Easy Comp ver. 1.8

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Yabob »

DHettNeck skrev:
Pärssi skrev:
DHettNeck skrev:Så en Tau'nar och en stormsurge kompar samma, rimligt???
Ja, då den stora kostar nästan dubbelt i poäng, visst den skjuter som satan och är grym mot "odödliga" enheter men saknar både FNP och Stomp (iaf i det gällande dokumentet som vi bedömt den utifrån) så den kan hanteras av andra listor som kompar 1.
Det är en väldigt konstig tolkning. Även fast dom har glömt nämna de två reglerna inom parantes så betyder det inte att den inte har det. Att vara GMC ger reglerna oavsett om dom står lista inom parentesen eller inte, så ni bör tänka om på denna.
Visst verkar reglerna slarvigt skrivna (modellens twin- linkade SMS är inte twin- linkade), men en enhet kan definitivt vara något utan att ha alla regler som hör ihop med det (flyg- commandern exempelvis.... där har man förstås skrivit ut vad den inte har, men i praktiken blir det ju samma sak).

Hur som helst... har spelat en första match med den nu. DefCon- missions mot komp 0 Eldar. Slutade med vinst för Eldar 14-6 efter komp (hade blivit en större vinst om det tagit slut tidigare än rund 7). Baserat på den matchen kunde vi inte se att den skulle kompa mer (ingen av de som var närvarande har något med mallen att göra dock).

Den gjorde inte på något sätt bort sig. Den hade ihjäl 20 eller 21 enheter (väldigt små enheter givetvis) och blev bara av med 1 wound (men fick i praktiken ingen uppmärksamhet då min motståndare bara sköt på den två gånger.... han sköt ut resten av min armé istället). Den dödar motståndarens armé, men om motståndaren spelar smart kommer den att döda armén för långsamt. Nu spelar jag iof den mer defensiva long- rangeversionen. Den offensiva melta- versionen gör säkert mer skada (men tar även mer skada).

Nu krävs det garanterat mer matcher (och mot andra listor) för att få en komplett bild av den, men inget av det vi såg idag pekade åt komp 2- hållet iaf.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av DHettNeck »

Regelmässigt går det utmärkt att vara GMC och bli av med några av reglerna, problemet är ju att det inte finns något som säger att den tappar stomp i FW-reglerna ;)

Om den dödade 20 enheter (även små) på en match så verkar den ju helt bruten. Sure hade den kostat 1000p (som den borde kosta) hade jag köpt ditt resonemang om att man kan döda resten av armén istället, men den kostar 600p vilket är 1/3 av armén, så det är inte direkt som att resten av armén bara är 2 enheter FW och ett HQ.

Nej, oavsett stomp/fnp eller inte så borde den kompa 2, iaf om man har markerlights i listan.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Jony »

Är inte så sjukt insatt i FW prylar så för såna som mig vad eller hur mycket skjuter Tau titanen?

om den tydligen kan banga iväg 20 enheter under en match så verkar den ju väldigt knäckebruten då jag ser inget annat med komp 1 som skulle kunna göra en likadan prestation eller nära det.

Robert
Hyffsat låg lägstanivå
Inlägg: 815
Blev medlem: 20 nov 2011, 18:19

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Robert »

ska jag vara helt ärlig jag struntar i hur er match gick för jag var inte där så såg inte hur bra du spelade eller hur matchen gick i övrig.

du dödade 20 i din mening små enheter vilken är och det inte var 12poängs inallierade henchmen enheter är minst 606poäng utan att dö det är rätt bra, sen att det var små enheter och inte stora spelar inte så stor roll du har en stor d platta så du hade nog kunnat döda stora enheter också utan problem.
jag förstår att du köpt och målat upp en pjäs som du gillar och är kul att spela med men den är inget annat än sjukt bruten. om den ska spelas då ska armen i övrigt vara sjukt dålig i min mening
/Kickern

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av DHettNeck »

Jony skrev:Är inte så sjukt insatt i FW prylar så för såna som mig vad eller hur mycket skjuter Tau titanen?

om den tydligen kan banga iväg 20 enheter under en match så verkar den ju väldigt knäckebruten då jag ser inget annat med komp 1 som skulle kunna göra en likadan prestation eller nära det.
Den har 2*SMS. 2*Burstcannons, 2*Super Ion Cannons och en 7" StrD platta.

http://www.forgeworld.co.uk/resources/P ... a’unar.pdf
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Jony »

Håller helt och hållet med både Kickern o Tröger, den skapar en väldigt obalans i komp värde som den är satt just nu.

Försöker förstå hur ni resonerade med att ge den bara 1 i komp när både Wraith knight och Stormsurgen skall ge minus 1 vid första med. Då borde de två rimligtvis ge minus ett om man tar två st för att likställa Tau titanens komp.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Ceasar »

Den skjuter bra, men inte överjävligt. Det är ju att den tål så in åt helvete som gör så den bra. Den kommer att få skjuta under hela spelet. Hade man kunna ta ut den på en runda eller två så hade man kanske kunnat ta skyttet.

T9 W10 2+ 4++

Även om man lyckas få in en Str D och slå en 6:a så halverar han woundsen han får.

Visst man kan binda upp den i närstrid, men då ska man ta sig dit också =)

PS. plus FnP
Senast redigerad av 2 Ceasar, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Flogger »

Ja, jag är helt med kickern, Jony och Tröger här.

Antingen får den kompa 2, eller kompa:

1 Tau'Nar (this model also counts as 5 markerlights, 4 broadsides and a heavy retribution cadre formation)

Typ. Då blir resten av Tau armén inte alltför kaxig på komp 1.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Flogger »

Vill också gärna veta hur ni tänker kring War Convocation? Varför är den inte ändrad alls i kompen?

För det är i så fall lite spännande att ni strypt min demonlista 1 steg till (förstår att en mäktig 11e plats på SM gör detta) men inte strypt War Convocation?

Ni får gärna berätta hur ni tänkt, för jag begriper det inte helt enkelt. Samt får ni gärna berätta hur ni tänker med regeländringen att formationer som inte får köpa utrustning ska få köpa utrustning?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

kraftman
Inlägg: 644
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av kraftman »

Den skjuter bra, men inte överjävligt. Det är ju att den tål så in åt helvete som gör så den bra. Den kommer att få skjuta under hela spelet. Hade man kunna ta ut den på en runda eller två så hade man kanske kunnat ta skyttet.

T9 W10 2+ 4++

Även om man lyckas få in en Str D och slå en 6:a så halverar han woundsen han får.
Det är ju kombinationen av att den skjuter så jäkla bra och t.o.m. kan tåla en 6:a på D-tabellen som gör den överjävlig och borde kompa mer än 1 !

Dessutom så kostar den bara 600 som Tröger nämnt. Den är ju att likställa med titaner i min mening men dom kostar ju runt 1000 p också. Ta'unar kostar nu bara drygt 100 p mer än en stormsurge, fast den har T9 istället för T6, 4++/5++ och halverar antalet wounds och dessutom 2+ save på det.... Jag förstår inte hur man kan likställa den pjäsen med en stormsurge eller imperial knight !?

7" D-platta gör ju inte saken lättare. Den behöver inte heller ha markerlight för att vara effektiv...

Jag måste också tillägga att jag är väldigt nöjd över hur mallen utvecklas och det är lätt att ta all feedback som negativ, men vi andra vill ju bara hjälpa till att göra en så balancerad kompmall som möjligt !

Man vill ju undvika att en sk. "voidshield" slipper igenom en gång till !
Särskilt om man betalar för hotell/resa odyl.. Jag, menar att det vore bäst om så många som möjligt blir nöjda. Det är svårt att få till en perfekt mall... men vi strävar ju efter en !

Skriv svar