Easy Comp ver. 1.8

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Pärssi »

Poet skrev:Om alla på detta forum tycker att en modell borde ge 2 rakt av så tycker ja ni borde lyssna... Men ja... jag får helt enkelt köpa en Tau'Nar och göra spelet tråkigt för alla andra.

Ni får ju jämföra ALLT som kompar 1 med varandra.. och att Tau'Nar kompar 1 innebär att han "typ" är lika bra som tigerius? Eller en ooptad buff commander? Låter sjukt orimligt.
Vi kan inte huvudlöst kasta kappan efter vinden från 5-6 högljudda internetbrukares uttalanden, vi har speltestat modellen (med dess officiella regler) och inte funnit den så pass hård som tex Reverent Titanen. 20 Gravträffar (med förstärkare) dödar modellen (vilket många listor får in i en alpha strike på komp 0), så av med gubben från bordet minuterna efter den har ställdes upp.

När vi kompar så tittar vi inte på modellen i att vakuum, vi ser även till kostnaden samt vad den gör / behöver göra i resten av codexen, så en jämförelse med tex Tigurius utan kontext är meningslös.

Mallen är trubbig och vi har inga 0,5 steg, vilket ställer till det i sådana här situationer.

Nu är den ändrad till att räknas som ett gäng andra saker som Tau gärna tar med, samt så räknas den in på deras formationslista så den kan inte spelas tillsammans med någon av de bättre formationerna på komp 1.

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Pärssi »

Flogger skrev:
Pärssi skrev:Vad är det för regeländring som du syftar på, har mallen ändrat några regler?
DefCon är på 1850p. Då måste ju tanken vara att jag tar War Convocation på 1850p och sedan 199p gratis.

Alltså får jag inte spela 1750p och ta 299p gratis? Eller hur? Det känns inte ok att göra faktiskt. Men är det tanken att det ska gå?
Du får gärna spela med färre poäng lagda på enheter och därigenom ha större utrymme för att plocka gratisgrejer. Vi förstår inte hur detta kan vara ett problem då kompen är ute efter att haffa folk som ställer upp med mer poäng på plan än motspelaren.

Om någon bara spelar med 1750pts enheter och tar de sista 100 poängen till prylar så är det ju samma sak som att han skulle köpt dessa från första början (dvs betalat poäng för dem och drar inte nytta av sin fina specialregel som formationen ger).

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Papa D »

Jag tycker precis som alla andra att Tau'nar är helt bonkers. Men jag tycker det är bra att ni tar det "lugnt" med förändringar, för snabba kast i mallen kommer bara göra spelare ledsna och det är inte säkert att man når en "bättre" balans.

Jag tycker egentligen problemet är att man tillåter IA/FW grejer då de är för otestade i Svea och generellt ganska brutna, samt svårt att hitta regler för osv.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Trulsante »

Dags att poppa FW-cherryt med andra ord ;)

Och utvärdera därefter...

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av leidstedt »

Innan man börjar stänga av FW armélistor bör man väl läsa in sig på dem.

Nu talar jag verkligen i egen sak då jag spelar Death Korps. Det är väldigt trist att den klumpas ihop med annat från ForgeWorld.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Flogger »

FW prylar är verkligen inte brutna. Typ 5-10% av FWs prylar är det. Resten är skoj och fluff och häftiga saker. Tycker det är asnice att ni tar med dem! Tillåter man scatbikes, warpspiders och IKs o.s.v. är det inga som helst problem att tillåta FW.

Däremot Pärssi, angående att spela för få poäng, är det ok? Är inte 1850 just 1850, inte 1750? Precis som med swecomp kan man här göra sin lista bättre genom att gå ner i poäng, och det känns sådär.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:
Vi kan inte huvudlöst kasta kappan efter vinden från 5-6 högljudda internetbrukares uttalanden
Helt rätt!! :wub: :wub: :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Konfa »

Flogger skrev:FW prylar är verkligen inte brutna. Typ 5-10% av FWs prylar är det. Resten är skoj och fluff och häftiga saker. Tycker det är asnice att ni tar med dem! Tillåter man scatbikes, warpspiders och IKs o.s.v. är det inga som helst problem att tillåta FW.

Däremot Pärssi, angående att spela för få poäng, är det ok? Är inte 1850 just 1850, inte 1750? Precis som med swecomp kan man här göra sin lista bättre genom att gå ner i poäng, och det känns sådär.
Om mallskaparna säger sig ha tagit hänsyn till den möjligheten bör det väl vara okey dokey? Det är ju en relativt odetaljerad mall, och om pluseffekten som kan uppnås är bedömd bör ju det väl inte vara ett problem?

Stefan
Inlägg: 288
Blev medlem: 01 dec 2010, 21:17

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Stefan »

Man får inte glömma bort att Easy Comp (kompmallar) är ett verktyg, inte lag. Om turneringsarr inte vill ha med FW (typ SM), så är det ju bara att skippa FW :)
Stefan "Krak" Hedström

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Nurgle »

Papa D skrev:Jag tycker precis som alla andra att Tau'nar är helt bonkers. Men jag tycker det är bra att ni tar det "lugnt" med förändringar, för snabba kast i mallen kommer bara göra spelare ledsna och det är inte säkert att man når en "bättre" balans.

Jag tycker egentligen problemet är att man tillåter IA/FW grejer då de är för otestade i Svea och generellt ganska brutna, samt svårt att hitta regler för osv.

/D
Håller med, lagom förändringar är bra. Stora förändringar på kort tid mindre bra. Nu när min lista gått från komp 1 till komp 3 är jag ledsen :(

Edit: Sa jag komp 3. Den har nu komp 4.

Skriv svar