potential), sedan lättar man efterhand när man har mer att gå på.

Sen har jag byggt en del demonlistor på komp 0-1 som kanske inte är det bästa i formatet, men absolut känns kompetativa.

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Simpilicious »

Ni har fortfarande inte släppt på Tau som jag tycker känns överkompade. Några av de sakerna förtjänar komp. Men vissa kompar fortfarande och ni har inte släppt på dem sedan ni kompade dem hårt för att förebygga att något brutet slinker igenom. Tittar man igenom kompen på olika lag och jämför dem så är inte komp 1 = komp 1.
Är det realistikt att en armé med (endast som kompar) optimized stealth cadre med 2 ghostkeels är "lika hårt" som en armé med en warhound titan? Det tycker inte jag.

Visst ni skulle kunna kompa det som är självklart att det kommer vara ostigt, men inte slänga runt med komp 1 på ljumna formationer så som Nurgle Tallyband (vet ni vad formationen innehåller för units?) och Drone network (markerlights kompar och drones kan inte hålla objektiv, så bra är det inte...). Att kompa saker som inte är superostiga men "kanske utgör ett hot" fungerar inge bra. Det slutar med att ingen vill spela det och ni kommer då inte få någon feedback om det var rätt kompat eller inte. Jag skulle i alla fall inte vilja testspela en halvkass formation på komp 1 då 1 kompskillnad ger så mkt VP och speciellt när majoriteten spelar komp 0.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Flogger »

Verkar som du aldrig spelat en warhound titan Simon, de är rätt sämst ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Simpilicious »

Dubbla turbolasers ;)
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Yabob »

Tau förtjänar nog sin komp. Jag spelade en komp 0 lista med dem på testturneringen i söndags och vann (Best General).

Det var en liten turnering, men det säger ändå en del. Jag har spelat på små och stora turneringar under de senaste 14 åren och är en rätt B spelare. Det här var första gången jag vann (och jag hade inte ens tur, snarare otur). :P

(Det här inlägget är inte helt seriöst menat, men Tau är riktigt bra... Även på komp 0).
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 2.0

Inlägg av Simpilicious »

Yabob skrev:Tau förtjänar nog sin komp. Jag spelade en komp 0 lista med dem på testturneringen i söndags och vann (Best General).

Det var en liten turnering, men det säger ändå en del. Jag har spelat på små och stora turneringar under de senaste 14 åren och är en rätt B spelare. Det här var första gången jag vann (och jag hade inte ens tur, snarare otur). :P

(Det här inlägget är inte helt seriöst menat, men Tau är riktigt bra... Även på komp 0).
Kul, grattis! :) Vad spelade du (i stora drag)? Känns som man endast kan spela 1 spelbar formation eller CAD på komp 0.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Skriv svar